• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Det är ju precis det man gör genom att varna med ljudsignal, jag gör cyklisterna uppmärksamma på att ett fordon har kommit ikapp och vill/kommer att passera!

Du läser verkligen allt ur ett snävt cykelperspektiv, utan att vilja förstå att vi är flera i trafiken.
Du är verkligen otrolig, tror du på allvar att det du skriver stämmer?? inte nog med att du inte kan och förstår reglerna, du tycks även sakna sunt förnuft.
Tutar du på häst och ryttare också för att varna för att du kommit ikapp?? Rent skrämmande och inte underligt att det händer olyckor.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Vet inte hur häst kom in i diskussionen, men de finns sällan i en lång rad och dubbla led eller mer ute på vägarna, dessutom samarbetar alltid de ryttare jag har stött på, och verkar alltid höra upphinnande trafik, vilket inte alltid verkar vara fallet med cyklister i klunga.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Vädret påverkar sinnena, i synnerhet under den korta svenska sommaren och det ska bli ännu värre nästa vecka.

Off topic? Inte alls! :D

Jappe
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Vet inte hur häst kom in i diskussionen, men de finns sällan i en lång rad och dubbla led eller mer ute på vägarna, dessutom samarbetar alltid de ryttare jag har stött på, och verkar alltid höra upphinnande trafik, vilket inte alltid verkar vara fallet med cyklister i klunga.
Ok så ryttare hör dig men det gör inte cyklister?
Vad händer om ryttaren inte hör dig, tutar du då också för att avvärja fara?

Orkar inte älta detta mer men det är inte konstigt att det blir irritation mellan bilister och cyklister samt att det händer olyckor när det finns de som tänker och agerar som du gör.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Nej, jag tröttnade på att diskutera med en fanatiker.
 
F

F.d. 24554

Guest
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Mina herrar (och ev damer).

Helt ny på detta forum (är en eventuell förstagångsköpare av husbil...).

Det är dock inte mitt första forum och efter att ha läst runt några dagar här på "HBK" slås jag av den hårda ton och låga nivå som diskussionerna når stundtals. Har inte upplevt den på andra forum och trodde kanske med tanke på fokusområdet (Husbilar/Sommar/Semester) att HBK skulle vara trevligare än genomsnittet?!

Jag cyklar själv räcer och har förståelse för att bilister ibland kan irritera sig på att vi ligger 2 i bredd, på samma sätt som det är läskigt när man redan ligger ute på vägrenen och det passerar en lastbil på 20cm avstånd, men det är inte svart eller vitt...

Vad gäller cykelbanor använder jag alltid dessa då jag cyklar långsammare (med barnen eller liknande). På räcer i 30- 60km/h är i alla fall de cykelbanor vi har nära oss oanvändbara då de plötsligt svänger ut på vägen, stannar vid en busshållplats eller avtagsväg m.m. det är helt enkelt farligare att cykla på cykelbanan än ute i trafiken.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Vänta till vintern när alla abstinensstinna gubbar inte får köra sin husbil, då kan jag lova att det är hambo på forumet.

Nu är det en cykel, nästa gång kan det vara "en damernas" utan att ens damerna är med.:D

Det är svårt att förändra gamla gubbar, men om du är härinne lite mer så ser du vilka som är stjärnorna, dom lyser klarast i hela himlavalvet. Dom andra fyller ut trådarna med roligheter och skräp, precis som det här inlägget.:D
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Var står det att det är hastighetsbegränsning på cykelbanor?? Om det står , vad är då hastigheten??

Tycker det känns som en mycket dålig ursäkt till att inte använda cykelbanor.
Man kan ju inte vara speciellt rädd om sitt liv om man cyklar på bilvägar i stället för att använda cykelbanan där sådan finns.

Om du gogglar på hastighetsbegränsningar på gång/cykelbanor så kanske du blir klokare. Mopeder max 25 km tim får åka där.
Racercyklar passerar nog den hastigheten.
Åker du på cykelbanor i europa så står max hastighet på cykelvägen.
Ofta max 5 km. tim.
HaDe Hasse
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Och äldre 30-moppar skall åka där om inte tillägget "ej moped" finns. Finns den så är det bara att åka bland alla andra på gatan.:)
 
F

F.d. 53192

Guest
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Om du gogglar på hastighetsbegränsningar på gång/cykelbanor så kanske du blir klokare. Mopeder max 25 km tim får åka där.
Racercyklar passerar nog den hastigheten.
Åker du på cykelbanor i europa så står max hastighet på cykelvägen.
Ofta max 5 km. tim.
HaDe Hasse

Jag ville veta var det står någonstans att det är hastighetsbegränsning för cyklar på cykelbana i SVERIGE, inte nån uppmaning om att googla.

