• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handlat Dieselvärmare från Kina

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Efter att ha tittat en del i trådar här så tänkte jag att jag skulle göra ett test med dieselvärmare av kinesisk kvalitet för att inte slösa gasol när det blir kallt (ja norrland är kallt)
I nån av trådarna föreslog någon det (någorlunda) lokala företaget Containerrally som verkade ha bra priser. (dock horribelt dyr frakt).
I dags dato visar räknaren på produktsidan att de har minus 32 stycken i lager.. men när jag funderade på köp var det +10 i "lager".
Hursomhelst så var jag väldigt nära att köpa därifrån, men efter att ha googlat företaget samt dess olika skepnader och namn och sett mönstret där de två första sidorna googleträffar bestod av egenskapade forum i olika namn, med ENBART positiva omdömen med samma meningsbyggnad, ordval och orden "mycket nöjd" + företagsnamnet upprepat Norrlandsimporten Containerrally Halvapriset skrivet av fiktiva kunder med bara ett förnamn så hann jag hejda mig.
Efter lite mer googlingar på seriösa konsumentforum så var min åsikt nu att jag gärna skulle betala betydligt mer pengar om jag bara slapp ha med det företaget att göra. Sagt & gjort, ett snabbt besök på Aliexpress.com visade att exakt samma produkter fanns att köpa direkt från Kina för lite drygt $400 + frakt & moms.

Efter ungefär 10 dagar så dök ett dieseldoftande paket från Kina upp idag. Detta till en total kostnad av strax under 3800 kronor, istället för de totala 4590:- som det skulle kostat genom det företag jag av flera anledningar valt att inte ha affärer med.

Jag tänkte att jag skulle återrapportera mina omdömen om denna webastokopia den närmaste veckan, eller så fort jag provkört den och kanske till och med monterat den i bilen.
Detta är iaf vad som kom i paketet.
 

Bilagor

  • 2013-11-18 22.33.46.jpg
    2013-11-18 22.33.46.jpg
    2,8 MB · Visningar: 676
F

F.d. 50549

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Följer det med något el-schema till dessa kinavärmare?

Tänkte koppla ett gsm-relä som start på den om jag köper ett. Då kan det vara trevligt att kunna läsa sig till var man ska koppla in sig.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Följer det med något el-schema till dessa kinavärmare?

Tänkte koppla ett gsm-relä som start på den om jag köper ett. Då kan det vara trevligt att kunna läsa sig till var man ska koppla in sig.

Det brukar följa med ett litet mini-häfte som man i bästa fall kan tyda nåt ur..
Om de inte ändrat kablaget och du köper ungefär samma som den jag har så är det enligt följande post: http://www.husbilsklubben.se/forums/t75100-7/#post783132 +12V på gul kabel
(Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -)
 
Senast ändrad:

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Om du köper en värmare bara för luft så blir det inget varmvatten. Däremot kan du koppla en vattenvärmare så du får varmvatten. Såg även att det är minitimer på värmarna nu finns de med LCD display.
 

Bilagor

  • 1-DIGITAL SWITCH FOR ALL HEATERS (5).jpg
    1-DIGITAL SWITCH FOR ALL HEATERS (5).jpg
    56 KB · Visningar: 213
F

F.d. 26513

Guest
Nu har jag också beställt en dieselvärmare från Kina. En 5kw luftvärmare. Tanken är att montera den i garaget och dra en ny luftkanal längs med vänstersidan bort mot dörren. Samt koppla in mig på befintlig kanal längs vänstersidan med ventiler på toa och dinett.

Bränsleledningen skall kopplas på tanken och sedan isoleras för att minimera ljud från pumpen.

Men nu till min fråga. Hur varm blir avgasslangen? Törs man borra ett hål av samma diameter genom golvet? Eller bör man göra ett större hål och ha en extraslang/rör av större dimension? Hur gör man så fall för att förhindra att fukt drar upp genom den? Den bör väl inte heller vara helt tät då varmluft blir stående i det yttre röret?
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Nu har jag också beställt en dieselvärmare från Kina. En 5kw luftvärmare. Tanken är att montera den i garaget och dra en ny luftkanal längs med vänstersidan bort mot dörren. Samt koppla in mig på befintlig kanal längs vänstersidan med ventiler på toa och dinett.

