• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HASPLÅT

Thomasisak

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Örebro
3BB4EFBB-AFE3-46AC-8063-1C8D24EC4F30.jpeg Har husbilstillverkarna börjat snåla? Hur många har komplett hasplåt (plast) under motorn? köpte en carthago och där finns bara den högra.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om den är ny så fråga försäljaren, kanske en miss från tillverkningen eller att man enare gjort något med Hb'n & glömt återmontera. Det kan ju också vara så att man medvetet monterat bara halva pga t.ex kylning av motorrummet.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Det är inte snålhet från varken husbilstillverkaren (Carthago) eller biltillverkaren (Fiat). Däremot är det lathet/slarv från mekanikern som skruvat med motorn. Som antingen glömt eller struntat i att måntera tillbaks den. Eller monterat den slarvigt så den lossnat utmed vägen.

Du skall ha plastskydd i 3 delar vänster, mitten & höger. Den vänstra & högra ser lika dan ut (i stort sett) förutom att de är spegelvända.

Rekommendation: Försök få tag i de du behöver och montera. Motorn hålls renare (lättare att hitta fel så som läckage mm.) och kylning av motorn mm. fungerar så som Fiat designat & tänkt.

Mvh!
// Niklas
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
På vår förra bil, en Knaus plåtis 2013, saknades en plåt och ingen hade suttit där innan.
Jag beställde en ny på bildelsbasen för några hundringar då jag inte ville ha stänk av vatten och annat skit.
Finns säkert någon förklaring till varför det skiljer mellan bilarna.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
De där är ingen Hasplåt som många antyder utan ett stänkskydd i plast. En Hasplåt användes på rallybilar och är i dom flesta fall tillverkad av duralaluminium ett mycket hårt material ,nästan lika starkt som plåt men mycket lättare.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Har kollat med experterna på Fiat, och de är övertygade om att någon "glömt" att återmontera plastsköldarna.

Pålle

Det är jag också övertygad om.
Finns ingen anledning att ha dem på vissa bilar, av samma modell, men inte på andra så till vida man inte har extrautrustning som gör det omöjligt att ha dem kvar. Vilket i så fall handlar om pirattillbehör då man borde "tagit höjd för" alla originaltillbehören från fabrik.

Någon har varit slarvig/lat helt enkelt och kunden får sämre funktion (skitigare motor mm.).

Gör så mycke tjag bara hinner av all service själv. Tar ibland längre tid naturligtvis men jag har koll på vad och hur saker gjort och inte.
 
S

Sören-6830

Guest
På N+B Arto 2012 sitter det bara en "plastplåt" och det är vad det ska vara enl N+B. Skulle man sätta en på vänster sida skulle den ligga mot avgasröret.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Er det så enkelt at det er biler med AL-KO chassi som mangler denne platen? Avgass anlegget er annerledes på disse enn på biler med orginalt Fiat chassi.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Var tvungen att krypa ner och titta på vår Fiat Adria Coral XL 2018 på Fiatchassie och där sitter de två yttre plastbitarna men inget i mitten (!) Den togs ut för en månad sedan så här kan man nog utesluta slarvande personal efter service.
 
Senast ändrad:
Toppen