• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höst/vårpriser samt vikt med B-kort

F

F.d. 27419

Guest
Hej!


Jag ska köpa min första husbil och skulle vara glad över att få lite info från er med erfarenhet.

Jag har tänkt köpa en bil i prisklassen 200-250.000kr & den måste gå att köra på (dagens) B-körkort.

För att finansiera köpet så har jag tänkt hyra ut husbilen en hel del. Pga detta så misstänker jag att det här med vikten blir en viktig faktor. Det är ju bra om familjer med upp till två barn kan hyra och ta med det de vill.

Vilka modeller kan lämpa sig?

Skiljer sig höst & vårpriserna mycket? Det skulle underlätta en del för mig att köpa den till våren men om jag kan spara minst 10.000kr på att köpa nu så gör jag hellre det!

Tack på förhand.
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: Höst/vårpriser samt vikt med B-kort

Hej Joels82!
Har du B-kort från före 1996, (förutsatt att det inte har varit indraget, av någon anledning, i mellantiden) så får du köra hur stor husbil du vill. Köper du en över 7½ ton så måste du ha färdskrivare. Annars så går gränsen vid 3½ ton!!
M.V.H. Jack43
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Höst/vårpriser samt vikt med B-kort

Tänk på att försäkringsbolagen har lite olika syn på uthyrning. Vissa bolag tillåter inte uthyrning eller rättare sagt, försäkringen gäller inte om husbilen är uthyrd i sådan omfattning att det kan tolkas som näringsverksamhet.

Det krångligaste för en uthyrare är att få ersättning om husbilen stjäls. Har hyresmannen försvunnit med fordonet räknas det som bedrägeri. Försäkringen täcker glas, brand, stöld, trafik och så vidare - men inte bedrägeri.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Höst/vårpriser samt vikt med B-kort

Dessutom kan Skatteverket ha synpunkter om man hyr ut sin husbil.

(De "spanar" på bl.a. Blocket och liknande ställen.)

Pålle
 
F

F.d. 27419

Guest
Sv: Höst/vårpriser samt vikt med B-kort

Tack för svar!

Jag ska verkligen kontrollera försäkringsvillkoren gällande uthyrning innan jag tecknar ngt.

Men visst måste man få kunna hyra ut runt 4-5 veckor per år utan att det skattemässigt ses som en näringsverksamhet? Syftet är att täcka de löpande inte utgifterna, inte att göra ngn vinst. Jag har sett att många hyr ut på Blocket.

Jag bor i lägenhet och har just nu inte tillgång till garage. Parkeringsbestämmelserna på gatan tillåter lätt lastbil upp till 3,5 ton. Visst måste man få ha en husbil parkerad på gata med vanliga kommunala bestämmelser?

Ser ni några andra problem med att ha bilen på gatan? Jag kan tänka mig att inbrottsrisken är rätt så mkt högre än i en personbil men jag bor i ett mycket lugnt område och är beredd på risken.

Jag måste också välja mellan att ha bilen avställd utomhus vintertid eller ha den påställd och köra den ngn kortare stäcka ca 1/gång i veckan.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Höst/vårpriser samt vikt med B-kort

Jag bor i lägenhet och har just nu inte tillgång till garage. Parkeringsbestämmelserna på gatan tillåter lätt lastbil upp till 3,5 ton. Visst måste man få ha en husbil parkerad på gata med vanliga kommunala bestämmelser?

Ser ni några andra problem med att ha bilen på gatan? Jag kan tänka mig att inbrottsrisken är rätt så mkt högre än i en personbil men jag bor i ett mycket lugnt område och är beredd på risken.

Jag måste också välja mellan att ha bilen avställd utomhus vintertid eller ha den påställd och köra den ngn kortare stäcka ca 1/gång i veckan.

Skulle misstänka att ett problem för dig kan vara att du står mer än 24 timmar på gatan och då riskerar du böter, speciellt om du har grannar som gillar att leka fritidspoliser.
 
Toppen