Bränsleledningen skall kopplas på tanken och sedan isoleras för att minimera ljud från pumpen.

Men nu till min fråga. Hur varm blir avgasslangen? Törs man borra ett hål av samma diameter genom golvet? Eller bör man göra ett större hål och ha en extraslang/rör av större dimension? Hur gör man så fall för att förhindra att fukt drar upp genom den? Den bör väl inte heller vara helt tät då varmluft blir stående i det yttre röret?

inläggen
Handlat Dieselvärmare från Kina
och Handlat Dieselvärmare från Kina
visar ett par alternativ. Har försökt länka till inläggen, men i bästa fall blir det en länk till rätt sida i tråden :(
 
F

F.d. 26513

Guest
Hejsan.

Nu nästa fundering. Jag kommer som sagt koppla på mig på befintliga slangar med y-kopplingar. Truman kommer fortsatt vara "intakt". Men efter läst en del här har jag förstått att fläkten i dieselvärmaren är lite klenare, men kan man köra trumans fläkt samtidigt för att hjälpa till? Har installerat en CP Plus-panel så jag kan köra truman i ventilationsläge.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Väcker liv i den gamla tråden igen ... Jag tänkte ansluta så den även fungerar som vanlig fläkt och enligt manualen skulle man jorda röd/vit för att fläkten skulle starta men det hände inget .
Någon som testat detta ?



Då har jag jordat den röd/vita men fläkten startar inte för det.
Någon som har tips?
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Mina vänner: Så här fyra år efter trådstarten tycker jag att det är dags för ett nytt kapitel.
I dag har mina 2kW förmått höja temperaturen från -8° till +11° på 7 timmar. Räddningen har varit att värmaren sitter monterad under sängen, så utrymmet däromkring värms alltid underifrån och man vågar sova utan att riskera att frysa.
Jag har alltså i mitt Norrländska klimat slutligen beslutat att överge 2kW till förmån för 5kW. Därför har jag precis beställt en 5kW dieselvärmare för mindre än hälften av vad den tidigare kostade.
Det må vara en chansning, men det är mitt eget val. En 5kW värmare från samma försäljare som sist skulle kosta minst 4200kr, medan denna kostade 2100kr. Antingen förlorar jag 2100kr, eller så vinner jag lika mycket på denna beställning, men det finns inget annat sätt att få veta vad detta är för kvalitet. (moms/tull tillkommer förstås)
Fortsättning (postnord) följer..
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Glädjande att även du kommit till denna insikt, Teknikpata!

Så här har jag själv svarat ett antal gånger tidigare när liknande diskussioner dykt upp här på forumet, och jag gör det ännu en gång:

För den gamla Primus-pannan (modell 2450 och tidigare) med tre brännare (och vred för manuell inkoppling av brännare 2 och 3) fanns en gammal tumregel, som t.o.m. fanns på en dekal på insidan av locket till gasolkofferten:

Vackert väder: 1 brännare
Kallt: 2 brännare
Väldigt kallt: 3 Brännare


Varje brännare var på 2 000 watt.

Om man då har en elpatron på 2 000 watt blir tumregeln:

Vackert väder: elpatron
Kallt: elpatron + 1 brännare
Väldigt kallt: elpatron + 2 brännare


Alltså: Grundproblemet torde vara att elpatronen inte räcker så långt, utan ska ses som ett komplement till gasolvärmen.

