• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Headset i bilen

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Förr i tiden fanns det en skylt i bussarna där det stod att samtal med föraren var förbjudet under färd. Men det var då det!
EssoJ
 
F

F.d. 56211

Guest
Vi (eftersom vi är två personer) brukar låta den som är passagerare sköta mobilerna. Kör vi nån gång ensam så är det mobil av som gäller. Det finns alltid någonstans man kan svänga av och stanna för att kolla mobilen och ev ringa tillbaka till den person som sökte en. Jag önskar vi fick helt mobilförbud, även med headset i trafiken. Du störs även i din koncentration om du måste fippla med en knapp för att svara på headset oxå. /Angela
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Jag ber att få tacka alla som tipsat om olika varianter av tillbehör som dels gör telefonerandet i husbilen mer lagligt, dels underlättar användandet. För min del kommer jag att fördjupa mig i tipset om Kenwoods nämnda förmåga att närma sig den helautomatisering som nyare bilars kommunikationsanläggningar klarar.

Därmed väcker jag frågan om vilken specifik modell av Kenwood bör jag söka efter, eller för den delen annat märke av radio som kan hantera våra två Samsungtelefoner?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes et stort antall Android basserte multimedia enheter for bil, funksjonalitet omtrent som Kenwood sine.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det finnes et stort antall Android basserte multimedia enheter for bil, funksjonalitet omtrent som Kenwood sine.

Sådana kostar, på t.ex. AliExpress, dessutom endast en bråkdel av vad en "märkesapparat" kostar, även när man lägger till tull- och speditionskostnader. Att sådana apparater, tack vare Android-operativsystemet, är betydligt flexiblare än "märkesapparaterna" är ju inte någon nackdel.

Har köpt sådana, bilmärkesanpassade, apparater till våra två Suzuki personbilar. Har dessutom köpt en "universal-apparat" + monteringssats till vår Transit-baserade husbil. (Den sistnämnda är dock inte installerade ännu.)

Pålle
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Jag ber att få tacka alla som tipsat om olika varianter av tillbehör som dels gör telefonerandet i husbilen mer lagligt, dels underlättar användandet. För min del kommer jag att fördjupa mig i tipset om Kenwoods nämnda förmåga att närma sig den helautomatisering som nyare bilars kommunikationsanläggningar klarar.

Därmed väcker jag frågan om vilken specifik modell av Kenwood bör jag söka efter, eller för den delen annat märke av radio som kan hantera våra två Samsungtelefoner?

Vi har den här, och ihopkopplad med backkameran.

JRL Trading | Kenwood DDX 4018 BT

https://cdbilradio.se/bilstereo/bilstereo-dubbeldin/dubbeldin-med-skarm/kenwood-ddx4018bt
 
Toppen