• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hinner vi göra något åt CO2 i atmosfären?

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Har du funderat över hur mycket kväveoxider, partiklar m.m som släpps ut från dieselfordon vilket gör att miljoner människor lider av luftföroreningar i våra svenska städer.
Om inga åtgärder görs den närmsta tiden är det inte bara tyska och franska städer som helt förbjuder dieselbilar av alla nationaliteter.
Hur ser du på att dessa stora städet Stockholm och Göteborg som mitt inne stadskärnan släpper in dessa stora kryssningsfartyg som ligger kanske 30 timmar med diesel motorer igång. Kanske är det bara diesel bilar som du tycker förstör för storstads miljön.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi bor centralt i Göteborg och har en terass/altan som jag får ”städa” några ggr om året. Sot är ett milt ord, det rör sig om stora och väl synliga partiklar där vissa glittrar som metall (vad nu detta kommer ifrån) och terassen skall först sopas upp och sen tvättas med såpa och ljummet vatten. Veckan efter är det ett nytt lager så visst Knarevik, det hade varit kanon om man stängde några gator här i kring så vi slapp dieseldrivet av alla dess slag!

För att inte glömma, är det någon som kört en eftermiddag i riktning mot Madrid? Det är knappt att man ser staden på håll av all smog i luften så det är inte alls konstigt att man infört dieselförbud/miljömärke i centrala delar. Det skulle inte förvåna mig om något liknande sker också i Göteborg snart...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Apropå din fråga....

Hinner vi göra något åt CO2 i atmosfären?

Nej det tror jag inte.... för vi måste hela tiden diskutera och diskutera in i minsta detalj... och under tiden så ökar den globala uppvärmningen utan att vi har fattar det.:swoon:.. :twitcy:


Men det gör inget för det är säkert den vägen vi skall gå.... så lev idag för imorgon kan det vara försent ;)
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Luften i Stockholm och Göteborg är betydligt renare i dag än för femtio år sedan så visst har modern avgasreningsteknik gjort nytta. jag mins hur hemskt det var i börja på sjuttiotalet i centrala Göteborg, att köra barnvagn på avenyn var en plåga. Gamla tvåtakt SAAB och DKW var värst
BBa
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Man kan inte sluta förvåna sig ju djupare man "gräver" i miljö-frågor. Vi har visst svängt lite åt övrigt inom miljö & hälsobovar (det gör ingenting), men kan någon förklara för mig följande: hur kan livslängden ha ökat på våra gamlingar om vi nu har så mycket skadliga partiklar i luften. Jag skrev själv tidigare hur skitigt det är i centrala delar och ändå har vi flera friska och självgående 90-åringar i huset där vi bor än på många andra ställen. En av mina grannar fyllde nyligen 100 år och är ute flera ggr i veckan med sin rullator och andas Göteborgsluften likt alla oss andra. Hon flyttade nyligen till äldre boendet bara 2 km härifrån, inte till nå'n "grön oas" ute på landet...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
En gång sa regeringen att Diesel bilar var miljöbilar, det svänger fort.

”Staten bör lösa in dieselbilar – eller stämmas”
Dieselbilar släppte ut mindre koldioxid eftersom bränsleförbrukningen var låg men desto mer partiklar och kväveoxider som vi alla har erfarit. Vad regeringen sa för många år sedan har ingen relevans idag liksom så mycket annat.
Vi lever i en föränderlig värld och staten bör inte lösa in dieselbilar, de kommer så småningom att skrotas som alla fordon i alla tider.
Som alla vet är det nybilsförsäljning av dieseldrivna personbilar som har en bortre gräns på 2030 men redan om några år har de ersatts av elbilar. Hur det blir med husbilar är mer osäkert.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
En av mina grannar fyllde nyligen 100 år och är ute flera ggr i veckan med sin rullator och andas Göteborgsluften likt alla oss andra. Hon flyttade nyligen till äldre boendet bara 2 km härifrån, inte till nå'n "grön oas" ute på landet...
Hon hade säkert varit 110 idag om hon andats renare luft!
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Dieselbilar släppte ut mindre koldioxid eftersom bränsleförbrukningen var låg men desto mer partiklar och kväveoxider som vi alla har erfarit. Vad regeringen sa för många år sedan har ingen relevans idag liksom så mycket annat.
Vi lever i en föränderlig värld och staten bör inte lösa in dieselbilar, de kommer så småningom att skrotas som alla fordon i alla tider.
Som alla vet är det nybilsförsäljning av dieseldrivna personbilar som har en bortre gräns på 2030 men redan om några år har de ersatts av elbilar. Hur det blir med husbilar är mer osäkert.
Jag tror inte vi skall vara så säkra på någonting med den regerings parlamentariska samman sättning, det kommer säkert hända mycket innan 2030. Även i fall några tror sig veta och har uppfattning om vad andra bör göra.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hon hade säkert varit 110 idag om hon andats renare luft!
Hej vad roligt, jag är intresserad. kan jag skicka mina prover för att Du kan säkert säga hur många år får jag leva.
Vilken metod använder Du för att göra bedömningar... Längder på telomerer, telomeras aktivitet... Jag vill veta hur kvalitetssäkra är Dina uttalanden...
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Dieselbilar släppte ut mindre koldioxid eftersom bränsleförbrukningen var låg men desto mer partiklar och kväveoxider som vi alla har erfarit. Vad regeringen sa för många år sedan har ingen relevans idag liksom så mycket annat.
Vi lever i en föränderlig värld och staten bör inte lösa in dieselbilar, de kommer så småningom att skrotas som alla fordon i alla tider.
Som alla vet är det nybilsförsäljning av dieseldrivna personbilar som har en bortre gräns på 2030 men redan om några år har de ersatts av elbilar. Hur det blir med husbilar är mer osäkert.


