• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höjda ställplatsavgifter

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55989

Guest
Varför ska det tjatas om allt som kostar kring husbilslivet när det oftast köps "dyra" husbilar inför säsongen.
Snåla husbilsägare?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hurdå snåla? De flesta har t o m råd att betala medlemsavgift i HBK. Sällan någon "intresserad" gör så många som 113 inlägg.
Svaret är enkelt. Gratis är gôtt. Innan man börjar prata om snåla husbilsägare så kanske man skall överväga att lösa ett medlemskap i klubben.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag känner inte riktigt igen priset 250:- på ställplatser, det hör väl till undantagen? Vi betalar oftast 80-160Kr, det tycker jag är helt o.k. Däremot behöver vi aldrig ström, vi klarar oss obegränsat på sommaren och 3-4 dagar på vintern med solceller och två batterier.

Här på västkusten är snittpriset numera en bra bit över 200 kr. Hela ställplatsiden har blivit helt förfelad. I början såg vi ställplatserna som ett ställe att övernatta på men numera är det ytterst sällan som vi använder dom utan väljer istället aktivt bort dem.
Detta gäller inte norr där man oftast står gratis eller till avgifter som i regel är helt acceptabla, detta gäller även campingplatserna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Här på västkusten är snittpriset numera en bra bit över 200 kr. Hela ställplatsiden har blivit helt förfelad. I början såg vi ställplatserna som ett ställe att övernatta på men numera är det ytterst sällan som vi använder dom utan väljer istället aktivt bort dem.
Detta gäller inte norr där man oftast står gratis eller till avgifter som i regel är helt acceptabla, detta gäller även campingplatserna.

Men inte kan man väl ta delar av västkusten under högsäsong som exempel, och sedan påstå att ställplatspriserna är 250:-? Så fort man lämnar kusten är det ju mer normala priser på de nivåer som jag nämnde ungefär. Sedan är det väl ganska sällan själva ställplatspriset är så pass högt, utan då räknas även el in som egentligen inte har med ställplatspriset att göra, utan ofta är en ganska onödig utgift under sommarhalvåret, när bilens eget elsystem bör klara elförsörjningen. Att sedan ställplatspriserna åker i höjden beror också på kraven på ökad bekvämlighet, toa, duschar, el på alla platser o.s.v. självklart stiger priserna!
 
Senast ändrad:

//GG

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024
Men inte kan man väl ta delar av västkusten under högsäsong som exempel, och sedan påstå att ställplatspriserna är 250:-? Så fort man lämnar kusten är det ju mer normala priser på de nivåer som jag nämnde ungefär. Sedan är det väl ganska sällan själva ställplatspriset är så pass högt, utan då räknas även el in som egentligen inte har med ställplatspriset att göra, utan ofta är en ganska onödig utgift under sommarhalvåret, när bilens eget elsystem bör klara elförsörjningen. Att sedan ställplatspriserna åker i höjden beror också på kraven på ökad bekvämlighet, toa, duschar, el på alla platser o.s.v. självklart stiger priserna!


" toa, duschar, el "... fattar inte... allt detta har jag i husbilen , det var därför vi skaffade den.

om man behöver "toa, duschar, el" så fort man ska stanna då kan man lika gärna skaffa husvagn.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
" toa, duschar, el "... fattar inte... allt detta har jag i husbilen , det var därför vi skaffade den.

om man behöver "toa, duschar, el" så fort man ska stanna då kan man lika gärna skaffa husvagn.

Men visst är det väl underligt, att det inte finns "toa, dusch, el" i husvagn...........
// Janne
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Men inte kan man väl ta delar av västkusten under högsäsong som exempel, och sedan påstå att ställplatspriserna är 250:-? Så fort man lämnar kusten är det ju mer normala priser på de nivåer som jag nämnde ungefär. Sedan är det väl ganska sällan själva ställplatspriset är så pass högt, utan då räknas även el in som egentligen inte har med ställplatspriset att göra, utan ofta är en ganska onödig utgift under sommarhalvåret, när bilens eget elsystem bör klara elförsörjningen. Att sedan ställplatspriserna åker i höjden beror också på kraven på ökad bekvämlighet, toa, duschar, el på alla platser o.s.v. självklart stiger priserna!