När det gäller cykelbanor i Europa så kan jag bara konstatera att de används till skillnad från Sverige. Man är uppenbarligen smartare utomlands.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Om du gogglar på hastighetsbegränsningar på gång/cykelbanor så kanske du blir klokare. Mopeder max 25 km tim får åka där.
Racercyklar passerar nog den hastigheten.
Åker du på cykelbanor i europa så står max hastighet på cykelvägen.
Ofta max 5 km. tim.
HaDe Hasse

Varför cykla i 5 km/tim när man kan gå fortare.:cool:
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Jag ville veta var det står någonstans att det är hastighetsbegränsning för cyklar på cykelbana i SVERIGE, inte nån uppmaning om att googla.

När det gäller cykelbanor i Europa så kan jag bara konstatera att de används till skillnad från Sverige. Man är uppenbarligen smartare utomlands.

Gammal text från 2012
Hastighetsbegränsning på cykelbana?

Gammal text från 2012. Kanske inte stämmer idag 2016.
Hur fort får man cykla 2 | Cyklistbloggen

Text från ovanstående site.
""Nu ska ju inte gångtrafikanter befinna sig i cykelbanan utan i gångfältet, men nu vet vi att det där med gångfart inte stämmer. Du får cykla så fort som omständigheterna tillåter om det är en friliggande cykelbana. I cykelfält och cykelbanor som ligger intill vägar är det huvudvägens hastighet som gäller.""
 
F

F.d. 53192

Guest
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Håller detta juridiskt? Knappast någon lagtext som talar om hur hög maxhastighet är på cykelbana.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Som du säger så verkar det inte finnas någon lagtext och det står ungefär så också i texten i en av artiklarna.
Som jag lärt mej så får man inte cykla fortare än vad som gäller på områdets väg avsnitt men det vore tråkigt att cykla på cykelbanan i 50km/h om vägen har denna begränsning.:)
Samtidigt så borde gångfart vara det som råder men att cykla 5km/h är ju förenat med livsfara för då ramlar man ju omkull. :)
 
F

F.d. 53192

Guest
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Som du säger så verkar det inte finnas någon lagtext och det står ungefär så också i texten i en av artiklarna.
Som jag lärt mej så får man inte cykla fortare än vad som gäller på områdets väg avsnitt men det vore tråkigt att cykla på cykelbanan i 50km/h om vägen har denna begränsning.:)
Samtidigt så borde gångfart vara det som råder men att cykla 5km/h är ju förenat med livsfara för då ramlar man ju omkull. :)

Det som är grunden till mina inlägg är att någon skrev, som en ursäkt till att inte använda cykelbana, att det fanns hastighetsbegränsning där.
Det var den sämsta ursäkt jag hört, speciellt när det är felaktigt.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Nu har väl den här debatten surnat. Det finns väl ingen vettig människa som på allvar menar att tävlingscyklister och liknande ska hålla sig på cykelbanor i tätbebyggda områden...med hastigheter upp mot 50 km/h.

När det gäller hastighetsbestämmelser så finns det två olika. En absolut, som fastställs i lokala trafikföreskrifter, och en relativ som aldrig, aldrig får överskridas och som är beroende av omständigheterna på cykelbanan. Jag läste någonstans att cykelbanor byggs (kurvor, korsningar etc.) för en hastighet av 18 km/h. Den relativa hastighetsbegränsningen kan dock vara så låg som i gångsfartsområden, dvs max 7 km/h, eller ännu lägre. Att inte överskrida den relativa hastighetsbegränsningen syftar naturligtvis till att undvika olyckor och brottet heter vårdslöshet i trafik, vilket regelmässigt torde leda till återkallelse av körkortet.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Vet inte om någon ens sagt att en tränande elit cyklist skall hålla sig på cykelbanan. Inte jag iallafall. Jag tar sedn dit jag kommer och anpassar hastigheten till dom som vistas på vägen.
Jag cyklar dock sällan fast jag har cykelbana till jobbet. Jag är rädd för mopedisternas framfart. :)

Detta sa polisen i den länk jag skickade tidigare men det verkar inte finnas någon hastighets begränsning lagligt sett på cykelbana.

""Det finns inte heller någon generell hastighetsbegränsning på cykelbanor. Eftersom mopeder klass 1, som får köras i max 45 km/tim, inte får framföras på cykelbana finns väl ändå någon tanke om att det inte ska gå fortare än 25 km/tim på cykelbana, eftersom det är denna hastighet som mopeder klass 2 får framföras i på cykelbana.""

Men en 30-moppe måste köra där, men cyklister får göra det som passa deras färdväg bäst. Konstigt är ju detta då jag kan bli bötfälld om jag väljer gatan istället för cykelbanan.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Men en 30-moppe måste köra där, men cyklister får göra det som passa deras färdväg bäst. Konstigt är ju detta då jag kan bli bötfälld om jag väljer gatan istället för cykelbanan.[/quote]

Inte så konstigt om du blir bötfälld på gatan där är du ett fordon på cykelgata är du cyklist, cyklar du tex på gatan och det är 30 km/tim och du kommer i 50 så åker du dit om du har otur. Om du väljer gatan även om det finns cykelgata är du ett fordon och skall anpassa dig efter samma trafikregler som fordon.

/Pelle
 
Toppen