• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handlat Dieselvärmare från Kina

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Efter att ha tittat en del i trådar här så tänkte jag att jag skulle göra ett test med dieselvärmare av kinesisk kvalitet för att inte slösa gasol när det blir kallt (ja norrland är kallt)
I nån av trådarna föreslog någon det (någorlunda) lokala företaget Containerrally som verkade ha bra priser. (dock horribelt dyr frakt).
I dags dato visar räknaren på produktsidan att de har minus 32 stycken i lager.. men när jag funderade på köp var det +10 i "lager".
Hursomhelst så var jag väldigt nära att köpa därifrån, men efter att ha googlat företaget samt dess olika skepnader och namn och sett mönstret där de två första sidorna googleträffar bestod av egenskapade forum i olika namn, med ENBART positiva omdömen med samma meningsbyggnad, ordval och orden "mycket nöjd" + företagsnamnet upprepat Norrlandsimporten Containerrally Halvapriset skrivet av fiktiva kunder med bara ett förnamn så hann jag hejda mig.
Efter lite mer googlingar på seriösa konsumentforum så var min åsikt nu att jag gärna skulle betala betydligt mer pengar om jag bara slapp ha med det företaget att göra. Sagt & gjort, ett snabbt besök på Aliexpress.com visade att exakt samma produkter fanns att köpa direkt från Kina för lite drygt $400 + frakt & moms.

Efter ungefär 10 dagar så dök ett dieseldoftande paket från Kina upp idag. Detta till en total kostnad av strax under 3800 kronor, istället för de totala 4590:- som det skulle kostat genom det företag jag av flera anledningar valt att inte ha affärer med.

Jag tänkte att jag skulle återrapportera mina omdömen om denna webastokopia den närmaste veckan, eller så fort jag provkört den och kanske till och med monterat den i bilen.
Detta är iaf vad som kom i paketet.
 

Bilagor

  • 2013-11-18 22.33.46.jpg
    2013-11-18 22.33.46.jpg
    2,8 MB · Visningar: 676

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Nu har jag lite väl lång sugledning till doserpumpen. Jag tycker inte den går upp i varv ordentligt. Någon som vet vilken frekvens/min som pumpen slår vid full fart. Jag har letat men hittar inte någon uppgift på det. Min slår ca 40 slag i minuten.

Kjelle
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Jag har en 2kw Eberspächer D2 i lastbilen, den tickar vid full effekt närmare 100/ minuten utan att ha räknat, bara tänker efter hur den tickar.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Nu har jag lite väl lång sugledning till doserpumpen. Jag tycker inte den går upp i varv ordentligt. Någon som vet vilken frekvens/min som pumpen slår vid full fart. Jag har letat men hittar inte någon uppgift på det. Min slår ca 40 slag i minuten.

Kjelle
Utan att ha gått ut och provstartat för att räkna så tycker jag det låter rimligt. Knappt en i sekunden.
Angående sugledning så tolkas manualen som max 1,2 meter enligt http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/600047
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Har ni fått ordning på värmarna eller är problemet med att den slår på natten av fortfarande kvar?

Och fö hur nöjda är ni, vad är bra respektive dåligt med den?
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Har ni fått ordning på värmarna eller är problemet med att den slår på natten av fortfarande kvar?

Och fö hur nöjda är ni, vad är bra respektive dåligt med den?

Hej

Det bra är att man alltid har tillgång till värme, för diesel har man i tanken.
Det som kan vara lite dåligt är att den låter lite men det vänjer man sig med.

Jag tog bort inkopplingen till ordinarie värmesystemet och kör med direktutblås i bodelen. Funkar bra och ger snabbare värme + att gasolsystemet är intakt. Jag misstänker att det var för mycket motstånd i värmeluftrören (60mm) som gjorde att den sotade igen.

Kjelle
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

En liten fråga till bara :spinny:

Om jag kör värmaren på termostatläge ( en lampa grön och en röd ) så slår ju värmaren av vid en viss temperatur , så långt är det bra. Men fläkten stannar aldrig ! Ska det vara så :confused: Fläkten låter ju ganska mycket, i alla fall min.

Kjelle
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

En liten fråga till bara :spinny:

Om jag kör värmaren på termostatläge ( en lampa grön och en röd ) så slår ju värmaren av vid en viss temperatur , så långt är det bra. Men fläkten stannar aldrig ! Ska det vara så :confused: Fläkten låter ju ganska mycket, i alla fall min.

Kjelle

Provade min kina värmare förra helgen 3 nätter på termostat läge.
Funkar jätte bra. Min fläkt stannar efter ca 5min om ingen värme behövs under denna tid. Men även när fläkten går så hörs den inte mycket. Nästan ingenting.
Den går på lägsta varv knapt hörbart. Jag är mycket nöjd med min värmare.
Trodde inte termostatläget skulle uppfylla mina krav. Men det gjorde den
 
M

MikeC

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Jag fick min riktigt snabbt, det tog bara en vecka. Totalt hamnade notan på 5090kr.

Nu har jag fått tummen ur och testkört den. Jag monterade den på några ihop skruvade plankor för ett test ute på balkongen. Det tog kanske fyra uppstart innan den hade lyckats pumpa fram tillräckligt med bränsle. Jag var tvungen att starta om den mellan varje försök då den indikerade felkoden för låg spänning. När den väl fått i sig soppa så blev det varmt och den tuffade på utan felkod.

Men jäklars vad den låter när den går på fullt! Detta är 5KW varianten så kanske låter den mera än 2KW. Det blir att läsa på här om ljuddämpning samt fundera lite på var jag ska montera den.

Diesel_V_rmare.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

På tidigare husbilen med dieselvärme har jag inte upplevt värmaren ljud störande, däremot det evinnerliga tickandet på pumpen, därför tror jag det är viktigare att försöka isolera denna.
Ska väl tillägga att nuvarande är tyst, både värmare (Truma D6) och pump.
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Det som jag upplevde var att det blev för varmt när termostaten var på det lägsta.
Jag har 2kw.

Hej

Vi har nu kommit tillbaka från en tur till Nordkapp. Blåsigt och kallt. Hade vi inte haft dieselvärmaren hade det gått åt massa gasol, eller så hade vi fått köra mycket. Normalt så gick värmaren ca: 16 timmar/dygn. I början körde vi med termostatläget och den startade och stannade hela tiden ( vilket vi tyckte var störande ) med påföljd att det drog på batteriet. Ex, 3 timmar Tv tittande + 16 timmar värme på termostat var i mesta laget, men värmen i bilen var jämn och skön. Med värmaren på konstant läge, lägsta möjliga, drog den knappt något på batteriet. Vi upplevde att vid + 4 gr och blåst så var det lagom med värmaren på lägsta konstantvärme. En sak till, det är lättare att vänja sig vid konstant låg ljudnivå än att termostaten ändrar fläktens varvtal hela tiden
Kjelle
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Jag fick min riktigt snabbt, det tog bara en vecka. Totalt hamnade notan på 5090kr.

Nu har jag fått tummen ur och testkört den. Jag monterade den på några ihop skruvade plankor för ett test ute på balkongen. Det tog kanske fyra uppstart innan den hade lyckats pumpa fram tillräckligt med bränsle. Jag var tvungen att starta om den mellan varje försök då den indikerade felkoden för låg spänning. När den väl fått i sig soppa så blev det varmt och den tuffade på utan felkod.

Men jäklars vad den låter när den går på fullt! Detta är 5KW varianten så kanske låter den mera än 2KW. Det blir att läsa på här om ljuddämpning samt fundera lite på var jag ska montera den.

Diesel_V_rmare.jpg


Följer ditt test med intresse! Detta förefaller vara exakt samma värmare som säljs via KeaTrade i Västerås.

//Janne
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Jag återkommer när jag väl installerat allt. Det blev inte av i år, jag måste fundera en och en annan gång då den är rätt stor och låter rätt mycket.

Nu har jag installerat en 5kw Kina. Testning pågår..... kan dock redan nu konstatera att det låter väldigt mycket på full fart. Ska labba lite med ljuddämpning så småningom....

//Janne
 
Toppen