• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gps styrd hastighetsmätare

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Bobrik har ingen kameravarnare utanför Norden, den reagerar över huvud taget inte på radar från varken kameror eller poliskontroller. Kameror är registrerade och inmatade i själva databasen som man uppdaterar Bobrik med. Det kan vara lite lurigt om en ny kamera är uppsatt på vägen utan att den är registrerad i databasen. "Kameravarnaren" fungerar inte heller i tunlar då Bobrik mister kontakt med GPS satelliter. Ibland varnar den för kameror (Norge) som är nedtagna och inte finns längre...

Bobriks verkliga styrka ligger i stora och tydliga siffror, väl synliga även i motljus eller med polaroid solglasögon på.

Enkelt tips: håll hastigheten var du än befinner dig så slipper du otrevliga överaskningar (både ekonomiska och säkerhetsmässiga).

images-1.jpeg
 

Alltrack

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
23438
Medlemskap
2024
Det är just det enkla (tipset) som den är så bra på.. Nämligen att visa hastigheten klart o tydligt så man håller rätt fart och då behöver man inte oroa sig för varken kameror o fortkörningar.
Om den skulle varna för radar så vore den olaglig.. men iom att man håller hastigheten så är ju inte det heller nått problem. Ha de så gott o hoppas vi får en fin höst.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Såg Rankos bifogade bild i inlägget nr 12 och beställde direkt en Bobrik.

Det var de klara siffrorna som jag saknar i vår Fiat, har svårigheter att läsa vad visaren på hastighetsmätaren visar.

Köpte modellen med radarvarnare, men den är tjänsten är egentligen inte alls viktig för mig, nöjd för att jag nu enkelt och klart ser min egen hastighet.

TommyD
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Rätta mej om jag har fel men dom flesta av oss har väl en helt vanlig GPS i bilen? Den har väl exakt samma egenskaper som en Bobrik så varför köpa en sådan?
Om man uppdaterar Bobriken stämmer den betydligt bättre än vilken GPS som helst.
(jag får mail varje gång det finns ny hastighetsfil att ladda i Bobriken).
GPS:erna kan släpa åratal med uppdateringarna.
Dessutom skiftar man hastighet på flera sträckor på vår och höst, framför allt i Norrland. Dessa skiften fångas sällan upp av GPS:erna.
I Bobrikens uppdatering finns även fundament till nya kameror med.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag har en sådan i min personbil, den med körjournal sedan många år. Fungerar helt klanderfritt, visar grönt om du håller hastigheten i orange upp till 6 km för fort, därefter rött. Om du kör för fort och närmar dig en fartkamera så varnar den. Enda gången den kan visa fel är vi kraftiga lutning upp eller ner, då kan den ibland visa fel men det är inget problem för mig. Har även flertal polare/grannar som jag rekommenderat denna till och ingen har sagt annat än lovord. Jag köpte den med extra stark antenn inbyggd så det är bara den jag har erfarenhet av.
I Bobrik Loader finns en ruta att kryssa i så att den visar rätt även i backar :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om man uppdaterar Bobriken stämmer den betydligt bättre än vilken GPS som helst.
(jag får mail varje gång det finns ny hastighetsfil att ladda i Bobriken).
GPS:erna kan släpa åratal med uppdateringarna.
Dessutom skiftar man hastighet på flera sträckor på vår och höst, framför allt i Norrland. Dessa skiften fångas sällan upp av GPS:erna.
I Bobrikens uppdatering finns även fundament till nya kameror med.

Det var inte så jag menade utan att det går bra att läsa hastigheten på GPS'en. Var kamrorna står är ointressant om man följer skyltarnas hastighetsbegränsningar.
 
Toppen