• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Har en begäran till er alla HB åkare.

Kör själv en HB och tränar landsvägcykel. Tänk gärna på oss när ni kör HB, och håll ut lite mera än någon dm, och på så sätt undviker ni skapa det otrevliga suget som uppstår - Tackar på förhand.

Har, tyvärr upplevt nui sommar för många HB åkare som "stryker" förbi, utan att tänka på oss..TYVÄRR :(.

Vad gör ni om ni skulle orsaka en olycka ? Säga att det inte var meningen ! Men det är ju försent då. Vet att ingen vill orsaka en olycka med flit.

Jag förordar ömsesidig hänsyn..så går bra.

Tränar av och till i Spanien, där hänsynen till landsvägcyklister är utmärkt. Ta gärna rygg på Spanien inställning till landsvägcyklister.

I spanien finns det vägskyltar, som bilden visar.

Ska?rmavbild 2016-07-30 kl. 19.21.18.png
 
Senast ändrad:
S

Staffan W

Guest
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Kanske fel forum, men värre än husbilar och långtradare är husvagnar. De låter inte och kommer när man tror faran är över. Dessutom är de ju mycket bredare än dragbilen, vilket jag inte är säker på att föraren är medveten om alla gånger.
På sjuttiotalet när jag långcyklade genom Europa hade jag en stingpinne. Den var faktiskt effektiv även om den schweiziska gränspolisen var lite skeptisk.

Staffan
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Nu är det sällan man cyklar 4-5 i bredd, bilisterna klagar ju även om man ligger 2 i bredd, vilket är det vanligaste då man är en grupp, sen rullar man runt som en cykelkedja.

Men det är som regel okunskap från bilisterna som inte förstår alternativet.
10st cyklister som tar 2 meter var blir en svans på 20 meter som man ska försöka köra om. Ligger dom 2 i bredd halveras omkörningssträckan för bilisten, vem tjänar på det.;) Ligger dom nu 4-5 i bredd blir det som en långsamtgående bil och klarar man inte av att köra om det kanske man ska lämna in körkortet.

Som cyklist ska man cykla i det högra hjulspåret, försöker man vara snällare och cykla närmare diket som inte är några problem, ger man bilisterna möjlighet att köra förbi en riktigt nära, vilket är livsfarligt!
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Chippen, kunde inte utrycka det bättre. Rätt sällan landsvägcyklister kör fyra i bredd (har aldrig upplevt det). Däremot vid grupp,blir det ett led eller två led beroende bredden på vägen dvs smal väg = ett led...bredväg två led om traffiken tillåter det. Gör som chippen skriver håller mig i högra hjulspåret av ren självbevaresedrift. Vill bara lyfta detta, eftersom vi landsvägcyklister är rätt oskyddade. Självklart är det omsesidig hänsyn som gäller
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

På min tid för sisådär 65 år sedan var det förbjudet att "cykla i bredd"!

Den då allestädes närvarande Polisen tog förbrytarna, ringde föräldrarna och meddelade dem att deras söner visade kriminella tendenser och bristande respekt för lagar och förordningar och uppmanade föräldrarna att ta itu med gossarna och lära dem vikten av att uppträda korrekt i trafiken.

Kvinnor intresserade av könsdiskriminering göre sig icke besvär! Dåtidens väluppfostrade tjejer cyklade aldrig i bredd!

Finns den förordningen kvar idag, tro?

Jappe

PS. För övrigt anser jag att redigeringstiden borde förlängas!
 
Senast ändrad:
4

4 JO

Guest
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

När jag tävlingscyklade för 35 år sedan så fick jag lära mig att cyklister räknades som fordon och hade rätten till 1.5 meter av vägbanan, den del som är till vänster om den streckade sidlinjen.
Nu cyklar jag mer för nöjets och motionens skull men tror att detta gäller fortfarande för inte kan väl reglerna ändras under denna korta tid ;)
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Vi som bor på landsbygden kan idag knappt använda vägen för att ta en promenad.
Det är helt klart förenat med livsfara. De enda som väjer ut från vägkanten riktigt är
lastbilschauförerna. Om möte uppstår då saktar lastbilsförarna in och nästan stannar
men inte bilisterna.
Postlådorna som står vid vägkanten står ju där för att underlätta för brevbärarna.
Om man då skall hämta posten måste man verkligen se upp annars blir man
påkörd. Bilisterna smeker förbi ibland nästan så man får vara glad att kläderna
hänger kvar på kroppen. Har undrat vad får dom lära sig i körskolan om bilarnas
placering på väg, när bilen framförs.
En del måste ju också verkligen försöka se vem det är som är ute och går. Och då blir
följden att ratten omedvetet vrids/styrs mot den eller det som ögonen tittar på.
Har vid ett flertal tillfällen upplevt att enda chsnsen för att klara sig är att stiga ned i diket.
detta trots att man går utanför vägkantmarkeringen.
Låt oss visa hänsyn mot de som är ute på vägarna vilka det nu än må vara.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Det här är ett ämne som berör hänsyn och empati, bägge är bristvaror idag. Det märks tydligt i trafiken. Jag tror att en bidragande (psykologisk) orsak är den enormt höga komforten i dagens fordon, vilket får föraren att känna att hen sitter i vardagsrumssoffan och framrutan är liksom TV skärmen där världen vischar förbi. Man förstår inte att man är en sekund från döden likt förbannad.

