• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Google Foto

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Google Foto

Skicklig advokatyr som lyckas med konststycket att förklara för "offren" att de behåller sin upphovsrätt samtidigt som de mister den!

Giv mig styrka!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Google Foto

Google avslöjade som en simpel bondfångare! Visserligen världens förmodligen största bondfångare, men ändå!

Läs alltid det finstilta på den tjusiga förpackningen!
Sanningens största fiende är människans oreserverade respekt för auktoriteter!

Jappe
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Google Foto

Det är skillnad på upphovsrätt och användarrätt. Det är väldigt ovanligt att avsäga sig eller överlåta upphovsrätten, däremot kan man överlåta användarrätten på en miljon sätt. Här har man kvar upphovsrätten men ger Google rättigheter att använda bilden precis som de behagar.

Eftersom jag ganska ofta drabbas av att andra "snor" mina bilder så har jag skrivit en liten text om upphovsrätt på min sajt Upphovsrätt, kopiera och publicera bilder hittade pÃ¥ nätet? - Bigfoto .
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Google Foto

Har man kvar upphovsrätten men ger bort användarrätten, enligt Googles finstilta som ingen läser, så blir ju upphovsrätten degraderad till noll och intet värde!

Jappe
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Google Foto

Nja, du har fortfarande kvar rätten till dina bilder och kan sälja, ge bort, publicera o.s.v. Du kan dock inte överlåta några exklusiva rättigheter eftersom du redan har gett bort bilderna till Google så visst är värdet degraderat. Ofta är väl "värdet" i bilden dock av underordnad betydelse för den stora massan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Foto

Jag misstänker att det är ett sätt för Google att kunna friskriva sig för redigering, borttagning och anmälning av "osedliga" bilder som tex pedofila.

Sådana bilder delas friskt på diverse servrar runt om i världen och tas bort och anmäls när de upptäcks utan ägarnas tillstånd.

Jag har svårt att tro att det gäller natur- och semesterbilder inlagda av oss vanliga amatörer som äntligen har fått en snabb, säker och kostnadsfri bildförvaring.

Frågan är bara hur länge tjänsten tillhandahålls och om den kommer att förbli avgiftsfri?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Google Foto

Prisbilden är faktiskt något jag funderat en hel del på, (0Kr) men inte kan jag påstå att jag kommit i närheten någon form av förståelse.
I slutändan borde ju rimligtvis någon behöva plocka upp räkningen och just nu är mina teorier att de så småningom vill ha pengar av oss, eller tvinga på oss mer reklam eller nåt..
Det är mina funderingar runt detta som gjort att jag inte släppt på helt med alla mina bilder från ett par datorer och en extern hårddisk.
Men med tanke på hur bra det fungerar så är jag nog beredd att lägga en liten summa på det om det blir aktuellt.

mvh jocke
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Google Foto

Som sagt så är villkoren till för att Googles tjänster med delning, visning o.s.v. ska fungera. Google skulle vara ganska rökta på marknaden om de börjar sälja vidare bilder till tredje part även om det är fullt möjligt. Det kan ju dock vara bra att veta att bilderna inte stannar på en liten plats i molnet. Google har ju redan samarbete med flera andra aktörer för indexering, sökning, visning, delning och många andra tjänster som direkt får tillgång till bilderna.

Miljontals bilder med fri rätt att sälja, manipulera och hantera precis som man vill är en enorm tillgång för Google och det är så vi "betalar" för tjänsten. Jag tror inte att det kommer att kosta pengar med de villkoren. Skulle man behöva betala för att ge bort sina bilder så skulle nog fler reagera. Alternativet är istället att betala några kronor hos någon annan och behålla rättigheterna till bilderna själv och det är självklart upp till var och en vad som passar bäst.

För min det är Googles villkor omöjliga att acceptera medan andra värderar alternativen på ett annat sätt. Jag tror dock att de flesta inte har en aning om vad de accepterar när de sparar bilder hos Google.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Google Foto

Som sagt så är villkoren till för att Googles tjänster med delning, visning o.s.v. ska fungera. Google skulle vara ganska rökta på marknaden om de börjar sälja vidare bilder till tredje part även om det är fullt möjligt. Det kan ju dock vara bra att veta att bilderna inte stannar på en liten plats i molnet. Google har ju redan samarbete med flera andra aktörer för indexering, sökning, visning, delning och många andra tjänster som direkt får tillgång till bilderna.

Jag har lite svårt att hänga med här Drogen, att bilder jag lägger upp på G+, facebook eller liknande kan spridas med vinden är jag helt på det klara med.

Men ditt andra stycke, att googles samarbetspartner skull ha fri tillgång till mina bilder som jag lagrar i google foto tror jag inte på, förklara gärna för mig om jag har missförstått något.

mvh jocke
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Google Foto

Jag var nog lite otydlig där. Jag menar att Google har rätt att vidarebefordra bilder även till andra aktörer och utan att ha belägg för det så tror jag att det förekommer redan i form av statistik, kartläggning, reklam och andra kommersiella skäl. Däremot vore nog Google ganska illa ute om bilderna skulle bli synliga i andra "tveksamma" sammanhang så det handlar säkert inte om fri tillgång i nästa led. Villkoren mellan användarna och Google är ganska tydliga, villkoren mellan Google och sina samarbetspartners var mer spekulationer från min sida. Ber om ursäkt för det.

Vinsten för Google och förlusten för oss är egentligen rättigheterna och jag tror att de flesta antingen inte bryr sig så mycket om det, eller helt enkelt inte känner till det. För min del är villkoren omöjliga eftersom jag säljer en och annan bild. Jag skulle inte kunna sälja bilder med exklusiva rättigheter om jag redan har gett bort rättigheterna till Google. De flesta användarna har nog inte det problemet.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Google Foto

Hur är det med upphovsrätten osv på Flickr?

Vet faktiskt inte.
Men billigt är det. 1 Terrabyte (1 TB) gratis!
Egentligen helt otroligt! En terrabyte gratis?
Klarar inte Google Foto. Men det har andra fördelar.

Jag har alla mina foton där, ca 8 500 st.
Använder ett bra "upload-program", Flickr Uploadr (inte lätt att hitta) och organiserar fotona på Flickr.
Men tittar på dom i mobilen och plattan med FlickFolio.
Med lite extra bakgrundsbelysning blir det fantastiska bilder!
Helt enkelt ett fantastiskt view-program!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Foto

Ser inte nästan alla bilder bra ut på så små skärmar?

En annan orsak är att upplösningen på mobiler och plattor succesivt har blivit bättre.

Nästa pilsner är Ultra HD (4K) som har en upplösning på 3840x2160 pixlar vilket innebär att den består av nästan 8,3 miljoner enskilda pixlar, det vill säga fyra gånger så många pixlar som HD 1080 idag.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Google Foto

Kanske ett sidospår men är det någon som vet vad skillnaden mellan 4K och 4K DCI?
Jag kan välja bägge när jag ska filma men jag vet inte vad det innebär.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Google Foto

Hej igen, jag lekte med min senaste kamera i telefonen i solljuset på vår balkong, mest på skoj liksom.

Så här kan det se ut när jag trycker på knappen:

före.jpg

Efter ett par minuter plingade det till i telefonen och assistenten i google foto visade upp det här:

efter.jpg

Jag tycker det är kul för jag hade aldrig försökt mig på den bilden, förmodligen hade den raderats.

mvh jocke
 
Toppen