Miljöbelastningen för tillverkning och drift av dessa el-bilar är större än för de fordon de ersätter . Inga Diesel fordon är beroende av kärnkraft för att köras. Beträffande statliga subventioner borde vansinnet med rabatter för el-bilar aldrig ha börjat, men för politisk dumhet (okunnighet) finns ju ,som bekant ingen bortre gräns.
BBa
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Miljöbelastningen för tillverkning och drift av dessa el-bilar är större än för de fordon de ersätter . Inga Diesel fordon är beroende av kärnkraft för att köras. Beträffande statliga subventioner borde vansinnet med rabatter för el-bilar aldrig ha börjat, men för politisk dumhet (okunnighet) finns ju ,som bekant ingen bortre gräns.
BBa
De statliga subventionerna världen över har i alla fall fått så gott som samtliga fordonstillverkare att inom kort överge fossildrivna fordon, särskilt personbilar.
Det tragiska är att omställningen kommer alldeles för sent med ödesdigra konsekvenser för kommande generationer. Då tänker jag inte bara på koldioxiden utan på kväveoxider och partiklar som dödar på kortare sikt.
Om elbilsrevolutionen hade inträffat långt tidigare hade vi dessutom haft bättre och hållbarare fordon idag med långt glesare serviceintervaller.
Nästa pilsner är gummidäck och plaster som orsakar långt större miljöförstöring än vi befarat.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
De statliga subventionerna världen över har i alla fall fått så gott som samtliga fordonstillverkare att inom kort överge fossildrivna fordon, särskilt personbilar.
Det tragiska är att omställningen kommer alldeles för sent med ödesdigra konsekvenser för kommande generationer. Då tänker jag inte bara på koldioxiden utan på kväveoxider och partiklar som dödar på kortare sikt.
Om elbilsrevolutionen hade inträffat långt tidigare hade vi dessutom haft bättre och hållbarare fordon idag med långt glesare serviceintervaller.
Nästa pilsner är gummidäck och plaster som orsakar långt större miljöförstöring än vi befarat.
Har för mig att även i början av 1900 talet var elbilar ett av de drivmedel som fick chansen. Att bilindustrin ställer om så snabbt beror nog mest på den starka kraft som vissa opionsbildare utövat genom vårt globala internet. Jag minns att hemma hade vi en traktor med järnhjul så allt går nog att ordna. Hoppas bara att inte vid nästa stora skogsbrand räddningstjänsten meddelar att vi kan inte forsätta släcka då batterina måste först laddas om i deras fordon. Men du har säkert en genomtänkt lösning även på detta.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Någon omställning behövs inte de flesta fordon kan drivas med fossilfria bränslen. Hade de statliga ansträngningarna lagts på att gynna tillverkning av syntetiska bränslen och biogas istället för att gå omvägen via el så hade sannolikt fossilfri fordonsdrift redan varit här. Samtidigt hade vi sluppit miljontals ton onödiga co2 utsläpp för batteri och fordonstillverkning.Ett el-fordon som körs mindre än 1000 mil per år hinner under sin livslängd inte betala tillbaka co2 skulden som tillverkningen orsakade. Att påstå sig värna om miljön och samtidigt förespråka ökad el- användning är en anomali.
BBa
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
För 4 år sen, så blev man omyndigförklarad om man hävdade att invandringen var olönsam och för stor. Idag är det tillåtet att tala om begränsning av invandring.
Nu är det klimatfrågan som gäller. Man måste följa flocken annars får man inte vara med och leka i sandlådan.
 
Toppen