Jag förstår inte cyklister heller, som ibland tror att de kan utmana en långtradare, så som inte kilorna räknades. Ibland när jag rastar hundar och går vid landsvägen, stryker någon förbi alldeles för nära, ofta en kvinna eller en mycket äldre person. En kort version vad jag tänker då är att de är potentiella mördare, men jag får även lust att följa efter dem och "prata lite", men har hitills inte gjort det.

Jag saknar också en aktiv polis på vägarna, inte sådana som fyller statskassan, utan sådana som hovar in körkort av uppenbarligen olämpliga förare. När vi är ute på vägarna och ser märkligheter, frugan och jag, har våran diskussioner förkortats till små kommentarer där min lyder " Körkort direkt"... Och hennes " Om du var polis så skulle vägarna vara tomma".... Och min kontring " Men färre olyckor".. Frugan " Du gillar Dirty Harry, eller hur?" Och så vidare.......;)
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Innan min sambo och jag skaffade husbil åkte vi varje sommar på cykelsemester. Många gånger blev det kortare resor och några gånger riktigt långa. Jag skriver detta för att stödja trådskaparen i hans vädjan. Främst under resan runt Bottenviken gjorde vi samma iakttagelser; att husbilar körde onödigt nära när de passerade. Yrkestrafiken var det sällan sådana problem med; de höll oftast ut rejält när de passerade, även när vajerräcken begränsade utrymmet. Varför husbilar, kanske främst svenskregistrerade, inte gjorde på samma sätt har vi funderat på och spekulerat om.

Man har ju hört om den mycket bättre trafikkulturen när det gäller cyklister som råder i Europa. Hoppas att det även gäller cyklisterna, då det finns stora brister i hur många svenska beter sig här i Sverige.

Därför håller jag alltid ut ordentligt när jag passerar cyklister, och även andra trafikanter. Någon 1,5 meters-regel har jag som polis i ca 40 år inte hört talas om, men en sådan kanske skulle införas. Annars borde "hänsyn och omsorgs"-regeln räcka långt, kan man tycka.
 
S

Staffan W

Guest
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

De stora vägarna blir allt otrevligare för cyklister. Vajerräcken, trångt, mycket tätare trafik än förr. 1967 och 1978 cyklade jag söderut från Linköping på E4 och riksväg 32. Det skulle jag aldrig gör i dag även om jag var ung!

Å andra sidan har ju många mindre vägar asfalterats så att de blir bekväma att cykla på.

Det stämmer att ju närmare vägkanten man cyklar, desto mindre avstånd håller bilarna till en. Stingpinnen var bra också.

Staffan
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Tror att de som kör tung husbil och har C-kort uppträder som yrkesförarna. Jag tog C-kort på 90-talet och fick noga inpräntat vilka som är "oskyddade trafikanter". Dit hör cyklister. Om man inte kan köra om cyklister p.g.a. möten så är det bara att vänta. Det skall vara ordentlig vingelplats.

Om man blir irriterad eller inte hör inte hit. Man är skyldig att ta hänsyn. Så bråttom får man inte ha att omkörningarna blir snäva.

:mcride:
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

varför inte en skidstav med spetsen utåt på pakethållaren så att bilarna håller avstånd. Gärna med rödflagg.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Kanske dags för lite eftertanke hos herrar/damer cyklister också, jag skulle själv aldrig fundera på att cykla på en väg med wireräcken, bara tanken att ha ett antal stressade bilister bakom mej medan jag trampar på i 10 -50Km/tim beroende på väg och lutning känns som ett lämpligt scenario för en skräckfilm med hjärtinfarkt som avslutning? :wideeyed:
Kanske också värt att tänka på:

6 kap. (1998:1276) Bestämmelser för trafik med cykel och moped
1 §

Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Jag har aldrig sett cyklister på 1+2-vägar. Har för mig att det är cykelförbud där.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Jag har många gånger cyklat på så kallade 1+2 vägar och inte upplevt så särskilt skrämmande. Något generellt förbud att cykla där finns inte, utan skyltningen avgör.
 

Soraro

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
17164
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Cyklade en del i Norge i sommar. Smala vägar med kurvor och backar överallt och alla visade fantastisk hänsyn och höll ut bra. Deras kampanj om att man delar vägen har haft bra genomslag där och man kunde vinka fram när det var klart. Man kan ju hopas att det görs något liknande här där vi ju oftast har bredare och finare vägar men det hålls ändå inte ut.
 
Toppen