• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

F

F.d. 29908

Guest
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Mina herrar (och ev damer).

Helt ny på detta forum (är en eventuell förstagångsköpare av husbil...).

Det är dock inte mitt första forum och efter att ha läst runt några dagar här på "HBK" slås jag av den hårda ton och låga nivå som diskussionerna når stundtals. Har inte upplevt den på andra forum och trodde kanske med tanke på fokusområdet (Husbilar/Sommar/Semester) att HBK skulle vara trevligare än genomsnittet?!

Jag cyklar själv räcer och har förståelse för att bilister ibland kan irritera sig på att vi ligger 2 i bredd, på samma sätt som det är läskigt när man redan ligger ute på vägrenen och det passerar en lastbil på 20cm avstånd, men det är inte svart eller vitt...

Vad gäller cykelbanor använder jag alltid dessa då jag cyklar långsammare (med barnen eller liknande). På räcer i 30- 60km/h är i alla fall de cykelbanor vi har nära oss oanvändbara då de plötsligt svänger ut på vägen, stannar vid en busshållplats eller avtagsväg m.m. det är helt enkelt farligare att cykla på cykelbanan än ute i trafiken.

Huvudet på spiken!! Tack!!
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Jodå, jag vet om den domen. I detta fall så hände en olycka så polis blev inblandad och han var på väg till jobbet.
Alltså var färdmålet känt och då kan ju bedömningen bli som den blev.
Men det ändrar ju inte det faktum att om du ser någon som cyklar på vägen istället för cykelbanan så kan du inte veta om det är ok eller inte då det som sagt beror på färdmålet.
Då känns det ju rätt onödigt att reta upp sig så fruktansvärt.

Lite sent svar kanske, men där var andra som ville prata lite med dig. Jodå i mitt fall så vet jag, dessa cyklister är jobbpendlare som är på väg till Lomma eller Malmö. Texten är inte skriven för att man kan cykla kilometer efter kilometer för att sedan svänga höger. Läser man huvudregeln så håller det ändå inte då man cyklar norrifrån som på bilden, för man kan inte svänga höger för då hamnar man i Öresund. ”Enligt huvudregeln i trafikförordningen ska cykelbana användas när sådan finns. Undantag kan göras, men det gäller enligt tingsrätten främst när det finns en dubbelriktad cykelbana på vänstra sidan och cyklisten har för avsikt att snart svänga åt höger.” Om vi struntar i juridiken så har jag svårt för varför man väljer att cykla på vägbanan där man är i konflikt med bilarna hela tiden, bara för sin egen skull helt enkelt. Det är ju därför cykelbanor finns.
För en tid sedan så blev det lite trångt på den aktuella platsen med en kille som var träningsklädd på landsvägscykel och var på väg norrut, diskussion uppstod (jag var bara tvungen att veta) och då frågade jag honom samtidigt som jag pekade en meter bort varför han inte använde cykelbanan. Han svarade ”jag har för dyr och fin cykel” det var då jag förstod att någon vidare diskussion inte var någon mening med.
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Lite sent svar kanske, men där var andra som ville prata lite med dig. Jodå i mitt fall så vet jag, dessa cyklister är jobbpendlare som är på väg till Lomma eller Malmö. Texten är inte skriven för att man kan cykla kilometer efter kilometer för att sedan svänga höger. Läser man huvudregeln så håller det ändå inte då man cyklar norrifrån som på bilden, för man kan inte svänga höger för då hamnar man i Öresund. ”Enligt huvudregeln i trafikförordningen ska cykelbana användas när sådan finns. Undantag kan göras, men det gäller enligt tingsrätten främst när det finns en dubbelriktad cykelbana på vänstra sidan och cyklisten har för avsikt att snart svänga åt höger.” Om vi struntar i juridiken så har jag svårt för varför man väljer att cykla på vägbanan där man är i konflikt med bilarna hela tiden, bara för sin egen skull helt enkelt. Det är ju därför cykelbanor finns.
För en tid sedan så blev det lite trångt på den aktuella platsen med en kille som var träningsklädd på landsvägscykel och var på väg norrut, diskussion uppstod (jag var bara tvungen att veta) och då frågade jag honom samtidigt som jag pekade en meter bort varför han inte använde cykelbanan. Han svarade ”jag har för dyr och fin cykel” det var då jag förstod att någon vidare diskussion inte var någon mening med.
Om du vet vart alla är på väg och de enligt dig bryter mot lagen så får du väl anmäla dem.
Lycka till!!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

En sån j-la idiot. Att bara flytta cykeln åt sidan så är saken klar & inget bråk. Detta att en del cyklister uppfattar sig själva som heliga med devisen att kör en bilist på mej så åker han på alltihop gör dom till trafikfaror för både sig själva & andra. Självbevarelsedrift verkar inte dessa personer vara begåvade med & förstår tydligen inte att blir man påkörd av en bil så är det ju inte bilen som får ont, invalidiseras eller dör. Dom vill inte cykla på cykelbanor men uppenbarligen gärna på trottoarer & övergångsställen. Förstår inte logiken i detta.:D

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Som jag tidigare påpekat så används många cykelbanor till förvaring av div. skräp, ofta komna från vägbanan intill. Risken för punktering är stor.

Att underhållet dessutom ofta är gravt eftersatt på cykelbanorna är också en orsak till att cyklisterna tvingas ut på den riktiga vägen. De som har negativa synpunkter på cyklister har förmodligen aldrig cyklat i en stad med mycket biltrafik. Jag tycker faktiskt att de som tar körkort bör undervisas om cyklistens roll i trafiken och hur man uppför sig gentemot dessa oskyddade trafikanter. Jag kan t.o.m. tänka mig praktiska prov i cykling i stadsmiljö för körkortsaspiranterna.

"Jag kan inte cykla" försöker väl en del slingra sig undan med. Nåväl, sätt dom då på en trehjuling! :p:

Jappe
 
F

F.d. 24554

Guest
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Instämmer till 100% Jappe! Vi cyklar ju inte på vägen (istället för cykelbanan) för att det är roligt, för att vi gillar när det är lite farligt, eller för att reta medtrafikanter. Det är helt enkelt säkrare i de hastigheter som vi cyklar i.

Förstår båda sidor, då jag både cyklar och stundtals hamnar bakom cyklister när jag sitter i bilen. Det framgår inte av debatten om de som tycker att landsvägscyklister bör hålla sig på cykelbanan själva cyklar räcer på cykelbanorna, eller i alla fall har testat detta? Om inte har jag svårt att se att man kan ha en åsikt då man inte testat och vet hur det är.

Jag har dock inga sympatier för cyklisten i filmen, hans uppförande förstör för oss som försöker sköta oss och samexistera med övriga medtrafikanter.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Det var ju precis däför jag frågade. Går ju inte att se på bilden innan.
Många tror att man får cykla på en trottoar utan att det är märkt så.

Bra att du vet skillnaden. I min hemby finns gott om cyklister som inte gör det.

(Personlig reflektion: ALLT är inte avsett som påhopp, reagera inte som det vore det!)

Det är inte bara i din hemby man cyklar på gångbanorna. I Malmö och Lund är det rena katastrofen. I år har vi kört en Sverigeresa då det var säkert 20 år sedan vi rörde oss på hemmaplan. Jag kan garantera dig att från Malmö till Haparanda så cyklar man på gångbanorna i alla kommuner jag passerat. Hur svårt kan det vara, det hörts ju på namnet gångbana att där går man. Man cyklar dessutom på fel sida trafikdelare, mot trafiken, skiter i stoppskylt, mot enkelriktat och rödljus ser man som en rekommendation. Och det är i alla åldrar och båda könen, vad har hänt med mitt kära hemland? Varför blev det så här?
När jag är över i Köpenhamn och cyklar vilket är mycket trevligt. Då häpnar jag, cyklisterna gör stopptecken när man har för avsikt att stanna. Man följer skyltning och ljussignaler. Är där en cykelbana längs vägbanan och gångbanan och där är en busshållsplats så stannar cyklisterna när bussen stannar så passagerarna kan gå av och på utan problem.
 

Bilagor

  • Amiralsgatan 2.jpg
    Amiralsgatan 2.jpg
    289,3 KB · Visningar: 5
  • Amiralsgatan Föreningsgatan.jpg
    Amiralsgatan Föreningsgatan.jpg
    295,4 KB · Visningar: 3
  • Amiralsgatan.jpg
    Amiralsgatan.jpg
    225,1 KB · Visningar: 4
  • Davidhallsgatan 2.jpg
    Davidhallsgatan 2.jpg
    318,6 KB · Visningar: 4
  • Föreningsgatan Amiralsgatan.jpg
    Föreningsgatan Amiralsgatan.jpg
    289,9 KB · Visningar: 9
  • Kävlinge.jpg
    Kävlinge.jpg
    222,8 KB · Visningar: 7
  • Löddeköpinge.jpg
    Löddeköpinge.jpg
    278,7 KB · Visningar: 5
  • Roskildevägen 2.jpg
    Roskildevägen 2.jpg
    218,2 KB · Visningar: 5
  • Roskildevägen.jpg
    Roskildevägen.jpg
    190,3 KB · Visningar: 5
  • Slottsgatan.jpg
    Slottsgatan.jpg
    212 KB · Visningar: 7
Toppen