Pålle
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Nu är det ju så också i detta med import av värmare eller andra varor att du betalar moms och tull på hela beloppet även frakten. Det som det fuskas med från Kina är att det anger ett lägre belopp på varan än vad du betalar. Detta gör att du som privatimportör inte betalar full tull och moms. Sedan är det ju lite så med alla märkningar CE,ROHS,FC vilket ger lite mer frågetecken.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nu är det ju så också i detta med import av värmare eller andra varor att du betalar moms och tull på hela beloppet även frakten. Det som det fuskas med från Kina är att det anger ett lägre belopp på varan än vad du betalar. Detta gör att du som privatimportör inte betalar full tull och moms. Sedan är det ju lite så med alla märkningar CE,ROHS,FC vilket ger lite mer frågetecken.
När jag för ett par år sedan fick hem en MPPT-regulator från Kina fick uppmanades jag av Tullverket att visa bankutdrag på vad jag betalat & på den summan fick jag betala moms. Dom gick alltså inte på vad säljaren uppgivit.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Ja om Tullverket sköter sin uppgift rätt skall all import som görs av privat personer från ett icke EU land kontrolleras och avgifter betalas. Vad gäller import för företag är det samma sak, om man är seriös företagare så finns det möjlighet för både Tull och skattemyndigheten att kolla upp det.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
När jag för ett par år sedan fick hem en MPPT-regulator från Kina fick uppmanades jag av Tullverket att visa bankutdrag på vad jag betalat & på den summan fick jag betala moms. Dom gick alltså inte på vad säljaren uppgivit.

Jag har handlat en hel del från USA och ett flertal firmor därifrån skickar en separat faktura på frakten, därigenom är det bara varans pris som syns vid betalningstillfället,
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
5kwdiesel.JPG Update efter tre veckor:
Till totalsumman av 2358kr har jag nu fått hem detta. Är inte så förvånad över att "manualen" hör till en annan modell av kontrollenhet, och att elektrisk inkopplingsanvisning helt saknas (nu är det väl inte hela världen, en röd och en svart antar jag, men jag är intresserad av möjligheterna att fjärrstyra den med extern termostat, så därför har jag efterlyst korrekt manual och el-schema från säljaren) Återkommer med hur det går där.
Det jag noterar är att den här modellen har en digital kontroll och kommunicerar med värmaren via en enda signalkabel. (tre kablar till kontrollen) Så jag kan alltså inte använda min externa termostat längre. Det gör dock inte så mycket om det visar sig att den här fungerar som den ska. Det kan vara därför den saknar kopplingsschema eftersom det de facto bara är plus och minus som ska anslutas.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 26513

Guest
Ser ut att vara en liknande den jag monterade. Där var inkopplingen inga problem. Svart och röd som du säger. Men manöverpanelen verkar skilja sig från dag till dag. Jag fick en med en LCD-display där man ser en bild av värmaren i. Jag skulle också gärna köra extern termostat så hojta gärna till om du hittar en lösning.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.115
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej och stort tack för all info...

Min Truma combi boiler C603 har precis havererat :confused:.... så nu blev jag utan värme och varmvatten. :(... två saker försvann när en sak havererar.... precis som min Tv med inb. Dvd... Dvd:n slutade fungera... så nu kan jag inte se på mina fiske filmer på tv:n längre. ännu en sak med två funktioner... så vad blir det härnäst...:wideeyed:
Om jag inte kan fixa boilern (som just nu är nere i sina betåndsdelar) och kommer att kosta för rep. ca 8-10.000 Skr.-:swoon:...
Under tiden jag väntar och väntar.... och väntar på att höra ifrån Truma så börja mitt hopp om att laga boilern förvinna (säkert precis vad Truma också hoppas på, så de tror de kan sälja en ny till mig):twitcy:..
Jag har tidigare tittat på dessa Kina värmare... många klarheter har kommit i denna tråd och även andra saker som jag inte ens hade tänkt på... så tusen tack än en gång....
Nu kommer min första undran... har någon kopplat den till H-bilens diseltank... om inte varför?
Sen vill jag säga hur jag ser på att ta luften utifrån till uppvärminig.... luften utifrån har mycket högre syre halt och lägre fuktighet (om det inte värker ner:swoon:)... låter vi luften hela tiden cirkulera i H-bilen så ökar fukten och syret minskar i luften.... och då öppnar säker vi fönstert/dörren för att få luft/syre växling... med följden att luften tar både fukten och värmen med sig ut ur H-bilen.... :swoon: så ser jag på ett... :yes:

Sen har jag funderat på vad är verkningsgraden på dessa Kina värmare jämfört med Truman (som jag inte heller vet vilken verkningsgrad den har).:eek:.... kanske någon vänlig medlem har lite info. som kan vara till nytta för alla här på tråden....
 

Bilagor

  • boiler haveri 1.jpg
    boiler haveri 1.jpg
    269,7 KB · Visningar: 119
Senast ändrad:
Toppen