Visst är det relevant att nämna högsäsongspriser, det är då de flesta använder dem. Jag tog snittpriset på de nio ställplatser vi har i vår kommun (hela kommunen) och det hamnar då på 255 kr.
Det finns även ställplatser på Getteröns camping men jag har inga priser på den så den är inte medräknad.
Sen kan man naturligtvis åka ett par mil in i kommunen och hitta gratisplatser men använder man officiella ställplatser så är det dessa priser som gäller även där.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Visst är det relevant att nämna högsäsongspriser, det är då de flesta använder dem. Jag tog snittpriset på de nio ställplatser vi har i vår kommun (hela kommunen) och det hamnar då på 255 kr.
Det finns även ställplatser på Getteröns camping men jag har inga priser på den så den är inte medräknad.
Sen kan man naturligtvis åka ett par mil in i kommunen och hitta gratisplatser men använder man officiella ställplatser så är det dessa priser som gäller även där.

Men fortfarande kan man väl inte använda priserna på några få ställplatser längs kusten i högsäsong i Sveriges dyraste ställplatskommun, som intäkt till att säga att det är någon allmängiltig prisnivå på ställplatser. Det stämmer helt enkelt inte!
 
F

F.d. 55528

Guest
Ställplatsen Strömstad Norra vid Bojarparkeringen kostar 100kr/natt under sommarhalvåret. Toa, latrintömmning, vatten o sopkärl.
Vinterhalvret gratis, men ingen service.
Ca 30 väl tilltagna uppmärkta platser ca 2 km från centrum. Gratis bussar under högsäsong...

/TommyQ
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Men fortfarande kan man väl inte använda priserna på några få ställplatser längs kusten i högsäsong i Sveriges dyraste ställplatskommun, som intäkt till att säga att det är någon allmängiltig prisnivå på ställplatser. Det stämmer helt enkelt inte!

Det är lätt att missuppfatta en text. jag menar inte att detta är en allmängiltig nivå i hela landet men på större delen av västkusten är det höga eller mycket höga priser och sen förbudsskyltarna började tätna så steg priserna i takt med det.
Tyvärr så har jag sett på fler håll i landet att de börjat ta efter det här men där finns det oftast alternativ.
Priserna kommer att fortsätta stiga så länge som folk betalar, det är först när besöksfrekvensen minskar som priserna stabiliseras.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
" toa, duschar, el "... fattar inte... allt detta har jag i husbilen , det var därför vi skaffade den.
om man behöver "toa, duschar, el" så fort man ska stanna då kan man lika gärna skaffa husvagn.
-------------------------------------------------------------------
Hej, då går det väl att göra det ännu enklare (och billigare) för sig.
En skåpbil med en lös säng, ett litet gasolkök och en kylbox är väl allt som behövs om man alltid stannar på välutrustade ställplatser och utnyttjar alla finesser där.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 56443

Guest
Hej
Jag tycker husbilsklubben skall verka för billigare ställplatser, det verkar ju som att man i många länder i
Europa har billigare ställplatser runt 10- 12 E , ca 100 till 110 kr än i Sverige, om man tar dom stora ställplatserna i dalarna så ju priserna skyhöga under dom stora semestermånaderna runt 300 Kr med stora höjningar varje år.
//leif
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Hej
Jag tycker husbilsklubben skall verka för billigare ställplatser, det verkar ju som att man i många länder i
Europa har billigare ställplatser runt 10- 12 E , ca 100 till 110 kr än i Sverige, om man tar dom stora ställplatserna i dalarna så ju priserna skyhöga under dom stora semestermånaderna runt 300 Kr med stora höjningar varje år.
//leif

Nämn EN ställplats i Dalarna som kostar 300 kr !
// Janne
 
F

F.d. 56443

Guest
Hej Janne
Har varit inne och tittat på priser nu i sommar under Juli månad, Mora Camping 380 kr ink El, Orsa Camping 330 kr ink El, Siljanbadets camping 365 Kr ink el, Rättviks Camping 300 Kr utan El, o.s.v. eller har du andra uppgifter?
//leif
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hej Janne
Har varit inne och tittat på priser nu i sommar under Juli månad, Mora Camping 380 kr ink El, Orsa Camping 330 kr ink El, Siljanbadets camping 365 Kr ink el, Rättviks Camping 300 Kr utan El, o.s.v. eller har du andra uppgifter?
//leif

Ja men det där är ju campingpriser och mot deras högsäsongspriser kan vi nog inte göra så mycket åt, den stora kundgruppen är då fortsatt familjer med barn och husvagnar.

Skulle tro att 70-80% av deras årsomsättning kommer in i den perioden då man applicerat sina högsäsongspriser,

Janne, ber om exempel från rena ställplatser och där är prissättningen troligen mer rimlig i Dalarna,

Tommy
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen