• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höja ratten i en Hymer 544 från -97

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Mina föräldrar är påväg att sälja sin älskade husbil. De har hittat ett par som är väldigt intresserade av att köpa bilen. Dock finns ett litet problem...eller snarare stort problem ;) Mannen är c:a 1,97 lång, vilket gör att han inte får plats på ett tillfredställande sätt i förarmiljön. Ratten skulle behöva komma upp 3-5 cm så att han får in knäna under den.

Enklast vore ju kanske att byta till en annan typ av ratt, där själva rattkransen är högre upp från navet i jämförelse med orginalratten. Det finns ingen airbag i orginalratten.

Kan man kanske justera så att rattstången blir något längre med någon smart lösning?

Vad finns för regelverk kring detta? Vi vill ju självklart att allt ska vara helt enligt gällande bestämelser.

Det känns sååå tråkigt om de inte skulle kunna köpa bilen enbart för att ratten inte går att höja...?

//Jocke
 

Bilagor

  • Förarmiljö.jpg
    Förarmiljö.jpg
    1,6 MB · Visningar: 75
Senast ändrad:

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Ja att mixtra med ratten kanske man ska undvika , men att sänka stolen borde väl ge samma effekt.
Jag har haft en 544 så jag vet att batteriet sitter under förarstolen, men det borde väl inte vara så svårt att flytta?
BBa
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Ja man är ju lite rädd för att göra fel om man mixtrar med ratten... :swoon::swoon:

Jag har dock hittat lite om detta på nätet. Det finns lite olika typer av rattnav man kan köpa. Det finns t o m justerbara sådana så att ratten kan justerar i höjd, alternativt att man köper ett rattnav med quick loss avtagning av ratten. Det verkar spännande, och inte heller dyrt!

Jag ska forska vidare lite i detta ;)

Tack för input!

//Jocke
 

#GMLR

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
26755
Medlemskap
2021
Gjort en beskärd del av modifieringar av förarplatser.
Skulle gjort precis som som du själv skrev, navförlängning eller eftermarknads ratt med annat offset. Enkelt och kostar inte så mycket.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Gjort en beskärd del av modifieringar av förarplatser.
Skulle gjort precis som som du själv skrev, navförlängning eller eftermarknads ratt med annat offset. Enkelt och kostar inte så mycket.

Jag tror att det blir alternativet med quick release. Det finns ju många fördelar med detta alternativ, och lika bra att göra det när man ändå håller på.

//Jocke
 
Toppen