• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Globetrotterna

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Globetrotterna

Hej på er, det är väldigt intressant och läsa om eran resa. Ett stort TACK det värmer gott i vinterkylan. Jag funderar på färjavgiften som gått upp, kan det vara att ni har så mycket större bil nu, att det finns ett gräns vid 10-11meter. Jag kommer inte ihåg vad vi betalade våren 09. Men att Sicilien är en kanon plats det håller jag med om. Men det blir Spanien i jan o 3 mån framåt denna gång, men nästa år blir det sicilien med den nya bilen som vi hämtar ut när vi kommer hem ifrån spanien i vår. Hoppas ni får en skön vistele där nera. Och att ni skiver ofta o mycket det gillar vi.

Vi har alltid åkt över med långtradarfärjan och då kommer man iland i utkanten på Messina. Iår var där stängt för turister och små bilar och vi fick bara åka med den nya färjan som stannar i Messina.
:yes::wub:
 

frulli

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3192
Medlemskap
2022
Sv: Globetrotterna

Hej

Trevligt att följa er resa från snödrivorna här uppe.
Vi kom hem från Sicilien för två veckor sedan efter ca fyra veckors vistelse där.
Vi bodde tre veckor på Scarabeo Camping i Punta Braccetto.
En fantastiskt trevlig camping vid stranden.Vi har verkligen fastnat för Sicilien som resmål för framtida övervintringar.
Min fråga nu dock:väljer ni bort färjeförbindelserna från norra Italien till Palermo av någon särskild anledning?

mvh
Barbro och Ulf
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Globetrotterna

Hej

Trevligt att följa er resa från snödrivorna här uppe.
Vi kom hem från Sicilien för två veckor sedan efter ca fyra veckors vistelse där.
Vi bodde tre veckor på Scarabeo Camping i Punta Braccetto.
En fantastiskt trevlig camping vid stranden.Vi har verkligen fastnat för Sicilien som resmål för framtida övervintringar.
Min fråga nu dock:väljer ni bort färjeförbindelserna från norra Italien till Palermo av någon särskild anledning?

mvh
Barbro och Ulf


Hej!
Nej vet ni, det har bara inte blivit av för att Åke älskar att köra. Nu är vi åker hem kommer vi förmodligen att ta färjan mellan Palermo och Genua. Eftersom vi åker hem efter första april finns det möjligheten med Camping ombord. Har ni själva någon erfarenhet av något rederi eller någon mailadress?
 

frulli

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3192
Medlemskap
2022
Sv: Globetrotterna

Hej
Vi åkte båt från Palermo till Genua.20 tim.Stor och bekväm båt med utmärkta hytter.
Maten var dock både dyr och tråkig.
Dock en bekväm väg hem som kostnadsmässigt var ganska neutral.Vägen söder om Rom tyckte vi inte inte var så rolig med massor av vägarbeten och broskarvar.Vacker natur dock.
Googla på "palermo genua" så hittar du lätt alla uppgifter om rederi m.m.

mvh Barbro och Ulf
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Globetrotterna

Soluppgång över Marina di Modica kl.06.59. Det är Söndag och det är marknadsdag.

Hela Piazza Donatello är fyllt av marknadsstånd och humöret är på topp hos försäljarna. Redan klockan fyra på morgonen börjar de att plocka fram sina varor. Det är mest kineser som står här på marknaden och säljer sitt utbud. Det är ett bredare och mycket bättre sortiment iår, även kvaliten verkar vara bättre och priset, otroligt billigt!. Tex. ett par blå jeans kostar 5,99€ och då är dom rikligt arbetade med pärlor och sömmar. Riktigt snygga!
Vi har ett problem där vi står nu, vi får endast sol från klockan sju på morgonen till 11.00 på förmiddagen, sen kommer solcellerna i skuggan av palmerna, det innebär att vi får köra generatorn 1,5 timme om dagen. För att slippa det kommer vi att försöka byta plats så fort det bli en ledig med bättre solläge. Just nu är här fullt med HB, vilket i och för sig är mycket ovanligt, nu står husbilarna lite överallt tom. nere på stränderna.:yes::wub:
 

Bilagor

  • Marknad 002.JPG
    Marknad 002.JPG
    254,4 KB · Visningar: 1
  • Marknad 003.JPG
    Marknad 003.JPG
    331,3 KB · Visningar: 1
  • Marknad 004.JPG
    Marknad 004.JPG
    320,9 KB · Visningar: 0
  • Marknad 001.JPG
    Marknad 001.JPG
    132,6 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Globetrotterna

Pozzallo, det är den närmsta stora ort till Marina di Modica. Det är också en hamnstad. Ni har säkert läst om hur flyktingar försöker ta sig in på Sicilien, de färdas med "båt" från Afrika och här tar resan slut för de flesta. Båtarna de kommer i ligger i stora travar på hamnplanen, stora som små och dom är knappt eller inte alls sjödugliga. Helt otroligt hur man vågar ge sig ut med dessa "vrak". :yes::wub:
 

Bilagor

  • 010.JPG
    010.JPG
    398,3 KB · Visningar: 5
  • 011.JPG
    011.JPG
    364 KB · Visningar: 0
  • 012.JPG
    012.JPG
    314,7 KB · Visningar: 1
O

