• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Förhoppningsvis gör någon med insyn i detta en skrivelse/anmälan till Kommunstyrelsen eller ekonomiavdelningen om detta bedrägliga beteende som campingägaren sysslat med, där man kan bevisa att han tagit ut privat parkeringsavgift på en allmän parkering.

I och med att kvitto lämnas kan det inte vara svårt att genom bokföringen få fram vilka summor det handlar om, och på så sätt få honom återbetalningsskyldig till respektive, och att kommunen kräver honom på ersättning för olovligt förfogande av mark eller något i den stilen.

Driver campingägarna oss med blåslampa på alla sätt de kan, kan vi gott göra detsamma.

Helt klart har han gjort något som han vet är fel, och därför pockat bort avgiften från hemsidan.

//Tommy
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Intressant att följa den här tråden. Skall bli spännande att få en summering av resultatet.
Och hur det kommer att gagna oss husbilsåkare framledes... + eller -
Uppenbart är att det är ett prov på alltför fri företagsamhet även om arbetslinjen gäller... :rolleyes:

Bosse
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Monica skrev följande.
"Vi stod inte på den fina asfalterade p-platsen utanför restaurangen utan grusplanen vid sidan om."
Då kom min fråga upp.Brukar man sopa grusplaner?
HaDe Hasse

Hej ! Visst kan man det, man kan ju kratta grusgångar, fylla i gropar på på grusplaner, eller ?

m.v.h
Stig.B.
 
T

tompaline

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

På Elmiamässan kom jag i kontakt med HBK och valde (uppenbarligen mot bättre vetande) att registrera oss som medlemmar i tron att ett medlemskap skulle ge en positiv dimension i vårt husbilsåkande/husbilsägande.
Efter ett tips går jag in och läser i detta forum om Tingsryds Camping och Campingvärd. Då forumtråden nu är stängd av trådstartaren öppnar jag upp denna för att kunna ge en lite mer nyanserad bild av det som hänt.
I min roll som journalist tog jag givetvis kontakt med såväl Campingvärden som de kommunala tjänstemän som trådstartaren varit i kontakt med.
Tråden startade med följande:
---------------------------------
Akta er för campingvärden på Tingsryds camping. - 2012-10-09, 17:47
Om ni står på parkeringen utanför Tingsryds camping och det kommer en otrevlig herre, campingvärden, och begär att ni ska betala 175 kr för att det är en avgiftsbelagt ställplats så ge honom inte ett enda öre. Han kom och krävde oss torsdagen den 4/10, samt var mycket otrevlig. Vi vägrade betala och han hotade med polis. Vi sa att de var välkomna. Dock dök ingen upp och vi stod kvar till fredag em. Har nu varit i kontakt med två olika herrar hos Tingsryds kommun och båda hävdar att det är allmän parkering, där man har rätt att stå 24 tim. Där finns endast en vanlig P-skylt, ingen tidsbegränsningsskylt, ingen skylt att där är avgift. Campingen har dessutom mage att ha på sin hemsida att det kostar 175 kr för husbil att stå på parkeringen utanför campingen och ska betalas inne på campingen. Hoppas att hans extraknäck tog slut nu när kommunen är informerad!
Var inne och tittade på hemsidan och det är borttaget att det är avgift på parkeringen utanför!!!!!!!!
Hut går hem!
Senast redigerad av Rolf och Monica den 2012-10-09 klockan 17:50.
------------------------------------
Det Rolf och framförallt Monica "glömde" berätta är (bland annat) följande:
Paret ställer sig med sin husbil på den parkering som hör till campingen/campingens restaurang/tennisklubben som har sina tennisbanor på campingområdet. Efter att ha "parkerat" (enligt deras egen utsago till campingvärden handlar det inte om att de campat) i ett dygn, tar de husbilen och kör till Preemmacken för att tanka (1 km bort) och återvänder sedan för att "parkera" i ytterligare ett dygn... vilket sedan anges som skäl till att det inte handlar om camping utan om parkering.
Under denna "parkeringstid" inköps även en pollett till dusch i campingens servicebyggnad á 10 kronor... När campingvärden påtalar att parkeringen inte är en camping eller ställplats och erbjuder 2 alternativ: Kungsstenarna som är kommunens rastplats eller campingen utmynnar det i samma aversion som kan utläsas i den avslutade tråden...
Följande funderingar inställer sig då hos undertecknad:
Om jag enbart parkerat min bil - går jag då till en servicebyggnad för att duscha?
Om jag enbart parkerat min bil - sätter jag mid då och dricker vin i bilen med risken att parkeringen skall sopas och behöver vara tömd eller skall spärras av för marknad och bilen behöver flyttas eller... ja, jag tror att den som vill förstå - även förstår min tankegång.

Ja - jag är själv Tingsrydsbo och känner Jan-Olov.
Ja - jag kan nog ses som jävig i detta fall.
MEN - om det är så här HBK-medlemmar förväntas vara och bete sig då betackar vi oss!

Rubriken på denna forumsida är:
Under Markisen Här snackar vi om vad som helst och har det gemytligt

Ja - uppenbarligen snackas det men det är bara den ena sidans noga utvalda fragment av en situation som blir belyst och sådant är, för mig, så långt ifrån gemytligt som man kan komma...

Jag hoppas och vill tro att det finns husbilsfolk som är beredda att betala något mer än 10 kronor för att få 2 dygn i härlig miljö eller är det kanske så att det finns en vadslagning bland husbilsfolket om hur billigt man kan semestra?
Kanske är målet: Jorden runt på 80 kronor...?

Gärd Fors


Tycker inte att HBK är inbördes beundran även om det ibland kan kännas som "skitsnack"
det är väl det som är meningen också att kunna prata lite fritt??? utan att trakasera någon. Vad beträffar P-platser så tycker jag att det står var o en fritt att parkera om det står ett P..o inget mer.. Meeeen att parkera utanför en camping o sedan gå in o "snylta på deras service känns lite fel . Den som driver campingen har ju det som sitt levebröd..
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

... Meeeen att parkera utanför en camping o sedan gå in o "snylta på deras service känns lite fel . Den som driver campingen har ju det som sitt levebröd..

Var kom snyltandet ifrån?

FAKTA:
* Rolf och Monica har parkerat på första bästa parkering på för dom en okänd ort.
* Rolf och Monica har blivit anmodade att betala 175:- i receptionen.
* Rolf och Monica har blivit hotade med polisanmälan.
* En annan husbilsåkare har samma dag betalt 175:-.
* Det har stått på hemsidan 175:- men är nu borttaget.
* Monica har betalt övernskommet pris 10:- för dusch.
* Monica har duschat.
* Det stod tre husbilar på parkeringen den aktuella kvällen.
* De båda andra förarna betalade vardera 175:- som ställplatsavgift.
* En av förarna har ringt upp mej och kvitto finns.
* Samtliga på plats hörde ordväxlingen mellan Rolf, Monica och campingvärden.

Kvittoth.JPG
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Det är nog lite synd om campingägaren. För han sliter nog som ett djur med verksamheten. Han är ju inte ens registrerad som arbetsgivare. Så han sköter ju campingen helt själv dygnet runt.


Källa allabolag.se - Företagsinformation om alla Sveriges bolag
Status: Bolaget är aktivt
Registreringsdatum: 1991-09-13

F-Skatt status: Registrerad för F-skatt
Startdatum för F-Skatt: 1994-01-01

Momsgrupp: Redovisar moms <= 40 miljoner
Momsstatus: Registrerad i Momsregistret
Startdatum för moms: 1983-01-01

Länsäte: Kronobergs län
Kommunsäte: Tingsryd

BRANSCH
Hotell & Restaurang
- Campingplatsverksamhet

VERKSAMHET / ÄNDAMÅL
Campingverksamhet med kiosk och servering.

SVENSK NÄRINGSGRENSINDELNING - SNI
55300 - Campingplatsverksamhet
47112 - Livsmedelshandel med brett sortiment, ej varuhus eller stormarknad
55202 - Stugbyverksamhet m.m.
 
T

Teddi

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

hej,,ja hade egentligen tänkt avsluta med detta ämne,,
men,,så mycke post ja fått,,fortsätt skriv,,

för nån månad sedan var ett liknande fall aktuellt,,också i småland,,där fanns också en campingägare som slog sej för bröstet,,:p ock påstod att han förlorade en tusenlapp om dagen på grund av ett gäng husbilar som stod vid en affär i närheten,,ock detta fick dom ihop med inköp,det var uppe här på hbk,,
,
jag lade mej i detta också,,ock tyckte att entreprenörsandan måste sträcka sej en bit till,,:p har själv drivit företag i 17 år ock känner inte igen mej i detta tänkande,,kan man inte marknadsföra sej bättre än dessa två påhopp på husbilismen så kanske man skall syssla med nåt annat,,
kanske att dessa kommuner som håller dessa#gäng# under sina armar kan erbjuda nåt annat??
varför inte trottoarterapeft,,??
nej..
fram för valmöjligheter,,ja köper inte en pilsner för 20 spänn om ja får den för en tia nån annan stans,,:D:D
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Ja nu tycker jag också att vi alla ska njuta av helgen med eller utan husbil på väg eller hemma i lugn och ro. Tycker att mer klarhet i detta "fall" går inte att få nu.

Så jag önskar er alla en underbart fin helg. Speciellt då till våra kära vänner Rolf & Monica samt alla er andra som jag lärt mej känna och uppskatta tack vare HBK.

Sen vi gick med i HBK har vårat liv förbättrats så otroligt mycket dels alla problem vi fått hjälp med när vi gick från husvagn till husbil. Men för mej är det all den glädje och gemenskap samt det stora stöd mina nya vänner i HBK ger och gett mej.

Så till sista kör försiktigt och var rädda om varandra.
MVH Gunilla :bock::bock::bye::bye::mh2:
 
F

F.d. 1256

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

hej,,ja hade egentligen tänkt avsluta med detta ämne,,
men,,så mycke post ja fått,,fortsätt skriv,,

för nån månad sedan var ett liknande fall aktuellt,,också i småland,,där fanns också en campingägare som slog sej för bröstet,,:p ock påstod att han förlorade en tusenlapp om dagen på grund av ett gäng husbilar som stod vid en affär i närheten,,ock detta fick dom ihop med inköp,det var uppe här på hbk,,
,
jag lade mej i detta också,,ock tyckte att entreprenörsandan måste sträcka sej en bit till,,:p har själv drivit företag i 17 år ock känner inte igen mej i detta tänkande,,kan man inte marknadsföra sej bättre än dessa två påhopp på husbilismen så kanske man skall syssla med nåt annat,,
kanske att dessa kommuner som håller dessa#gäng# under sina armar kan erbjuda nåt annat??
varför inte trottoarterapeft,,??
nej..
fram för valmöjligheter,,ja köper inte en pilsner för 20 spänn om ja får den för en tia nån annan stans,,:D:D


Kanske skulle du ha gjort som du beskrev i början på inlägget. Vem blir impad på 17 år som egen företagare och vad har det med detta att göra ??????

Trevlig helg
 
T

Teddi

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Kanske skulle du ha gjort som du beskrev i början på inlägget. Vem blir impad på 17 år som egen företagare och vad har det med detta att göra ??????

Trevlig helg

en campingägare är väl också entreprenör,,skilj på saker o ting,,vad är du själv??:D

no problem,,ja slutar snart,,dessa oliktänkande av en gemensam hållning är inget för mej längre,,vi drar inte jämt helt enkelt,,

lycka till med klubben som sådan,,:D:D
 
F

F.d. 1256

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

en campingägare är väl också entreprenör,,skilj på saker o ting,,vad är du själv??:D

no problem,,ja slutar snart,,dessa oliktänkande av en gemensam hållning är inget för mej längre,,vi drar inte jämt helt enkelt,,

lycka till med klubben som sådan,,:D:D


Jag är egen företagare också sedan 25 år.
Teddi !! Alla tänker inte lika !! Så är det bara, det borde du ha lärt dig som företagsledare.

No hard feelings här.

Trevlig helg på dig.

\\Syefan
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

136 inlägg 9500 visningar, har det hänt något allvarligt?
Tommy R
 
F

F.d. 50005

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

"Vem blir impad på 17 år som egen företagare och vad har det med detta att göra ??????"
Inlägget gäller ju en egen företagare, och om detta har teddi en gedigen kunskap som campingägaren tydligen inte har.

Trevlig helg alla
 

Jannez

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Tvååker
HBK-Nr
4858
Medlemskap
2024
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Aldrig, aldrig att vi kommer med vår husbil till Tingsryd. Snacka om snåla och ogina (smålänningar). Inte alla gudbevars.:mad::mad::mad:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen