• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handlat Dieselvärmare från Kina

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Efter att ha tittat en del i trådar här så tänkte jag att jag skulle göra ett test med dieselvärmare av kinesisk kvalitet för att inte slösa gasol när det blir kallt (ja norrland är kallt)
I nån av trådarna föreslog någon det (någorlunda) lokala företaget Containerrally som verkade ha bra priser. (dock horribelt dyr frakt).
I dags dato visar räknaren på produktsidan att de har minus 32 stycken i lager.. men när jag funderade på köp var det +10 i "lager".
Hursomhelst så var jag väldigt nära att köpa därifrån, men efter att ha googlat företaget samt dess olika skepnader och namn och sett mönstret där de två första sidorna googleträffar bestod av egenskapade forum i olika namn, med ENBART positiva omdömen med samma meningsbyggnad, ordval och orden "mycket nöjd" + företagsnamnet upprepat Norrlandsimporten Containerrally Halvapriset skrivet av fiktiva kunder med bara ett förnamn så hann jag hejda mig.
Efter lite mer googlingar på seriösa konsumentforum så var min åsikt nu att jag gärna skulle betala betydligt mer pengar om jag bara slapp ha med det företaget att göra. Sagt & gjort, ett snabbt besök på Aliexpress.com visade att exakt samma produkter fanns att köpa direkt från Kina för lite drygt $400 + frakt & moms.

Efter ungefär 10 dagar så dök ett dieseldoftande paket från Kina upp idag. Detta till en total kostnad av strax under 3800 kronor, istället för de totala 4590:- som det skulle kostat genom det företag jag av flera anledningar valt att inte ha affärer med.

Jag tänkte att jag skulle återrapportera mina omdömen om denna webastokopia den närmaste veckan, eller så fort jag provkört den och kanske till och med monterat den i bilen.
Detta är iaf vad som kom i paketet.
 

Bilagor

  • 2013-11-18 22.33.46.jpg
    2013-11-18 22.33.46.jpg
    2,8 MB · Visningar: 676

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Jag följer din installation. Min ligger fortfarande i lådan sedan 1/2 år.
Visa gärna med bilder var och hur du får dieseln ner i tanken.
Eller skall du använda medföljande då är det inte intressant.
Jag har frågar en del verkstäder hur de gör. TYDLIGEN TOPPENHEMLIGT. Inget svar.
Jag vill ha det på den fasta tanken med dykrör.
 
F

F.d. 55728

Guest
Då jag redan har en vattenburen webasto med växlare till aldepannan i bilen så tänkte jag helt enkelt sätta ett t-kors på den slangen som går till webston idag.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Om du skall ha det ner i tanken så gäller att släppa ner tanken och borra hål på ovansidan.
Du måste demontera tankarmaturen för att komma ner i tanken.
jag har precis samma fundering men drar mig lite för att släppa ner tanken och få dit dykröret.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Det finns en lucka under förarstolen om du har en Fiat eller liknande.
Den luckan går till tankarmaturen som har pumpen för motorn. Möjligen kan det på nyare modeller finnas en extra nippel för uttag för just detta ändamål att koppla in en värmare (har inte själv kollat).
Tanken sitter oftast med en typ av metallbygel och 4-6 skruvar i karossen (dessa måste lossas och tanken skall tas ort nedåt. Helst inget bränsle i tanken då blir den lättare, använd gärna en garagedomkraft att sänka tanken med. Påfyllningsrör kan strama åt så den kanske måste lossas från karossen, lika för alla slangar och kablar som sitter i armaturen under sätet. Det finns en video på nätet hur man gör.
 
F

F.d. 55728

Guest
Nu är vibrationsdämparna för monteringsplåten monterade i golvet, nästa steg blir till att ta upp de stora hålen i golvet..........Måste erkänna att jag drar mig lite för det!
Vibbdämpare limmade.jpg
 
F

F.d. 55728

Guest
Varför göra ett stort hål?.
Köp bordgenomföringar från Biltema och gör 2 mindre.
Bordgenomföring är inget jag hade vågat montera i mitt golv, blir alldeles för höga temperaturer på avgasslangen och endast köra ner avgasröret i en bordgenomföring av mässing känns som mindre smart.
Jag kör på isolerad avgasslang, jag känner mig trygg med det.

Monterad.jpg
I golvet monterade jag en tempgivare så jag kan i lugnan ro sitta i värmen och ta en pilsner samtidigt som jag sneglar på "golvtempen"

Golv i genomskär.jpg
Utifrån.jpg
Jag skall givetvis kapa av avgasslangen så det blir lite snyggare men hinner inte för nu väntar 40-årskalas! så frågan är hu mycket man orkar greja med värmaren imorgon......

Trevlig kväll allihopa!
 

