• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HJÄLP MED BOUILLABAISSE?

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
På 80-talet blev jag förtjust i Sturekompaniets Bouillabaisse, men sedan fick jag nöja mig med soppan på burk som jag tror var från Campbells trots att de säger sig aldrig haft den produkten (någon som vet vems det kan vara).

Efter det har jag provat flera recept utan att riktigt få till den. Jag minns den som lite tjockflytande, men den skall enligt recepten inte vara redd.

Alla recept som jag träffat på innehåller skaldjur, medan en svensk journalist som bott i Marseille hävdar att det inte ingår skaldjur. För övrigt så vet en Marseille-födda kompis ingenting.

Nu är frågan om matintresserade på HBK kan hjälpa mig att äntligen bli nöjd.
//Conny
 

Ann-Louise

HBK Medlem (P)
Inlägg
35
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: HJÄLP MED BOUILLABAISSE?

Hej
Vi har genom våra resor i Frankrike blivit förtjusta i denna soppa/gryta. Efter att vi provat på restaurang i södra Frankrike, restaurangskolan i Ängelholm samt gjort själva hemma så har vi kommit fram till att vår egen är bäst, restaurangskolans kommer som god två och den sydfranska kommer en bra bit efter.
Receptet som vi använder hittade jag på Systembolagets hemsida, tyvärr så har de tagit bort sina recept.


image.png

Hoppas att det smakar
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP MED BOUILLABAISSE?

Tror faktiskt inte att Bouillabaisse har något exakt recept, utan är lite av en sydfransk pytt i panna, man tager vad man haver.

Vissa saker finns oftast med som fisk, helst vit, musslor, räkor,tomat, lök, fänkål, vitt vit och olivolja. Men jag har sett lyxigare varianter både med hummerstjärtar och krabbklor.

Den är aldrig redd.

Gott att servera med ett kraftigt bonnbröd och saffransaioli.

Blev så inspirerade av tråden, så vi skall äta Bouillabaisse ikväll!
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP MED BOUILLABAISSE?

Hej!
Jo, det är nog som Los Suecos skriver att man tar lite vad man haver.
När jag skrev rent receptet från Ann-Louise så upptäckte jag att musslorna försvann under tillagningen (?)

Hur som helst så har jag sammanställt ingredienserna till de recept jag har och med undantag för det senaste provat.

Synpunkter välkomnas
//Conny
 

Bilagor

  • Bouillabaisse sammanställning.pdf
    16,1 KB · Visningar: 25

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP MED BOUILLABAISSE?

Hej!
På 80-talet blev jag förtjust i Sturekompaniets Bouillabaisse, men sedan fick jag nöja mig med soppan på burk som jag tror var från Campbells trots att de säger sig aldrig haft den produkten (någon som vet vems det kan vara).

Efter det har jag provat flera recept utan att riktigt få till den. Jag minns den som lite tjockflytande, men den skall enligt recepten inte vara redd.

Alla recept som jag träffat på innehåller skaldjur, medan en svensk journalist som bott i Marseille hävdar att det inte ingår skaldjur. För övrigt så vet en Marseille-födda kompis ingenting.

Nu är frågan om matintresserade på HBK kan hjälpa mig att äntligen bli nöjd.
//Conny


Du menar säkert Restaurang Sturehof vid Stureplan i Stockholm och dit gick jag och flera av mina kollegor och vänner för att äta dagens rätt 5 dagar i veckan. Lunchserveringen för "dagens" låg vid baren direkt innanför entrén.

Suverän mat (både fisk och kött) och ett pris för "dagens" som bara var marginellt högre mot konkurrenternas.

En restaurang där vi minst 3 dagar i veckan under herrans många år hade Kar de Mumma (Erik Zetterström) som bordsgranne och som vi hade stort utbyte att få konversera med under luncherna.
Hans absoluta favorit var stekt strömming med potatismos och till det det drack han ALLTID en flaska mineralvatten och en snaps - det håller benen igång, sa Erik...!

När vi slog på riktigt stort, så bokade vi alltid bord i den "riktiga" restaurangen som låg lite längre in i lokalen och då åt vi nästan alltid Bouillabaisse - den var verkligen så underbart god !!!

Bosses och Gerds husbilsresor
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP MED BOUILLABAISSE?

Du menar säkert Restaurang Sturehof vid Stureplan i Stockholm och dit gick jag och flera av mina kollegor och vänner för att äta dagens rätt 5 dagar i veckan. Lunchserveringen för "dagens" låg vid baren direkt innanför entrén.

När vi slog på riktigt stort, så bokade vi alltid bord i den "riktiga" restaurangen som låg lite längre in i lokalen och då åt vi nästan alltid Bouillabaisse - den var verkligen så underbart god !!!
Bosses och Gerds husbilsresor
Ja, du har säkert rätt beträffande restaurangen. Kan du dessutom berätta vad du minns av soppan så får du full pott! Vilket av mina recept lutar du åt?
//Conny
PS
Märkligt att ingen känner till burksoppan jag berättade att jag ätit.
DS
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP MED BOUILLABAISSE?

Det här är resultatet av inspirationen som tråden gav:

image.jpg

Själv stack jag till affären och köpte färsk merluza (kummel), musslor, purjo och nygräddat bonnbröd, resten hade vi hemma.

Carola fixade rätten på 30 minuter, med en valp på fötterna. Hon uppskattar tillagningen skulle klarats på 20 minuter utan valp.

Himmelskt gott med saffransaiolin.

PS. Sorry, bilden kom fel, blir aldrig klok på hur bilderna från telefonen skall bli rätt. DS.
 
Toppen