• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Helljuset som försvann. Återkoppling.

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Detta är en återkoppling till min tidigare fråga om helljuset på en Dethleffs 6501 -08.

Efter att fått tips, goda råd och glada tillrop från HBK-medlemmar nödgades jag, på hundars vis, visa strupen och erkänna mig besegrad. Med skammens rådnad, körde jag bilen till verksta'n, dock inte en FIAT-verkstad.
Återkommer till detta.
Bilen skulle ändå in för en fyraårsservice skall tilläggas. Helljuset blev ett tilläggsjobb.
Beskriver för mekanikern hela historien med Helljuset som försvann. -"Jag ringer när den är klar", sa meken.
Väntade på att meken skulle ringa säga att "Du har glömt att sätta på ljuset hahahaha".

Felet då? Jo, det var helljusrelä't som lämnat in för gott. Mekanikern tyckte det var lite underligt att det satt ett 20A relä på helljuset, varför han satte dit ett 30A relä, "det är säkringarna som skall ta smällen". Bild 3. Helljusreläts plats syns på Bild 1 vid stjärnan.
Bild 2 nya relät monterat.
Enligt mekanikern kan man kolla vilket relä som inte fungerar, dels genom att lyssna, det skall knäppa lite i dem som funkar, eller byta mot ett likvärdigt som passar med stiften. Som ni ser på bilden är de svarta av samma sort och styrka, förutom det stora i mitten på 50A.

Angående FIAT-verkstaden. På min fråga. "Vilket är det som är helljusrelä, blev svaret:
De ville ha in bilen för att kolla ..........

Bild 4? Bakom reläboxen upptäckte jag två frisvängande kontakter. Nå'n som vet
vad dessa är till för. Effektbox? Såg dessa när jag kollade fotot och författade detta alster.


mvh

Per 4069

PS Hoppas att detta kan vara till hjälp när båda helljusen lägger av samtidigt.
 

Bilagor

  • Bild 1 .jpg
    Bild 1 .jpg
    2,4 MB · Visningar: 157
  • Bild 2 .JPG
    Bild 2 .JPG
    3,5 MB · Visningar: 155
  • Bild 3.jpg
    Bild 3.jpg
    623,7 KB · Visningar: 156
  • Bild 4 .JPG
    Bild 4 .JPG
    3,5 MB · Visningar: 163
Toppen