• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Google Map

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Jag köpte en ny Samsung i vintras med Android 7 installerat. Nu har jag under maj månad kört cirka 75 mil med Google Map som navigator. Under maj månad har Google Map förbrukat 55 mb på min telefons mobildata. Eftersom jag inte är någon storsurfare tycker jag det är acceptabelt om jag navigerar upp 1 Gb på en sommarsemester. Min TomTom åker i soptunnan och slipper då nya kartuppdateringar mm.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Selv veksler jeg mellom Here og Google, mest fordi det er lange strekninger uten mobildekning så Here med oppdaterte kart fungerer hele tiden. Google fungerer et stykke inn i områder uten dekning, men ikke langt nok.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Selv veksler jeg mellom Here og Google, mest fordi det er lange strekninger uten mobildekning så Here med oppdaterte kart fungerer hele tiden. Google fungerer et stykke inn i områder uten dekning, men ikke langt nok.
Det finns en funktion i Google maps så att du kan ladda ner körsträckan för att använda offline
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Google Maps är ingen navigator eftersom den inte har nedladdade kartor utan kräver ständig uppkoppling. Att förcacha utvalda kartutsnitt blir tungrott.
Ett bättre gratisalternativ är appen Here We Go.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det där förstår jag inte??? Vad har uppkoppling med det att göra?

LL
Om täckningen till 3G/4G är dålig så funkar inte Google Maps överhuvud taget.
Bättre att investera i en navigeringsapp för några hundralappar eller i nödfall gratisappen Here där kartorna ligger i mobilen/plattan för blixtsnabb access.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Google maps kjører ruteplanlegging på en server og kartbildet som vises hentes hele tiden fra en server, selv om en kan i mundre grad hente ned kartbilder for et område for å benytte det uten oppkobling. Here we go benytter lokal ruteplanlegging (ikke den mest fantasifulle, men god nok) og lokal kartdatabase med gatenamn og andre detaljer. I praksis er dette det samme kartverket som Garmin og IGO benytter (og et av de sentrale for Google og IGO).

Om en husker på å be Here om å sjekke om det er siste utgave av kartverket ofte nok vil en se at de oppdaterer hele greia en gang i mnd mens IGO Primo som sitter i mange biler har en gang pr. kvartal og samme katverk til en ganske frisk pris. Har IGO Primo i vår nye 2018 Iveco Daily, men kartet vi fikk med var 2 år gammelt. Nytt kart koster US$120 for nedlastning, og de har ikke Q1 2018 klart ennå og vi er snart på slutten av Q2.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ett sätt att testa att Google Maps inte funkar utan uppkoppling är att starta om mobil/platta och ställa in flygpansläge.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi är helnöjda med IGO trots äldre kartor. Google Maps har vi bara när vi är uppkoppladempå nätet och planerar alternativa vägar eller att IGO har fått spel (ingen är fullkommlig)...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vi är helnöjda med IGO trots äldre kartor. Google Maps har vi bara när vi är uppkoppladempå nätet och planerar alternativa vägar eller att IGO har fått spel (ingen är fullkommlig)...
Om man en gång börjat använda iGO finns ingen återvändo trots att man nu skulle vilja ha uppdaterade kartor.
Google Maps är utmärkt som karta men inte som navigator.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Så langt ser det ut til at IGO benytter samme format på kartene i bilnavigatorer og Android - har ikke sjekket filene i IOS utgaven, men tviler på at det er spesialformat der en oppdatering for et standard kart for en bilnavigator liger på $120 pr oppdatering og 4 i året.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
På tal om navigation med hjälp av en app så har Testfakta testat en del appar. Alla utom Apple och Waze går att använda offline.
Här är länken: Test navigationsappar | Testfakta

//Evanders
De glömde Google Maps!
Enklast ser man detta genom att starta om mobilen/plattan och ställa in flygplansläge!
Det tidningar skriver är långt ifrån sant.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Det stämmer om man inte laddat ner offline kartor för ett visst område för då fungerar Google map för det området.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det stämmer om man inte laddat ner offline kartor för ett visst område för då fungerar Google map för det området.
För det begränsade området så länge förcachning ligger i minnet.
Ytterst tungrott som man kan notera vid användning utan mobiltäckning.
Tråkigt när målet ligger utanför kartan.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Det kan man lösa genom att ladda ner flera kartor. Så vitt jag kan se är ända begränsningar att vissa områden inte är tillåtet att ladda ner
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Så länge man ska åka på stora vägar och i städer är kartorna mer eller mindre jämförbara mellan de olika alternativen och fungerar oftast tillräckligt bra men jag som många gånger ska leta mig ut på småvägar ute i obygden - även om det skulle råka finnas mobiltäckning så att Google maps skulle kunna användas (vilket det oftast inte gör) så saknar kartorna upplösning/närmare detaljer. GPSens kartor (Garmin) har fler detaljer om småvägar men inte ens de visar alla detaljer jag behöver när vägen är så smal (typ såna där med grässträng i mitten) att trädgrenarna rasslar mot plåten. Som tur är finns mer detaljerade kartor på minneskort, tex Garmin fritidskartan, att stoppa in i vissa GPSer - min gamla klarar kartorna medan den nya inte gör det. Kommer inte ihåg om det var för att den nya överhuvudtaget inte klarar karttypen eller om jag bara har en för gammal fritidskarta. Sen verkar ju de detaljerade kartorna vara rätt gamla i sig och visar här och var på vägar/stigar som kanske fanns för 50 år sen men det kan ju å andra sidan vara lite spännande att spana efter historiens vingslag i landskapet. Fördelen med Google maps (när det finns täckning) är att man kan visa satellitfoto. Det är ofta ovärderligt när jag ska reka en plats jag vill besöka, till exempel ett mer eller mindre okänt naturreservat med bristfällig skyltning och inga parkeringsplatser. Men med vacker miljö som jag vill fotografera.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det kan man lösa genom att ladda ner flera kartor. Så vitt jag kan se är ända begränsningar att vissa områden inte är tillåtet att ladda ner
Det finns en gräns hur stor förcachning som sparas, med gratisappen Here kan man ladda ned nästan hela världens kartor i mån av plats och alltid ha snabb access även utan mobiltäckning.
Med en riktig betalapp får man dessutom upp till 7 ruttval och fler inställningar.
Google Maps är utmärkt som planeringsverktyg där Streetview funkar.
 

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Använder google maps och tycker det bästa är att man ser om det blir trafikstockning längre fram på vägen.
Det sämsta med google maps är att när den planerar vägval så räknar den med gällande hastighetsbestämmelser och det kan många gånger löna sig att ta alternativ rutt eftersom jag oftast inte kör fortare än 90-100.
Skulle sitta fint om man kunde ställa in maxhastighet i maps.
 
Toppen