• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hänsyn för trevnad för alla!

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
No offence, Sören. :)

Men problemet du tar upp, gäller i lika hög grad, när två lastbilar :elephant::elephant: kör om varandra. ;)
Vill nog påstå, att det ligger ett visst ansvar även på de som pendlar på runt 130 och mer därtill.
Avstånd? Det går ruskigt fort i ytterfilen, när inte Farbror Blå är ute och kollar läget.

E6:an är ju otroligt trafikintensiv och borde nog helst byggas om till 3-filig väg i båda riktningarna.
Jag är för min egen del är rätt tacksam över, att vi inte har den trafiktätheten här uppe i Motala, men
ibland händer det ju att man å arbetets vägnar måste bege sig ner till Malmö.

Får se om trafiken flyter problemfritt nu på måndag, då det åter är dags att besöka det gemytliga
Skåne igen. Vem vet, kanske ses i bilköerna?
 
F

F.d. 54123

Guest
Lite förvånad över problemet. Vi husbilsbilister har ju som bekant all tid i världen att ta oss dit vi vill så varför ska vi ligga i en omkörningsfil och kämpa oss om en bil före oss för att "tjäna" några ynkliga sekunder om det inte är nåt akut uppkallat behov? Dessutom, vad vet vi om våra medtrafikanters behov om en snabb och fri färdväg till t.ex. en förlossnimg?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Dere skulle komme bak to B-dobbel (noe lengre enn de svenske 25,25m transportene) som driver omkjøring i 110 sone med den trege like under 110 kmh og den andre like over. Det blir noen km før det er over og like lange køer i begge felt - normal situasjon på M1 her på østkysten av Australia.
 
F

F.d. 55528

Guest
Inga problem om man kör i 120 km/tim när man ...

Inte så värst många motorvägssträckor som man får köra 120km/tim. Oftast är det 110km/tim som gäller och då är det den absolut högsta hastighet som man vid något tillfälle får hålla. De som kommer blåsande i betydligt högre hastighet i vänsterfilen bidrar i stor grad till att farliga situationer uppstår.
Alla som ligger bakom en långtradare, inte bara husbilar, kör ju max 90km/tim eftersom tradaren kör i den hastigheten. Men självklart så skall man inte sticka ut i vänsterfilen med alltför liten marginal.

/TommyQ
 
S

Sören-6830

Guest
Men problemet du tar upp, gäller i lika hög grad, när två lastbilar :elephant::elephant: kör om varandra. ;)
Vill nog påstå, att det ligger ett visst ansvar även på de som pendlar på runt 130 och mer därtill.
Avstånd? Det går ruskigt fort i ytterfilen, när inte Farbror Blå är ute och kollar läget.

E6:an är ju otroligt trafikintensiv och borde nog helst byggas om till 3-filig väg i båda riktningarna.
Jag är för min egen del är rätt tacksam över, att vi inte har den trafiktätheten här uppe i Motala, men
ibland händer det ju att man å arbetets vägnar måste bege sig ner till Malmö.

Får se om trafiken flyter problemfritt nu på måndag, då det åter är dags att besöka det gemytliga
Skåne igen. Vem vet, kanske ses i bilköerna?


Håller absolut med dig, lastbilarna är det allra värsta gisslet på E6, ibland ser det ut som rena godståget, och deras omkörningar skapar långa köer så en utbyggnad till 3-filig hade verkligen behövts. För det mesta väntar de trots allt med omkörning tills det är någorlunda fritt.

Men skillnaden, som jag observerade, var att flera husbilar gav sig ut mitt i en kö av personbilar som gick betydligt fortare än den lastbilsfart husbilarna startade i, detta skapade flera farliga situationer, när kön måste bromsa ganska hastigt.

Och visst måste även pb skärpa till sig ibland, många kör ganska fort och det förbättrar ju inte situationen.

Kanske har den värsta semestertrafiken gett med sig till måndag när du ska besöka oss igen, om inte annat har du ju fördelen att få åka mesta delen på E4 som ju är betydligt lugnare.

Kör försiktigt!

Till Tommy Q:
Hänvisade bara till en av Tordans rader:
Ligger man och knallar på runt 120, ger sig ut i vänsterfilen för att köra om en långtradare, så får man tveklöst en bil i ändan
 
F

F.d. 55989

Guest
Inga problem om man kör i 120 km/tim när man ger sig ut i omkörningsfilen. Det är, som jag skrev tidigare, de som svänger ut i 80 - 90 km/tim och orsakar de kraftiga inbromsningarna jag avser.

Jag kör ju rätt ofta på den motorvägen, kanske oftare än om man bor i Motala, så jag har sett en hel del, dessutom kör jag själv husbil, så jag kan lätt sätta mig in i situationen.

Jag har heller inte skrivit att jag muttrar över husbilar, bara att jag observerat hur det fungerar.

Precis som lastbilarna alltså :) Bara svänger ut för att försöka åka om en annan lastbil
 
D

Deleted member 11118

Guest
De senaste 10 åren har hustrun kört E6 mellan Löddeköpinge - Helsingborg
Jag kör den lite då och då. Under rusningstid morgon och eftermiddag är det ett långt "tåg" mellan dessa 2 orter i båda filerna. Olyckor är det i snitt två per vecka. Nästan ingen visar hänsyn speciellt inte långtradarna, det kan ta flera kilometer innan en omkörning är klar.

Husbilar vad jag sett ligger oftast i bland långtradarna. Långtradarna är så många att när jag en gång skulle köra om var det 15 långtradare i rad, oftast är det 2-3 i rad. Blinkers saknas nog på de flesta bilar eller så används de inte. Jag brukar hämta barnbarn i Vellinge då och då, E6 mellan Vellinge - Helsingborg är "djävulens" väg det visas mycket lite hänsyn. Hustrun har hårresande historier var dag och är van att sitta i kö beroende på alla olyckor.

Sören-6830 har 100% rätt när han beskriver E6.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det värsta är att hamna efter ett antal tradare på en 2+1-väg. Den tradare som ligger sist brukar gå ½ km/t snabbare än övriga. När det blir dubbelfiligt slänger sig denne ut i vänsterfilen och lyckas med nöd och näppe seeeega sig om framförvarande precis innan det blir enkelfiligt igen.
Där rök chansen att köra om. :(
Nästa gång det blir dubbelfiligt, samma sak upprepar sig osv. osv.
Så pågår det mil efter mil efter mil.
Väldigt frustrerande.
o_O
 
F

F.d. 55374

Guest
Det jag tänker är att visa den hänsyn man själv vill ha.
Att bre ut sig och föra oväsen skräpa ner mm. Är väl lite så det blivit i samhället, "jag" är viktigast och har rätt att få som "jag" vill.
Andra ska anpassa sig.
Vi andra får väl sköta oss och visa gott omdöme, alla är tack och lov inte egoister.

Ingen hänsyn visar dom som måste stå nära andra (mindre än 4 m)
 

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Det doftade och rök dåligt bränd diesel. Har kört dieselfordon i 70 år och tror mig inte tagit fel på dieselavgaser ännu!
Sen har jag nog den åsikten i ditt fall att det faktiskt är nog med oväsendet från vägen och att generatorer skall köras på platser där andra inte störs, hänsyn är något som en del saknar!
Mvh
 
Toppen