Bilagor

  • Vibbdämpare limmade.jpg
    Vibbdämpare limmade.jpg
    605,9 KB · Visningar: 93
F

F.d. 26513

Guest
Jag följer din installation. Min ligger fortfarande i lådan sedan 1/2 år.
Visa gärna med bilder var och hur du får dieseln ner i tanken.
Eller skall du använda medföljande då är det inte intressant.
Jag har frågar en del verkstäder hur de gör. TYDLIGEN TOPPENHEMLIGT. Inget svar.
Jag vill ha det på den fasta tanken med dykrör.

1) Ta bort locket mellan förarstolarna
2) Borra ett hål i tanken på lämplig plats
3) Mät längden ner till tankens botten
4) Kapa dykröret 2-3 cm ovanför bottennivån
5) Skruva dit dykröret

Klart
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Jag förstår dina tankar när det gäller håltagningen. Vad du måste se till att få riktigt bra är att du inte får den minsta fukt att tränga in i själva golvet det skall vara tätat ordentligt, och då menar jag ordentligt.
När jag bestämde mig för att ta bordgenomföringen istället för ett stort hål så hade jag detta med tätning i åtanke som en hög prio. Bordgenomföringarna jag köpte på Biltema hade en betydligt större diameter på hålet där avgas och även förbränningsluftens rör skall ut. Ytter diametern på hålet för genomföringen är också betydligt större och välisolerad med både högtempduk och högtemp silikon lika på själva avgasröret. plåten som själva värmaren sitter fast på klädde jag med högtempduk som tål 800 grader (Värmesköld) 79-449 Biltema. Avgasbandage 800 grader Biltema 79-450 samt högtemp silikon. Jag fick plats med både bandage , värmesköld och silikon i hålet på genomföringen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55728

Guest
Jag förstår dina tankar när det gäller håltagningen. Vad du måste se till att få riktigt bra är att du inte får den minsta fukt att tränga in i själva golvet det skall vara tätat ordentligt, och då menar jag ordentligt.
När jag bestämde mig för att ta bordgenomföringen istället för ett stort hål så hade jag detta med tätning i åtanke som en hög prio. Bordgenomföringarna jag köpte på Biltema hade en betydligt större diameter på hålet där avgas och även förbränningsluftens rör skall ut. Ytter diametern på hålet för genomföringen är också betydligt större och välisolerad med både högtempduk och högtemp silikon lika på själva avgasröret. plåten som själva värmaren sitter fast på klädde jag med högtempduk som tål 800 grader (Värmesköld) 79-449 Biltema. Avgasbandage 800 grader Biltema 79-450 samt högtemp silikon. Jag fick plats med både bandage , värmesköld och silikon i hålet på genomföringen.
Skulle varit intressant att se vad för temperatur du har på utsidan av genomföringen....
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Så ser locket ut till tanken där pumpen sitter neddränkt. Vet inte om man skall ha ett speciellt verktyg för att öppna. Lite bilder på tempen när värmaren är igång
 

Bilagor

  • IMG_20190406_122110.jpg
    IMG_20190406_122110.jpg
    3,9 MB · Visningar: 168
  • IMG_20190406_105204.jpg
    IMG_20190406_105204.jpg
    3,2 MB · Visningar: 169
  • IMG_20190406_105530.jpg
    IMG_20190406_105530.jpg
    3,5 MB · Visningar: 156
  • IMG_20190406_105557.jpg
    IMG_20190406_105557.jpg
    3,6 MB · Visningar: 159
  • IMG_20190406_110037.jpg
    IMG_20190406_110037.jpg
    4,6 MB · Visningar: 154
  • IMG_20190406_110037_1.jpg
    IMG_20190406_110037_1.jpg
    3,8 MB · Visningar: 158
  • IMG_20190406_110116.jpg
    IMG_20190406_110116.jpg
    3,4 MB · Visningar: 164
  • IMG_20190406_110119.jpg
    IMG_20190406_110119.jpg
    4,2 MB · Visningar: 158

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det duger nog.
Blev inspirerad så jag gjorde samma test med min nya kinavärmare. Fick ungefär samma resultat.
Nu till problemet vart man ska montera den...
Å nu har jag tagit tjuren vid hornen och monterat värmaren.
Hade fnulat en stund och beslutat sätta den i bakre garderoben. Gjorde ett fäste och skulle precis borra genom golvet när jag kom på att man kanske skulle kolla på undersidan. Och där satt bakre avloppstanken och tog plats. Så det fick bli placering 2, under passagerarsätet fram. Fördelen här var plåtgolv (behövde inte lägga krut på genomföringen) och väldigt nära tanken. Ringde en vän som sa att returen från bränslepumpen är utmärkt att sätta på för den slutar högre upp än sugledningen.
Det blev kalasbra! Dock låter den betydligt mer än gasolvärmaren men det får man väl leva med....
 
F

F.d. 58054

Guest
Nu har jag beställt en 5KW typ av billigare vämare, garanterat byggd i Kina men snabbaste fraktalternativet jag hittade på momangen var från USA, hoppas att det stämmer bara.

Jag är lite osäker på att installera själv, någon medlem som är intresserad att hjälpa till mot en donation?
Frågan är om jag vågar fråga någon firma angående att installera märkesfri värmare...
 
Toppen