• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS Tracker

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
kan vara en smart ide.
Jag har själv i husbilen en tracker, trots att jag inte lånar ut bilen .
Det finns flera olika varianter och funktioner i dessa trackers.
I min finns funktioner att om någon skulle stjäla bilen så får jag ett larm att bilen är utanför sitt staket.
En annan funktion som finns är att jag kan via min telefon stänga av bränsle tillförseln så bilen stannar.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Som jag ser det, kräver denna manick att du har din telefon i närheten. Ska du låna ut bilen måste GPS-enheten kommunicera antingen via internet(måste finnas en router ombord som är aktiv) eller via GSM (separat simkort).
Det finns andra GPS-trackers som har någon, eller båda dessa faciliteter.
Själv kör jag med ProSafe-larm, som har just dessa funktioner. Visst, lite dyrare men fungerar. Lycka till.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Slår själv ett slag för Dantracker som vi köpt (efter lite jämförande fram och tillbaks).

Lätt att installera (batteridrift, livslängd upp till 15 år). Positionerar via såväl sateliter samt GSM vilket gör att positionering (med sämre nogrannhet) kan ske även om bilen inte har visuell kontakt med sateliterna.

Har man dessutom, som vi, en bil med metall i tak/väggar måste GPS-pucken placeras med fri sikt upp mot himlen. Kabledragning, om 12V krävs, slippe rman med denna lösningen.

Dantracker | GPS Spårsändare


Mvh!
// Niklas
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Ska låna ut husbilen i sommar och vill hålla lite koll på var den befinner sig. Hittade denna pryl hos Kjell o Co. Någon som har erfarenhet av denna eller andra liknande gps trackers? https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/gps/gps-tracker/swetrack-lite-gps-tracker-p32174
Litar du inte på den som skall ”låna” bilen. Eller skall den hyras ut. Många försäkringar gäller inte för uthyrning och lämnar du över den så är det inte stöld om den försvinner.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
En tracker tycks för mej vara onödig, att husbilar stjäls hör väl till ovanligheterna. Dom utsätts väl inte för stöd i samma utsträckning som inbrott. Skulle detta trots allt ske så är det ju en fråga för försäkringsbolaget. Vanliga bilstölder är ju desto vanligare men inte heller där är spårningsutrustning vanligt förekommande. Båtar & båtmotorer, där sker ju stölder var & varannan dag så där har jag satt in en dold tracker under motorkåpan-
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vid stöld blir ärendet självklart en försäkringsfråga. Resultatet kan dock bli, för oss som försäkringskund, att:

1.) Husbilen värderas så lågt att vi inte har råd att ersätta den med likvärdig bil.
2.) Vi hittar ingen likvärdig bil (med tanke på extrautrustning mm.)

Att i stället hitta just "vår bil" som må hända är skadad är till god hjälp för att bibehålla det vi investerat i och anpassat just eter våra behov utan att det kostar mer än självrisken och tiden för reparation (som visserligen kan vara irriterande lång).

Jag föredrar att hitta igen vår bil i stället för att på nytt börja sondera marknaden och inte veta om jag kommer hitta det vi vill ha, nämligen en lika dan bil, med samma utrustning, som vi har idag. Till kostnaden av självrisken.

// Niklas
 
R

RobbeS

Guest

GPS tracker och kamera kan jag förstå, men batong? Kan uppstå lite frågetecken om tull eller polis hittar en batong i husbilen. Speciellt då en batong faller in under brott mot knivlagen och inte får bäras på allmän plats eller förvaras i en bil/husbil som befinner sig på allmän plats. Många som fått böter för det sistnämnda.
 
Toppen