• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handpenning

anki&bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Luleå
HBK-Nr
27686
Medlemskap
2023
Vi funderar på att köpa vår första husbil. Har hittat en som ser jättefin ut, avståndet till firman som har bilen är långt från oss. Avståndet gör att det inte är så enkelt att åka och titta på den innan vi helt bestämmer oss. Företaget vill ha 15 000 i handpenning för att ”hålla den” till oss. Antar att handpenningen är förbrukad om vi inte skulle ta den? Har ni några synpunkter på tillvägagångssättet?
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Vi funderar på att köpa vår första husbil. Har hittat en som ser jättefin ut, avståndet till firman som har bilen är långt från oss. Avståndet gör att det inte är så enkelt att åka och titta på den innan vi helt bestämmer oss. Företaget vill ha 15 000 i handpenning för att ”hålla den” till oss. Antar att handpenningen är förbrukad om vi inte skulle ta den? Har ni några synpunkter på tillvägagångssättet?
Nej nej nej, aldrig !!
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Vi betalade 10% av kontraktsumman när vi skrev avtal på en bil nere i Tyskland. Det märktes ganska tidigt i vår konversation att det var en handlare som hade ordning och reda på både firma och objekt. Vad är din känsla för handlaren? Känner du förtroende så kör på.
Jag kan förstå en handlare som vill ha handpenning just nu inför förestående sommarsäsong.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det beror väl lite på vad ni sagt till handlaren. Om ni sagt att ni skall ha den och vill att han håller den tills ni har möjlighet att slutföra affären rent praktiskt så är det ju inte konstigt att han vill ha handpenning. Om ni då trots allt backar ur sen så har han kanske missat andra köpare under tiden. Då skall han givetvis behålla handpenningen som kompensation.
Egentligen samma sak om ni vill att han håller den för att ni sagt att ni kanske skall köpa den och vill titta på den först. Ett par dagar borde dom kanske kunna hålla den som en bra "service" så ni hinner komma och titta på den men om det blir längre riskerar ju handlaren även där att missa flera andra säljchanser.
Jag skulle vara riktigt säker innan jag betalade en handpenning. Kanske kan du villkora den med att det inte skall finnas några stora tekniska brister eller att den skall vara i det skick som sagts?

Sen är det väl frågan om att bedöma handlaren och om denne är så seriös så att bilen ändå inte säljs till någon annan under tiden dom skall hålla den. Dom är ju rätt sugna på att slutföra affärer.
Inte bara tråkigt att bilen man ställt in sig på försvinner, det kan ju bli knöligt att få tillbaka handpenningen.
 
P

Patrikolof

Guest
Vi betalade 10% av kontraktsumman när vi skrev avtal på en bil nere i Tyskland. Det märktes ganska tidigt i vår konversation att det var en handlare som hade ordning och reda på både firma och objekt. Vad är din känsla för handlaren? Känner du förtroende så kör på.
Jag kan förstå en handlare som vill ha handpenning just nu inför förestående sommarsäsong.

Samma här. Fick också betala 10% i handpenning av köpesumman och handlaren var tydlig att det pengarna återbetalas ej om jag ångrar köpet. Om man tänker efter är det ju rätt så logiskt då handlaren går miste om möjlighet att sälja den under den tiden man "bokat" upp bilen.
 
