• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GoPro Hero3 Black Edition

Bella4

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
7771
Medlemskap
2024
Jag har nu flugit och filmat ett antal ggr men min Phanton 2 och GoPro kameran. Vad jag som amatör har kunnat se så har allt funkat bra.
Nu till problemet . Jag har monterat kameran på vindrutan och satt på kameran. Resan börjar. Efter c:a 15-17 min så stänger kameran av sig själv med tre ljudliga pip. När jag stannar och tar bort kameran från vindrutefästet så är kameran så varm runt linsen så det går knappt att hålla i den. Kameran inhandlades strax innan Husbilsklubbens flygmöte för radiostyrt i Ängelholm i våras. Ska kameran uppträda så här eller är det något fel?
Hoppas på experthjälp
Benny:mad:
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: GoPro Hero3 Black Edition

Ingen av mina båda kameror har någonsin blivit varma.
Det bör vara en garantisak enl mig.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GoPro Hero3 Black Edition

Kan det vara placeringen i framrutan där det kan bli riktigt hett som orsakar att kamerans värmesäkring säger ifrån?
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: GoPro Hero3 Black Edition

Jag har monterat vår på backspegeln med en "kladdkudde" (sån't man fäster bilder på väggar utan att lämna spår efter sig) och gummiband. Nog har det hänt flera gånger att kameran slutar fungera som avsett, men när jag insåg att fjärrens WiFi och det lokala nätverket i bilen krockade så bytte jag kanal på det senare och löste problemet. Åtminstone så länge vi inte kommer för nära andra med GoProns WiFikanal.

Solvärmen tycks inte ha stängt vår GoPro trots att den sitter väldigt exponerat.

/ Erik
 

Bella4

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
7771
Medlemskap
2024
Sv: GoPro Hero3 Black Edition

Lite tveksamt om det är värmen då detta har hänt i veckan som gick med en utetemp på c:a 18 grader, jag ska kolla lite mer hur hög tempen är vid rutan då det händer. jag har även fått ett tips att det kan vara kortslutning i kameran då batteriet tar slut ganska fort. Det blir nog till att gå tillbaks till butiken så dom får reda ut vad som är fel, för något fel är det. Tack för era tips.
Benny
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53198

Guest
Sv: GoPro Hero3 Black Edition

...jag ska kolla lite mer hur hög tempen är vid rutan då det händer. jag har även fått ett tips att det kan vara kortslutning i kameran då batteriet tar slut ganska fort.
Det var en sak jag glömde skriva i mitt föregående inlägg. I min smak är batterikapaciteten i en GoPro alldeles för liten för att filma i en bil. Därför har jag den "naken" och kopplad till en USB-ciggplugg. Man vinner fem fördelar:

1) Ingen oro för att batteriet tar slut.
2) Bättre kylning. Det mesta av batterikapaciteten blir alltid värme och den isoleras inne av ett plasthölje.
3) Bättre bildkvalitet utan ett extra plastskikt framför optiken.
4) Mindre klumpigt.
5) Slipper en rapplig montering med (många?) leder som skallrar.

Om det finns ett internt fel i kameran som drar extra ström så försämras naturligtvis batteritiden och värmen ökar i motsvarande mån.

/ Erik
 

Bella4

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
7771
Medlemskap
2024
Sv: GoPro Hero3 Black Edition

Nu har vi landat vid Bengt i Örkeljunga och när solen är på nedgång och värme släpper lite så ska jag göra ett experiment och montera kameran på skuggsidan och sätta igång den så får jag se hur länge den filmar. Det ska ju ta en stund innan minneskortet är fullt då det är på 64 GB. återkommer med resultat.
Benny :spinny:
 

Bella4

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
7771
Medlemskap
2024
Sv: GoPro Hero3 Black Edition

Testen är utförd och det var inga problem att den stängde av sig själv. Hemkommen så kollade jag med leverantören som sa följande:
1 Kameran stänger av sig själv vid för hög värme, men det var nog inte värme utifrån utan det alstras väldigt mycket värme när man kör konstant med WiFi och har dålig kylning. Så nu kör vi sparsamt med WiFi:n.
2 Att kameran delar upp inspelad film när minneskortet är större 32 GB beror på att kameran inte kan hantera så mycket info som får plats på ett 64 GB:s minneskort, snuttarna delas upp i c:a 3,8-4 GB så man får sätta ihop dom när man har fört över all info till PC:n.
Benny :music-icon:
 
M

MatsFo

Guest
Sv: GoPro Hero3 Black Edition

...snuttarna delas upp i c:a 3,8-4 GB så man får sätta ihop dom när man har fört över all info till PC:n.
Benny :music-icon:

Det är nog för att SD-kortet är formatterat med FAT32 och det filsystemet klarar inte större filer än 4GB. Så det är filsystemet som är begränsningen och inte själva kameran. Bara positivt att den inte slutar, utan börjar på en ny fil istället.


/Mats
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: GoPro Hero3 Black Edition

Jag undrar mer hur han kom dit (ner kommer man alltid).

Edit: Han var grym! Men jag tycker det var fusk att bära cykeln upp :)
 
Senast ändrad:
Toppen