• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hinner vi göra något åt CO2 i atmosfären?

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
God eftermiddag i tråden ! Ni som bor på västkusten, och ni verkar ju vara rätt många här i HBK i alla fall, vad tycker ni om att Preemraff skall bygga ut och samtidigt dubblera co2 utsläppen
Sedan tycker jag att när man påpekar klimatbelastningen vid produktion/drift av elbilar är katastrofal, bör man då inte jämföra med klimatbelastningen vid motsvarande moment när det kommer till fossildrivna bilar ?
En sak som oroar i alla fall mig är den miljökatastrof som vi har runt om i alla hav och sjöar när det gäller plast och annan skit som bara slängs/dumpas av både yrkesutövare och privatpersoner
Läste nån stans ang. elbilar att om hela Sveriges bilflotta skulle vara eldriven så skulle behovsökningen av el räcka mer än väl då vi idag exporterar motsvarande mängd och den elen är väl hyfsat ren vad jag vet, om det är rätt vet jag inte men det finns säkert någon som kan bekräfta/dementera
Önskar alla debattörer en fortsatt fin vår/sommar, men regn vore inte dumt :msn_hot:
Hasse & Ingegerd
 
F

F.d. 57627

Guest
Som sagts i tidigare inlägg i andra trådar: 1950 fanns det 2,5 miljarder människor på jorden, nu finns det 7,5 miljarder människor på jorden. Så 5 miljarder har tillkommit på den korta tiden så då är det väl inte konstigt att utsläppen till både atmosfären och till haven har ökat.

Bengt
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
God eftermiddag i tråden ! Ni som bor på västkusten, och ni verkar ju vara rätt många här i HBK i alla fall, vad tycker ni om att Preemraff skall bygga ut och samtidigt dubblera co2 utsläppen
Önskar alla debattörer en fortsatt fin vår/sommar, men regn vore inte dumt :msn_hot:
Hasse & Ingegerd
Detta är på både gott och ont.
Det goda är att alltmer förnyelsebara oljor blandas i bränslet, det onda är att vi i grannskapet känner av utsläppen i form av dålig lukt när vinden ligger på.
På sikt tror jag att råoljan får mindre betydelse och produkter som tallolja och HVO ersätter. Sedan kan man undra vem som blir förbrukare när både lätta och tunga fossildrivna fordon ersätts med el.
Det finns stora krafter som motsätter sig utbyggnaden så än är inte sista ordet sagt!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag gör allt jag kan för att förbättra klimatet,
Gasar runt i en Ford Lightning med ca.400hk på bakhjulen, vår till höst, den drar säkert 2l/milen, men det är de värt, kompressormatad bensin-V8 är livet, alla måste dra sitt strå till stacken ifall vi ska ändra på klimatet :D:D:D
 

Anette o Conny

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Arboga
HBK-Nr
23853
Medlemskap
2021
Efter noga övervägningar blir det ingen elbil, oavsett om det är bra eller dåligt för miljön. I en tidigare tråd fick man ta del av en artikel som visade på att barn utnyttjas i den afrikanska gruvindustrin för att möjliggöra en tillverkning av batterier till bl a elbilar. Det är verkligen inte okey att barn i fattiga länder ska behöva arbeta för att vi ska minska koldioxidutsläppen. En paradox är att i en del av världen skolstrejkar barn för att rädda planeten. I en annan del av världen arbetar barn för att rädda samma planet. Hmm. Har googlat på batteritillverkning och barnarbete och det finns mycket intressant att läsa
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Efter noga övervägningar blir det ingen elbil, oavsett om det är bra eller dåligt för miljön. I en tidigare tråd fick man ta del av en artikel som visade på att barn utnyttjas i den afrikanska gruvindustrin för att möjliggöra en tillverkning av batterier till bl a elbilar. Det är verkligen inte okey att barn i fattiga länder ska behöva arbeta för att vi ska minska koldioxidutsläppen. En paradox är att i en del av världen skolstrejkar barn för att rädda planeten. I en annan del av världen arbetar barn för att rädda samma planet. Hmm. Har googlat på batteritillverkning och barnarbete och det finns mycket intressant att läsa

Har du googlat på Lundin Oils folkrättsbrott i Sudan eller Shells miljöförstöring i Nigeria?
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Är det någon som kan svara på vad som måste göras om man nu påstår att vi har 10 år på oss att rädda miljön på jorden. För det räcker ju naturligtvis att det vi gör i Sverige räcker, man måste väl stänga alla kolkraftverk och olje kraftverk sluta med fossila bränslen i industri och förbjuda alla transporter med fossila bränslen i alla länder, för det vi gör i Sverige kan ju inte räcka absolut inte. Det verkar ju så när man nu lyssnar på alla olika miljö kämpar.
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Är det någon som hör talas om "försurning" numera?
Tänkte väl det......för det är inte inne att prata om försurning.
Vill bara nämna att, vid den tiden när det begav sig, så kunde man påvisa/mäta utsläpp från fartyg i Biscaya-bukten, ända upp i Blekinge/Småland.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Esbjörn, "försurning" känner jag igen från 70-talet då miljöaktivister skapade sig galna tills "man" började kalka sjöar (till min glädje för då började jag med insjöfiske). Man spådde fiskdöd, döda sjöar, alger, sjukdomar och allt som försurningen skulle medföra på lång sikt. Jodå, sjöar bombarderades med kalk från helikoptrar tills "mätningar" kunde påvisa en återgång och att fisken överlevde till sist. Sen blev det tyst om försurningen och då började hagla domedagsprofetior om kärnkraften. Som det kan svänga, kanske dags för en svängig låt?

 
F

F.d. 56610

Guest
Försurning är ett utmärkt exempel på att det går att göra något åt miljöproblem. Genom internationella överenskommelser och påtryckningar på industrin har man minskat svavelhalten i olika bränslen. Och genom massiv kalkning av de mest försurade sjöarna har man lyckats återställa balansen. Det finns fortfarande problem, men läget är mycket bättre. Därför att vi människor såg problemet och gjorde något åt det. :)
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Och medans klimatkyrkans medlemmar härjar och slår sig för bröstet över att dom lyckats straffbeskattaa fordonsflottan STIGER UTSLÄPPEN , nu skall till och med busslinjer läggas ner p g a höga bränslepriser ( var det inte meningen att vi skulle börja åka kollektivt). Och nu är nedräkningen igång för fullt , mindre än 5 år kvar nu ??
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Försurning är ett utmärkt exempel på att det går att göra något åt miljöproblem. Genom internationella överenskommelser och påtryckningar på industrin har man minskat svavelhalten i olika bränslen. Och genom massiv kalkning av de mest försurade sjöarna har man lyckats återställa balansen. Det finns fortfarande problem, men läget är mycket bättre. Därför att vi människor såg problemet och gjorde något åt det. :)
Jag tycker inte detta med försurning kan jämställas med vad denna miljö rörelse vill åstadkomma med alla ingrepp och förändringar i folkslevnads kvalité på landsbygden. Det är så stor skillnad på hur man kan utföra sina vanliga dagligvaruinköp och bankaffärer genom en mindre promenad eller om du måste ta bilen och kanske åka 4-5 mil. Att sedan prata om reseavdrag det är ju skrattretande då detta endast kan gälla arbetsresor.
 
Senast ändrad:
Toppen