Oskar-543

Guest
Sv: Globetrotterna

Hej Åke

Er det nemt af få fylt Svenske Gasolflasker på Sicilien
eller hvad gör man med Gasol
Vi er lige kommet hjem fra Portugal til Älmhult
Vi önsker jer en god Jul

Ruth & Erik:)
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Globetrotterna

Hej ja vi fyller svenska flaskor men du måste ha en adapter, jag tror adaptern kallas för holländsk standard, det är samma som man tankar gasbilar med, jag fyllde en 10 kg composit flaska för några dagar sedan och det kostade 10€
Vi önskar er också en GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR
 
Senast ändrad:

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Globetrotterna

Vi vill önska alla HBK-are en Riktigt God-jul

samtidigt får ni se bilder när jag är och fyller på gasol. Idag vick vi betala 11,05€, en flaska har räckt i 10 dgar och då får vi ju all värme också ifrån gasen. Vi har ju fast gastank men det är så mycket bekvämare att slänga in gasflaskan i lilla bilen för att åka och fylla på. Gastanken får vara en reserv här på Sicilien :yes::wub:
 

Bilagor

  • gaspåfyllning 001.JPG
    gaspåfyllning 001.JPG
    841,2 KB · Visningar: 2
  • gaspåfyllning 002.JPG
    gaspåfyllning 002.JPG
    1.004,8 KB · Visningar: 3
  • gaspåfyllning 003.JPG
    gaspåfyllning 003.JPG
    654,8 KB · Visningar: 5
O

Oskar-543

Guest
Sv: Globetrotterna


Vi i Diö önskar jer en Riktig God
Jul
Tak for Foto af gasol adapter den har jag
2 af så det bliver ikke noget problem Vi regner med at komme der ned näste vinter
efter 9 år i Spanien/Portugal og 3 år i Marokko vil vi pröve noget nyt
Ruth & Erik

 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Globetrotterna

Önskar en god Helg på er också, ni har det säkert skönare där ni är. Just nu 14,5 grader kallt o 70cm snö, inget att stå efter. Hälsningar från "SNÖLAND.":(
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Globetrotterna

Ja det kan jag se at du har Så jag må köbe 2 af dem jag har en
hel samling af flasker 4 Svenske Stål-1 Spansk og 1 Tysk
Men det er klart det må väre Kompocit så man ser niveauet
når man ikke kan veje dem

MVH
Ruth & Erik PS: I Diö nu - 21,8C Foto fra Trädgården
 

Bilagor

  • 005.JPG
    005.JPG
    1,1 MB · Visningar: 1
  • 003.JPG
    003.JPG
    1,5 MB · Visningar: 1
Senast redigerad av en moderator:

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Globetrotterna

En rykande färsk nyhet; Vulkanen ETNA hade ett utbrott natten till torsdag! Den sprutade lava flera hundra meter upp i luften och lavan rann utmed sydöstra sidan. Närliggande flygplatser fick stängas som en säkerhetsåtgärd. Igårkväll hölls gudstjänst uppe på berget.

Tisdagmorgon åkte vi med Coopern till Catania, Siciliens näst största stad. Vi hälsade på den polisman som stoppade oss när vi kom till Sicilien iår med familj. Dom har varit och hälsat på oss i Marina di Modica två gånger. Vi fick en fantastisk guidning av denna vackra stad, helt byggd i Barockstil, materialet i husen är marmor och den formbara lavan, alla gator är byggda av lavasten. Vi besökte även den kända marknaden,som gata upp och gata ner fylls av stånd som säljer kött, grönsaker, frukt, ost, ja allt som ingår i ett mathushåll. Fiskhallen på via Garibaldi är imponerande. :yes::wub:
 

Bilagor

  • Catania 007.JPG
    Catania 007.JPG
    820,2 KB · Visningar: 2
  • Catania 016.JPG
    Catania 016.JPG
    679,8 KB · Visningar: 0
  • Catania 011.JPG
    Catania 011.JPG
    1 MB · Visningar: 1
  • Catania 013.JPG
    Catania 013.JPG
    770,5 KB · Visningar: 0
  • Catania 041.JPG
    Catania 041.JPG
    623,5 KB · Visningar: 4
  • Catania 047.JPG
    Catania 047.JPG
    709,8 KB · Visningar: 1
  • Catania 052.JPG
    Catania 052.JPG
    703,2 KB · Visningar: 4
  • Catania 024.JPG
    Catania 024.JPG
    542,2 KB · Visningar: 0
  • Catania 031.JPG
    Catania 031.JPG
    770,3 KB · Visningar: 1
  • Catania 048.JPG
    Catania 048.JPG
    728,7 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Globetrotterna

En rykande färsk nyhet; Vulkanen ETNA hade ett utbrott natten till torsdag! Den sprutade lava flera hundra meter upp i luften och lavan rann utmed sydöstra sidan. Närliggande flygplatser fick stängas som en säkerhetsåtgärd. Igårkväll hölls gudstjänst uppe på berget.

Spännande!

Hoppas att få följa utbrottet lite närmare på Globetrotterna i HBK så småningom.
 
Toppen