• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Högersväng?

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Har det blivit förbjudet att svänga höger från en riksväg??. Vad har jag missat????
Bor ute på landet, när jag skall svänga av rv och köra upp till vårt hus har det många gånger hänt att jag nästan blivit påkörd bakifrån. (Bor utefter en raksträcka med fri sikt). Jag börjar blinka höger minst 200 meter före vår infart för att de bakomvarande fordonen skall uppmärksamma denna sväng. Brukar även bromsa ned hastighet några gånger före infarten. Vid själva infarten måste hastigheten ned ganska rejält om svängen skall gå bra. Trots att inga fordon kommer från motsatt håll och sikten är minst 200 meter kan ingen köra om mig, utan de bromsar och nästan kör på mig bakifrån. En förare tyckte att jag skulle sätta på varningsblinkers. Saknar de nyare bilarna också ratt eller är det för jobbigt att svänga har förarna bara tunnelseende??. Blinkers har de kanske ej hört talas om. Sin egen har de sålt (verkar det som)
Blir även omkörd strax innan backkrön och i kurvor. Räknar dessa förare med att jag skall köra ned diket eller vad har jag missat??. Bävar för när lådbilsracet startar. OBS jag gubbkör inte.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Känner igen det mönster ni beskriver, verkar som alla har väldigt bråttom nu för tiden.
Dessutom är det många som antingen inte ser så bra eller är blinda för bromsljus och blinkers.
De har fått för sig att det är fritt fram för vilka beteenden i trafiken som helst.
Jag bor också på landet och upplever att det skall gå fort fram, jag vill inte ha böter så jag håller hastigheten. Det leder ofta till att några kör om på ställen med dålig sikt och i alldeles för hög fart.
Där jag bor är det 50 som gäller, men det har blivit så att man reagerar när någon håller hastigheten, jag vill inte att det går för fort hemma hos mig, så jag respekterar hastighet och trafikregler vart jag än befinner mig. Hänsyn var något jag lärde mig mig när jag tog körkort, kanske något som borde betonas mer i utbildningen.
 
Toppen