• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Haveri i Tyskland

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
På vägen hem från Italien tändes den gula motorfels lampan några gången.
Felkoden P2454 (låg spänning differenstrycksgivare)
Efter att ha kört över alperna stannade vi på ställplatsen i Füssen över natten.
På morgonen startade motorn, men gick orent och svarade inte alls på gaspedalen
Bilen blev bärgad till Fiatverkstad i Kemten där det konstaterades att givaren behövde bytas, partikelfiltret tvångsregeneras och olja och filter byttes då regenereringen spätt ut oljan

Bilen är 2,3 130 hk 2013 med mätarställning 3 500 mil
Kontaktade Fiat Sverige igår och med hänvisning till garantikravet på 5 år och 8 000 mil för avgasreningutrustning och frågade hur jag skulle gå vidare.
Möttes av totalt oförstånd, men då jag stod på mig kontaktades chefen på kundsupport som bekräftade att detta gäller.
Har nu skickat in kopia på serviceboken och fakturan från verkstaden (622 €), så nu får vi se vad som händer
/ Thomas
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Haveri i Tyskland

Bra jobbat! Det är viktigt att hävda sin rätt när det gäller fel som är kopplade till avgasrenings funktion. Det finns precis som du säger ett utökat ansvar där!
Glöm inte berätta hur det går.
 

lasse&lotta

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3322
Medlemskap
2024
Sv: Haveri i Tyskland

Hej hade min bil på service bytte kamrem o service för styft 10 000 en vecka senare 0 ca 30 mil tändes den gula motorlampan fick åka till verkstaden igen de bytte diffrensialgivare 3700 fattigare igen bilen 2.3 liters 130 hp fiat 3100 mil årsmodel 2013
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Haveri i Tyskland

Garantin gäller i 8000 mil och inte heller var över 5 år.

Men den gäller INTE bilar som importeras som begagnade eller privat importerats till Sverige.

Står i regbeviset. T.ex. "T31FA FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR OM AVHJÄLPANDE AV
FEL PÅ UTSLÄPPSBEGRÄNSANDE ANORDNINGAR ENLIGT 19 § LAGEN
(2001:1080) OM MOTORFORDONS AVGASRENING OCH MOTORBRÄNSLEN."


För den som vill läsa lagen:
Avgasreningslag (2011:318)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Haveri i Tyskland

Bra att du skrev detta, jag skulle precis tipsa/varna om detta, har själv importerat några PB med detta tilläg i reg.beviset.
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Haveri i Tyskland

Garantin gäller i 8000 mil och inte heller var över 5 år.

Men den gäller INTE bilar som importeras som begagnade eller privat importerats till Sverige.

Står i regbeviset. T.ex. "T31FA FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR OM AVHJÄLPANDE AV
FEL PÅ UTSLÄPPSBEGRÄNSANDE ANORDNINGAR ENLIGT 19 § LAGEN
(2001:1080) OM MOTORFORDONS AVGASRENING OCH MOTORBRÄNSLEN."


För den som vill läsa lagen:
Avgasreningslag (2011:318)


Men enligt den lagen så borde ju även gälla import bilar,. om man inte modifierar bilen för att plocka in den i Sverige vill säga..
eller tänker jag helt fel?


Återkallelse av ett typgodkännande
19 § Om godkännandemyndigheten finner att fordon, motorer, system, komponenter, separata tekniska enheter eller konverteringssatser inte längre stämmer överens med den typ som myndigheten har godkänt enligt denna lag, får myndigheten återkalla typgodkännandet.
 
Toppen