• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS funkar inte på ny iPad pro

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det räcker att ta reda på om plattan har plats för simkort, det vill säga en liten utskjutbar lucka på sidan.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Enklast är väl att köra wi-fi genom internetdelning från telefonen, då funkar navigationen på paddan.
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Jag gjorde också samma "tabbe" när jag köpte min Ipad.
Det slutade med att jag köpte en GPS- puckantenn. (Bad elf).
Den är kul att ha med sig när man vandrar, åker skridsko, mm.
Man kan ladda över färdvägen på karta till Ipadden.
Jättekul tycker jag.
Och så funkar ju Ipadden riktigt bra som Gps också när vi kör.
Det finns ju också wifi-antenner med inbyggd gpsantenn, men den kan man ju inte ta med sig.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag har alltid en gammal iPad liggandes i bilen med alla navigering- och ställplatsappar, fungerar perfekt utan internetuppkoppling! Det är många som gjort misstaget att köpa den enkla billiga WiFi modellen som inte har GPS.
 
R

RobbeS

Guest
Ursäkta sent svar men sitter i Österrike nu på väg till Italien. Har insett att jag köpte fel men löser det med en Bad Elf. Blir billigare än att uppgradera till en pad med sim. Hinner inte hem för att göra det heller. Men tack för hjälpen...
 
R

RobbeS

Guest
En liten uppdatering och lösning på problemet kommer här.
Köpte en separat GPS mottagare, Bad Elf 1008 som är en riktigt liten enhet man kopplar in i lightningkontakten på paddan. Sen kan man koppla strömkabel från enheten till cigg eller USB uttag och både ladda GPS enheten och paddan vid körning.
66 kanaler och 2,5 m noggrannhet och det behövs ingen uppkoppling mot ett telefonnät eller wi-fi.
Alla program och appar funkar med enheten, b.la Sygic, CoPilot, Google map o.s.v.
Har provat den en vecka nu och kan bara säga att navigeringen med denna enhet är snabbare än då jag kör med iPhone. Reagerar blixtsnabbt och kopplar upp mot satelliter väldigt snabbt.
Känns också ganska bra att ha en stor 10,5 tums skärm att titta på vid navigering istället för den lilla iPhone displayen.
Sen kommer ju den här saken med trafikinformation och liveuppdateringar angående trafiksituationen. Det har jag löst med funktionen internetdelning på min iPhone då jag känner att jag behöver det vilket inte är så ofta. Jaganvänder helt enkelt iPhonen som router.

Edit: Man måste naturligtvis har kartorna i paddan vilket inte är fallet med Google map men däremot på dom riktiga navigationsapparna för att navigera utan uppkoppling.
 
Toppen