• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Google Map

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Vägvalet är nog akilleshälen i ruttplanerare, man kan få åka på överraskande sightseeingturer när man som minst anar det. En del av detta tror jag hänger ihop med hur vägarna är kodade och att det inte alltid blivit helt rätt. Min GPS har nu och då vägrat att låta mig köra in på en fin och ny asfaltväg med hänvisning till att det är en grusväg eller ko-stig eller nåt, för att andra gånger föreslå att jag ska avvika från den raka vägen och ta en sväng förbi några hus som står längs den gamla vägen. I städer däremot brukar de vara klockrena och ser till att man till och med hamnar på rätt sida gatan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Kanske dags att prova en modern navigeringsapp.
Jag upplever aldrig konstiga vägval om jag ställt in på ej grusväg och undviker kortaste väg. I Tyskland brukar jag dessutom ställa in på ej motorväg för att slippa köra i ett dike med skygglappar.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Novis på det här men jag undrar är det något med vanliga gps:er t.ex Garmin camper 770 som inte fungerar bra?
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Använder google maps och tycker det bästa är att man ser om det blir trafikstockning längre fram på vägen.
Det sämsta med google maps är att när den planerar vägval så räknar den med gällande hastighetsbestämmelser och det kan många gånger löna sig att ta alternativ rutt eftersom jag oftast inte kör fortare än 90-100.
Skulle sitta fint om man kunde ställa in maxhastighet i maps.

Jag har skrivit till Google map om tidberäkningen. Själv kör jag långsammare med husbilen än med personbilen. Skulle vilja kunna ställa in att vid 50 km/tim kör jag exempelvis 42km/tim, 70km ca 60km/tim , 90km ca 85km/tim och på motorväg med 110 eller 120 eller fri fart kör jag ca 97km/tim som min genomsnittshastighet och att tidberäkningen görs efter detta. Skickade detta förslag för en vecka sedan och hoppades att detta skulle vara något att bita i för någon av deras utvecklare. Då skulle det ge rättvisare tider för alla vi som kör lite lugnare och långsammare. (Husbilar ,långtradare med fler)
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Vi, frugan o jag har rest tre veckor i Eurpa med en vanlig Tomtom. Førstår inte att något annat dehøvs. Den har hittat i de mest krongliga stæder o byar. vi har inte varit i nærheten av motorvægar. Inte kommit fel en gång. Før min glædjes skull anvændder jag kartbøcker också!
 
Toppen