W

Weckman

Guest
Varför ska du betala handpenning när det är köparens marknad? Jag skulle inte ha gjort det och givetvis vill säljaren binda upp dig på husbilen.. Har köpt ett antal bilar från bl.a Tyskland och där fått bilder, kopior på dokumentation och säljaren fått tala om vad det är för skavanker på bilarna. Flertalet vill ha en liten deposition för att låsa bilen tills jag sett den på plats, andra som är lite mer sugna på att få in lite extra pengar vill ha handpenning.. Har givetvis inte accepterat detta om säljaren inte betalar tillbaka handpenningen om jag inte är nöjd med objektet, säljare vill ju sälja och målar upp en bild av hur han ser på objektet och DU ser den med andra ögon. Vill säljaren i i Sverige ha handpenning så kräv bilder, varudeklaration samt alla dokument på bilen innan, och be säljaren beskriva defekterna. Varje defekt du hittar utöver vad som framkommit tidigare så drar du av lika mycket som handpenningen är på, men givetvis måste upptäckta fel vara relevanta.. Accepterar säljaren detta så ska du vara lugn och gör han inte det så be han att leka på lika villkor.. Lycka till.. Och du, det finns massor med husbilar till försäljning om du skulle missa denna..
 
P

Patrikolof

Guest
Varför ska du betala handpenning när det är köparens marknad? Jag skulle inte ha gjort det och givetvis vill säljaren binda upp dig på husbilen.. Har köpt ett antal bilar från bl.a Tyskland och där fått bilder, kopior på dokumentation och säljaren fått tala om vad det är för skavanker på bilarna. Flertalet vill ha en liten deposition för att låsa bilen tills jag sett den på plats, andra som är lite mer sugna på att få in lite extra pengar vill ha handpenning.. Har givetvis inte accepterat detta om säljaren inte betalar tillbaka handpenningen om jag inte är nöjd med objektet, säljare vill ju sälja och målar upp en bild av hur han ser på objektet och DU ser den med andra ögon. Vill säljaren i i Sverige ha handpenning så kräv bilder, varudeklaration samt alla dokument på bilen innan, och be säljaren beskriva defekterna. Varje defekt du hittar utöver vad som framkommit tidigare så drar du av lika mycket som handpenningen är på, men givetvis måste upptäckta fel vara relevanta.. Accepterar säljaren detta så ska du vara lugn och gör han inte det så be han att leka på lika villkor.. Lycka till.. Och du, det finns massor med husbilar till försäljning om du skulle missa denna..

Härlig inställning där. Finns dock flera aspekter att räkna in där handlaren kräver handpenning, i synnerhet utbud kontra efterfrågan. Stort utbud och liten efterfrågan gör givetvis att du kan diktera villkoren bättre och vice versa. Gällande handpenning överlag, så blir det allt vanligare. Kolla med importfirmorna så får du se.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Köparens marknad är det ju också bara så länge bilen man är intresserad av inte är såld eller det inte är flera spekulanter på den. Kommer det plötsligt en annan spekulant på objektet så är det inte säkert att man skall räkna med att handlaren står kvar där med mössan i hand och bugar och bockar för en som om man är en gud. Det kan svänga snabbt.
En handpenning är ju en fair låsning av affären för båda parter om man vill vara säker. Givetvis villkorad om möjligt.
 
P

Patrikolof

Guest
Köparens marknad är det ju också bara så länge bilen man är intresserad av inte är såld eller det inte är flera spekulanter på den. Kommer det plötsligt en annan spekulant på objektet så är det inte säkert att man skall räkna med att handlaren står kvar där med mössan i hand och bugar och bockar för en som om man är en gud. Det kan svänga snabbt.
En handpenning är ju en fair låsning av affären för båda parter om man vill vara säker. Givetvis villkorad om möjligt.

