• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höjda ställplatsavgifter

Status
Stängd för vidare inlägg.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Hej Janne
Har varit inne och tittat på priser nu i sommar under Juli månad, Mora Camping 380 kr ink El, Orsa Camping 330 kr ink El, Siljanbadets camping 365 Kr ink el, Rättviks Camping 300 Kr utan El, o.s.v. eller har du andra uppgifter?

Men detta är ju priser på campingplatser och det har ju ingenting med husbilsplatser att göra. I just Dalarna så finns det massor av gratis platser att parkera på.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Hej Janne
Har varit inne och tittat på priser nu i sommar under Juli månad, Mora Camping 380 kr ink El, Orsa Camping 330 kr ink El, Siljanbadets camping 365 Kr ink el, Rättviks Camping 300 Kr utan El, o.s.v. eller har du andra uppgifter?
//leif

Men DU skrev ju själv STÄLLPLATSER i ditt förra inlägg ??
Sen så jämför du våra Campingar det med ställplatser uti Europa!!
Verkar vara huvudsaken att svartmåla vårt vackra husbilsland.
// Janne
 
F

F.d. 56443

Guest
Vissa av dessa är stellplatser, medan andra campingplatser inte har sellplatser det finns bara campingplatser att boka.
//leif
 
F

F.d. 56443

Guest
Stig,
Du har helt rätt, titta på Dalarna där vill man ha runt 300:- för en plats under högsommaren, det blir ju så att
hotellen börjar att bli ett alternativ.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Har stått på iallafall några platser där man fick betala extra för att duscha, men det var inte lägre grundpris för det, inte vad vi kunde se iallafall. Jag gillar personligen inte att man ska gå omkring med en massa 5-kronor, jag kan dock förstå att vissa ägare vill ha det systemet.

Jag tror iallafall inte att det kommer bli något lågt grundpris i Sverige och sen får man betala för det man använder, jag tror snarare att det blir samma pris + tillägg på det man använder. Kan finnas några undantag i norra Sverige kanske.

Varför skulle dom sänka priserna på en ställplats i södra Sverige som ändå alltid är full sommartid, jag är övertygad om att priserna istället kommer att ÖKA eftersom efterfrågan ökar konstant.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Eller göra som på många ställplatser i Frankrike, gratis plats men avgift för vatten, el m.m.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Problemet är väl att dom som har ställplatser i Sverige inte har fattat vad en ställplats är för något. Många av dom har sneglat åt campinghållet & lagt sig prismässig aningen under. Likaså ser campingägarna ställplatserna som konkurrenter (även om dom själva inte har kapaciteten att hysa husbilarna under högsäsong). Ett av dom värsta exemplen, många ställplatser i Bohuslän & då i synnerhet Sotenäs drivs av campingägarna själva. En sådan här konstellation kan väl inte ge annat än höga priser. Men det är ju som med allt annat, tillgång & efterfrågan styr. Chippen's utsaga att priserna troligtvis kommer att öka stämmer nog bra.
 
F

F.d. 55374

Guest
Du som vet vad en ställplats är för något, förklara gärna.

Tommy R
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Du kanske skulle försöka dig på att åka ner i Europa & framför allt Tyskland så förstår du vad en ställplats är. Skillnaden med den svenska modellen är stor, framför allt prissättningen. Det var ju där iden' med ställplatser kläcktes & ställplatser uppfördes.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Svårt att jämföra priser med t ex Tyskland som har dubbelt så lång säsong och många ggr fler husbilar än i Sverige. Alltså kan en tysk ägare till en ställplats fördela fasta kostnader på kanske dubbelt så många gäster. Det man kan hoppas på är att det i Sverige blir fler, t ex hamnar, restauranger, gästgiverier m fl, som kan öppna upp och nyttja redan befintlig service och iordningställda ytor.
 
F

F.d. 55374

Guest
Jo Janne nog vet jag hur en bra ställplats skall se ut, i den behövs det int nån service.
Dom som som har behov att blanda in Tyskland i mesta får väl hålla på me dä.
Tommy R
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det finns en del ställplatser i Tyskland där ALLT är gratis, visserligen inte många men några finns det. Det finns också en del som tar betalt för servicen men inte för platsen. Detta lär vi aldrig uppleva i Sverige.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Det finns en del ställplatser i Tyskland där ALLT är gratis, visserligen inte många men några finns det. Det finns också en del som tar betalt för servicen men inte för platsen. Detta lär vi aldrig uppleva i Sverige.

Mitt kriterium för en bra ställplats är inte "där ALLT är gratis"!
// Janne
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen