• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Google Foto

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Google Foto är sökjättens nya molntjänst för fotolagring, som ger IOS-, Android- och datoranvändare obegränsad lagringsutrymme för bilder.

För en vecka sedan kom ett rykte om att Google planerade en ny fotomolntjänst, och när Google I/O-konferensen i går kväll presenterades mycket riktigt en sådan.

Google Foto, den den heter, är helt fristående från sociala nätverket Google+ och ger användare obegränsat utrymme för att lagra bilder. Redan nu finns appar att ladda ner för IOS och Android, och tjänsten fungerar så klart även via webbläsaren i datorn.

Bilderna sparas i molnet men bara med upp till 16 megapixlar – större bilder än så skalas ner. Video sparas också, men som mest i 1080p.

När bilderna har laddats upp till tjänsten börjar den skanna och sortera dem, så att du kan söka på personer, platser eller nyckelord och snabbt få fram relevanta bilder.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Google Foto

Ännu ett sätt att sätta sin frihet på spel. Men har man intet att dölja så.......

Det finns många som är intresserade att ta del av så mycket personligt som möjligt. Det är inte enbart kejsar Augustus som önskar att "hela världen skulle skattskrivas" (veta så mycket som möjligt om varje enskild individ).

Igår föreslog vd för Bahnhof att alla databaser skulle förses med en "sprängkista" för att snabbt kunna förstöra all data om "ryssen skulle komma".

Gissa om Bahnhof är min ISP?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Foto

När det gäller inloggning till bankkonton är jag en smula paranoid men absolut inte när det gäller mina amatörbilder. Skönt att slippa oroa sig för diskkrascher och förlorade minnen, alla mina bilder finns ett knapptryck borta.

Dessutom obegränsad volym och helt gratis, vad mer kan man begära?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Google Foto

Att ha dem i sitt eget hem och inte på någon allmän inrättning! :D

Ingenting i den världen är gratis. Det måste finnas någon anledning till att man erbjuder den tjänsten gratis. :cool:

Jappe
 
Senast ändrad:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Google Foto

Gratis är gott! Men kan någon förklara för mig varför Google gratis ställer denna tjänst till allas förfogande? Det är trots allt ett affärsdrivande företag.:confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Foto

Gratis är gott! Men kan någon förklara för mig varför Google gratis ställer denna tjänst till allas förfogande? Det är trots allt ett affärsdrivande företag.:confused:

Goodwill och reklamintäkter, dock ingen reklam bland mina amatörbilder.

Reklamen blir mer påtaglig när Google tar över 4G/5G med fri roaming om några år.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Google Foto

Gillar!
Jag har inte riktigt hunnit med att kolla hur allt fungerar men google "lånar/stjäl" bilder av mig och presenterar dem för mig i olika skepnader.
3 Stilistiska (knepigt ord) bilder har jag fått och en animering, google har alltså gjort sånt jag själv aldrig får ork och tid över att göra och som grädde på moset påstår att de ska hålla ordning på mina bilder, Det är ju görbra! :)
De andra får jag väl helt enkelt acceptera...

Den här bilden har alltså jag tagit och google har meckat till den åt mig utan att jag behövt lyft ett finger, inte ens bett om det...:

shitvacool.jpg

Jag läste att man kunde behålla orginalkvalitén på sina bilder, men då ströp google på utrymmet ner till 16 Gb.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Google Foto

Den här kom också:

AyA4eZs2C6fGOzd0T1jVhLZ6WYpkYfz8l-KUsrlk8jg=w844-h633-no


mvh jocke
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Google Foto

Glöm inte att ni har metadata i bilderna. Kolla EXIF.

Ingen som bekymrar sig om att bilderna är taggade med "ALLT": kameramärke, serienummer, tid för exponering, plats för exponering etc.

Googla på ex.v.: exif privacy

Vete f_n om inte fotografen också är registrerad.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Foto

Tvärtom, det är inte lätt att komma ihåg när, var och hur bilderna tagits.
Jag hade glömt bort vissa namn på ställplatser, Google Foto uppfriskade minnet.

En sak som man får se upp med är att raderade bilder på G Foto även raderas i galleriet på resp. enhet.
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Google Foto

Läste att bilderna blir komprimerade men det kanske
inte har någon större betydelse. Någon som vet?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Google Foto

Det er bilder over 16 Mpix som resamples til 16 Mpix, men du kan velge pro utgaven og betale for lagring over 15 GB og alle bilder lagres i orginal.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Google Foto

Aha! Jag känner inte för att lagra bilder i något moln nånstans och dessutom betala för det. Bara i maj månad i år har jag bilder på bortåt 4 gb!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Foto

Du slipper betala om dina bilder är mindre än 16 megapixlar.
För att visa bilder på detta forum räcker det gott och väl med en storlek på mindre än 1 megapixel.
 
Toppen