Var just ovanstående som jag råkade ut för. Trodde inte på säljaren när han ville ha handpenning eftersom han så sig ha "en annan intressent". Trodde det bara var ett försäljningsknep. Det hela slutade med att den faktiskt såldes till den andre spekulanten. Detta var förra sommaren så när jag efter 6 månaders letande igen hittade bil med rätt specar så pröjsade jag in handpenningen. Hade dock alla konversationer via mail gällande frågor om skador, repor, olyckor, antal ägare osv.
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Om man lägger en handpenning på ett objekt och firman dagen efter går i konkurs så är de pengar du lagt bortblåsta. Skulle med mycket stor tvekan lägga handpeng om jag inte kände till firman väl och kollat upp deras ekonomi.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag betalade 20% obesett på min husbil. Handlaren gick med på att meila bilder & uppgifter på defekter/fel som fanns på husbilen. Jag fick handlaren att i kvittot & kontraktet skriva in att dessa fel & ev. anmärkningar jag hade vid avhämtning skulle åtgärdas innan husbilen lämnades ut. I annat fall skulle handpenningen återbetalas & kontraktet annuleras. Att det kunde ordnas på detta viset gjorde att jag fick fullt förtroende för firman. Nu står husbilen här på tomten & jag är nöjd. När jag hade haft den några veckor så upptäckte jag att instrumenpanelen till bodelen felade, inga problem, jag skickade både panel & EBL till tillverkaren för test & reparation. Jag skickade kopia på vad jag fick betala för detta till handlaren & efter några påstötningar så fördes summan över till mitt konto. Gissa var jag kommer att köpa min nästa husbil om set skulle bli aktuellt.
Det bör tilläggas att tiden mellan kontrakt & avhämtning var 5 dagar & i köpet ingick också byte av 6 däck & service med kamremsbyte.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hela konceptet med handpenning är logisk och lätt att förstå, som säljare. Och jag skulle också, som säljare, velat säkra upp en viss ersättning om kunden som vill att jag avfärdar andra ev. spekulater tills han/hon har tid att ta sig till mitt objekt.

Som köpare är jag dock väldigt mån om mina surt förvärvade pengar. Att bli lurad, om så även på "bara" 10% är för de flesta av oss INTE så bara. Får man en känsla av att det är en etablerad handlare som till synes verkar vara stabil nog att ha igång sin verksamhet tills jag kommer dit OCH jag känner mig trygg med hur bilen beskrivits (jag vill alltid ha bilder samt övrig dokumentation (ex. kopia på serviceprotokoll mm) som visar att objektet stämmer med hur säljaren beskriver bilen.

Jag har begärt in dessa uppgifter trots at jag aldrig betalat handpenning för bilarna eller skrivit på köpekontrakt osett. Jag må ha haft tur men har å andra sidan alltid köpt bil (i Tyskland) under sen-vintern då marknaden inte riktigt kommit igång. Dvs. jag håller i mina pengar tills jag VET vad jag köper (nåja, utifrån min egna förmåga att på plats kunna bedömma).

En resa, även om det kan vara en bit bort, är oftast värt pengarna. Jag hade i ert fall prioriterat upp resan (om så är möjligt) för att åka och titta på bilen och då varit förberedd på att på plats göra affär. Dvs. är jag nöjd med det jag ser på plats köper jag.

// Niklas
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Åk till handlaren och se bilen innan ni betalar något. Er uppfattning och handlarens uppfattning om skicket kan vara mycket olika.
Kolla även upp garantier och handlarens kapacitet att åtgärda garantier. Har ni långt nu så har ni även långt för att få garantier åtgärdade.
Konsumentköplagen ger er sex månader.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det jag skrev i inlägg 13 skedde i slutet av februari & då hade väl inte försäljningen kommit igång. Firman jag köpte av ställde dock kravet att köpet skulle ske inom en vecka & husbilen hade stått hos dom 6 månader. Gissningsvis ville dom bli av med den för dom hade ett jättelager med begagnade husbilar.
Den här fanns i Sverige Euramobil 690 HB Garage 2002 1 Års garanti - Sandor och Lasses Bilservice
& jag köpte en exakt likadan med samma utrustning, skick & som gått 500 mil mindre i Holland för halva priset.
Naturligtvis var jag lite nervös när i flög ner för att hämta den men handlaren var så schyst & ärlig som jag uppfattat honom. Inget krångel allt gick bra, han t.o.m tog upp husbilen på en lift så att jag i lugn & ro kunde kolla den underifrån. Enda felet jag hittade var att vänsterspegeln inte gick att manövrera men det fixade dom direkt.
 
Toppen