• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS uppdatering

Siw och Svante

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2024
Ska man behöva betala nästan lika mycket för en kartuppdatering till gps:en som för en ny gps?
Det finns ju så många duktiga datoranvändare nuförtiden som kanske vill delge sina kunskaper till en självlärd hackare. Har detta blivit behandlat i detta forum tidigare kanske? Man börjar ju planera lite för sommarens färder och det är ju kul med en aktuell karta.
Tacksam för svar till en som kollade till bilen idag och den stod i en pöl med glykol(?)blandat vatten (hoppas det var spolarvatten).
Snart blir det +grader?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: GPS uppdatering

Jag vet ju inte vilken GPS du har men jag har själv nyligen köpt uppdaterade kartor till min TomTom.
De har 40% rabatt just nu.
Jag brukar inte uppdatera kartorna särskilt ofta men nu var det dags.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: GPS uppdatering

Det låter nästan som ni vill uppmana till brott mot upphovsrättslagen. Jag har svårt att tro att någon här kommer att ge er tipps i den riktningen.

Vad har ni för navigator? Till Garmin kan man för ca 1100 kr köpa en livstidsuppdatering, dvs så länge du har just det exet av navigatorn kvar så kan du uppgradera ca 3 ggr per år. Navigatorn i sig kommer det nya uppdateringar till med jämna mellanrum, och dom är gratis. Jag tycker om jag skall vara helt ärlig inte att det är särskilt mycket pengar för det stora arbete och fantastiska teknik som ligger bakom kartorna och navigationssystemet..
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53498

Guest
Sv: GPS uppdatering

Om du vill såg jag att det finns en bra navigator Garmin 660 till salu för tusenlappen. Den har nya kartor. Kolla under till salu här på hemsidan.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: GPS uppdatering

Hoppas inte mitt inlägg missförstods som en uppmaning till kopieringsbrott. Grundtanken var att, passa på när det ges rabatt. Med en husbil på halvmiljonen eller mer så är 500-600kr väl satsade pengar på uppdaterade kartor och samvetet rent.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53498

Guest
Sv: GPS uppdatering

Nej Monica o Robert det var verkligen inte er jag menade. Mitt svar var riktat till den som startade tråden.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: GPS uppdatering

För er som har livstids uppdatering av Garmins kartor finns nu NT 2010.30 till nerladdning.
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: GPS uppdatering

Hej!
Jag har livstidsuppdatering till min Garmin 350. Jag gjorde uppdatering i går. Det tog nästan hela dagen med först nedladdning till datorn, extrudering och sedan överföring till GPS.en. Ändå har jag bredband, men datorn är sju åtta år gammal.
Passade på att ladda ner erbjudandet om fartkameror gratis en månad. Varningen för kamerorna gällde 90 km/tim trots att vi haft 80 på vägarna häromkring sedan tidigt i höstas, så det går tydligen trögt med uppdateringen.
Trots att jag satt i ett SD:kort på 4 GB fick jag meddelandet att det ej fanns plats för detaljkartor, vad som nu menades med det, och uppmanades att via uppdate ladda ner till SD kortet. Jag trodde att GPS:en fick utökat minne automatisk när jag satte i kortet.
Har tittat på update men inte förstått hur jag skall ladda ned speciellt till SD:kortet.
Någon som har några tips.

Mvh
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: GPS uppdatering

Hej!
Ställde frågan om nedladdning till Garmin support och fick nedanstående mailsvar:

Hej!
Du bör använda ett 4 GB stort minneskort. Inte större, det klarar den inte. På detta skall allt få plats. Du kör den nedladdade kartfilen som innan, när den ger Dig frågan vart informationen skall skickas väljer Du nu "Flyttbar disk" istället för "Nuvi 760".
Med vänlig hälsning / Best Regards

Christina W

Garmin Sverige - support
www.garmin

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: GPS uppdatering

Tack för tipset men för mig funkar det inte. Jag får aldrig frågan var jag vill placera kartan.
Det kör rakt igenom till uppladdning på GPS:en när jag öppnar kartfilen.
Men jag ger mig inte.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: GPS uppdatering

Hej igen!
Samma här...och tid tar det. Talade med supporten igen...ingen trevlig attityd där. Ung datakille, som rabblade på! Betraktar nog folk som växt upp med räknestickan som besvärliga ,tidskrävande och från en annan planet!
Skall testa igen och håller på att köra fyra och halv-timmars grejen igen!!!
Håll ut och förtvivlas ej!!!LER!
Roadglider
 

bayern

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
5096
Medlemskap
2024
Sv: GPS uppdatering

hejsan
har suttit och läst denna tråd och ville bara skriva en grej,min store pojk
har jobbat i Holland på Support Nu kommer grejen
På holländska heter det KLANTENSERVICE tycker de stämmer väldigt bra på support service
ha de, bayern
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: GPS uppdatering

En fråga då var finns de klantiga då? Anar att din datapojk menar mej med flera ...eller är det månne så att supporten är mest intresserad av ett snabbt flöde? Statistik!!!
De kvinnliga på supporten är oftast mer hjälpsamma!!!
Fick frågan om att utvärdera det som supporten gav...avstod dock!
Tror dock att supporten från cheferna sida är menad för att hjälpa kunden! Inte för att yvas över dom!
Roadglider
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: GPS uppdatering

Hej Roadglider!
Hoppas Du skriver om Du hittar en lösning
Jag lägger ner projektet tills vidare.
Hoppas garmin får så mycket skit så dom tar tag i det här.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: GPS uppdatering

Apropå "Klantenservice" på holländska så handlar det inte om några klantar - det betyder "kundservice".......

Så det finns ingen anledning att ta åt sig:)
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: GPS uppdatering

Har en Garmin GPS Map275C, som jag tycker är alldeles förskräckligt svårt och oöverbestigligt att uppgradera: det ska vara en 25-siffrig upplåsningskod, 12-siffrig unitkod och mapsource hit o. dit.
När jag inte ens får in en avatar i detta förträffliga forum, så jag ger upp!
Men jag är bra på annat.
På vintern kör jag Ski-Doo GTX 600sdi.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: GPS uppdatering

Hej!

Har nu lyckats få in två kartor på vår Garmin 760. Västeuropa i GPS-n och Central och östeuropa på ett 4 GB SD-kort. Tog lång tid.
Fick aldrig upp någon möjlighet att välja plats, men lyckades lura systemet. Kanske gjort fel, men tyckte jag följde anvisningarna.
Lade först in Central och östeuropa med SD-kortet i. Denna karta gick då in på båda platserna ( H: och I: )
Tog sedan bort SD-kortet ( I: )och lade in Västeuropa. Då skrevs den tidigare kartan över i GPS-n (H: )
Har nu fått in mina två kartor, som jag ville ha dom.
Knöligt men fungerade i slutändan.
TRODDE JAG!!!! TROTS ATT JAG HAR SD-KORTET I FÅR JAG EJ UPP ANNAN KARTA ÄN VÄSTEUROPA. ÅTER PÅ RUTA 1!!!!!KARTAN FINNS DOCK PÅ SD-KORTET, NÄR JAG KOLLAR DET I DATORN:
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7502

Guest
Sv: GPS uppdatering

Jag har en Tom Tom (tre år gammal tror jag) och skulle behöva uppgradera alla kartor och varför inte få in klubbens ställplatser, men jag har inte tiden och energin att förmodligen pula en hel dag för att få till det. Är någon Tom Tom människa intresserad av att fixa detta åt mig, jag postar maskinen, för över pengar, får den i retur och kan ge mig ut i europa med en GPS i högform.
 
Toppen