• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastigheten Danmark, Tyskland

KM

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Hej!
Någon sa till mig att hastigheten i Danmark är max 80 för HB som väger mer än 3'500 kg. När man kör buss i Danmark så får man ju köra i 100 på motorvägen.
Hur är det med detta?
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Hastigheten Danmark, Tyskland

Taget från Motormännen,

Hastighetsgränser i Danmark
Personbil, mc, husbil totalvikt under 3,5 t
Landsväg och motorled: högst 80 (90 eller 100 där så skyltas)
Motorväg: högst 130 (110 där så skyltas)
Personbil med släp, husbil totalvikt över 3,5 t *
Landsväg och motorled: högst 70
Motorväg: högst 80

* Har fordonet dansk Tempo 100-dekal gäller 80 km/h på landsväg och motorled, 100 km/h på motorväg. Tysk Tempo 100-dekal gäller inte för dessa högre hastigheter.

Vägmärke som anger tätbebyggt område innebär samtidigt att högsta tillåtna hastighet är 50.
I centrala Köpenhamn är hastighetsgränsen 40.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Hastigheten Danmark, Tyskland

Även hastighetsgränser för Tyskland, också taget från Motormännen

Hastighetsgränser
I Tyskland går det undan, också på sämre vägar. Kör du i "turistfart" bildas snabbt långa köer efter dig. Låt dig inte stressas, men stanna ofta och släpp förbi kön.

Vid tillfälliga hastighetsnedsättningar är fartkameror vanliga - och de är inte skyltade!

Gul ortnamnsskylt innebär 50, om inget annat skyltas.
Grön ortnamnsskylt innebär att farten ska sänkas, men här är fartgränsen inte preciserad.

Personbil, mc, lätt lastbil, husbil totalvikt under 3,5 t
landsväg 100, motorväg fri fart* eller enligt skyltning
Husbil totalvikt 3,5-7,5 t
landsväg 80, motorväg 100**
Övriga fordon totalvikt 3,5-7,5 t
landsväg 80, motorväg 80
Personbil med släp, lätt lastbil med släp, husbil < 3,5 t med släp
landsväg 80, motorväg 80 (eller 100 ***)
Fordon > 3,5 t med släp, fordon > 7,5 t utan släp
landsväg 60, motorväg 80

* Rekommenderad högsta hastighet är 130.
** Skyltade omkörningsförbud för tung lastbil gäller också husbilar över 3,5 t. Husbilen måste byta till körfältet längst till höger och sänka hastigheten till 80 eller därunder. När förbudet upphör får hastigheten 100 återupptas.
*** Släp får framföras i 100 på motorväg och motortrafikled om en Tempo 100-dekal sitter bak på släpet. För att få en sådan dekal ska följande krav uppfyllas:
dragfordonet har ABS-bromsar och totalvikt under 3,5 t
släpet har hydrauliska stötdämpare samt ISO-godkänd koppling med stabilisator (antislingerkoppling).
däcken är högst 6 år gamla och har lägst hastighetsklass L = är godkända för 120 km/h.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Hastigheten Danmark, Tyskland

Hej!
Någon sa till mig att hastigheten i Danmark är max 80 för HB som väger mer än 3'500 kg. När man kör buss i Danmark så får man ju köra i 100 på motorvägen.
Hur är det med detta?
Det är rätt som du skriver, men genomförde en ändring för buss förra sommaren till 100 km/h, jag gjorde då samma reflektion som du. Tog mod till mig och sände ett mail polisstyrelsen i Danmark och frågad om man hade några planer på att ändra även för husbil. Fick svar då att det fanns inga tankar eller planer på det./(Tyvärr/
 
  • Gilla
Reaktioner: KM
Toppen