• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glömt att förnya körkort med behörighet B

F

F.d. 55695

Guest
Följande har hänt. Jag uppmanades att förnya mitt körkort behörighet B i höstas men glömde så klart bort det vilket innebar att jag fick ansöka om körkortstillstånd någon månad senare för att få tillbaka min behörighet att köra bil. Nu visar det sig att jag förlorat rättigheten att köra personbil klass 2 över 3500 kg eftersom mitt nya körkort anses vara taget i år. Själv tycker jag att det är en märklig ordning.

Mitt körkort har ju inte blivit återkallat till följd av lagbrott utan för att jag varit sen med min förnyelse. Detta kan vara bra att veta för er som liksom jag är lite slarviga och disträa. Glöm inte att förnya ert körkort om ni tagit det innan 97 för då förlorar ni rätten att köra PB2 över 3,5 ton. Själv tycker jag att det är ett väl hårt straff för en förseelse som bara påverkar mig själv men det höll inte transportstyrelsens tjänsteman med om. Vad tycker ni? Att överklaga lär ju inte leda till något men jag tror att jag ska försöka.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Glömt att förnya körkort med behörighet B

Tack för upplysningen. Skadar inte att försöka tycker jag. Hoppas du lyckas.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Glömt att förnya körkort med behörighet B

Hade samma sväng i höstas. Vid två tillfällen fick jag reda på att mitt kort hade för låg upplösning (taget med Nikon d800, 36 mpixel och printat med 300 dpi). Så tiden rann iväg..

Som tur var hade jag sett fel på en månad.

/M
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Glömt att förnya körkort med behörighet B

Om du tagit bilden med en D800 innebär ju inte att det är maximal upplösning på den bilden du har levererat, du har väl förmodligen skalat ner bilden inför utskrift eller digital leverans, det är ju den upplösningen som i så fall de har klagat på.

Edit. såg nu att du printat i 300dpi. Ber om ursökt för det. Men har du använt bästa kvalité på papper och utskrift?
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Glömt att förnya körkort med behörighet B

Tog samma bild med drog ner kontrasten så det blev lite mesigt dåligt och då funkade det. Förmodligen har dom en digital avläsning och den tolkade den högupplösta, kontrastrika bilden som att "pixlarna syntes".
Men det var lite off..

Hoppas trådskaparen får rätt i sin överklagan, för jag kan erkänna att jag var ganska skakad när jag var mitt upp i det.

/M
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Glömt att förnya körkort med behörighet B

Det måste ju vara "Datum för första utfärdande" som gäller, annars går det inte att från körkortet utläsa vilken behörighet som gäller.
 

Gudby

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
15284
Medlemskap
2024
Sv: Glömt att förnya körkort med behörighet B

Hej !
Jag missade också att mitt körkort gått ut 2011 men kom på det sista dagen så jag fick hämta det i Örebro, men jag hann inte med att förnya min C-behörighet så den blev jag av med. 2012 så blev jag av med körkortet en månad för fortkörnig och då rök min giltighet för att få köra PB 2. Jag ringde transportstyrelsen och ifrågasatte hur dom kan döma mig 3 ggr dels indraget körkort dels böter och sen att jag inte får köra PB 2 , jag har ännu inte fått något svar. Inte nog med det, när jag köpte ny HB så blev försäkringen 3000 kr dyrare för försäkringsbolaget sa att jag tagit nytt kk, men jag har bara tagit nytt foto, försäkringsbolagen får fram att man tagit nytt körkort istället för att bläddra en sida till och se att det var tidigare. Men jag hade tur i alla fall för en på transportstyrelsen sa att mitt c-kort låg vilande och jag behövde bara göra en ny läkarundersökning så fick jag tillbaka c-behörigheten. Så nu kan jag köra husbil som väger 3800 kg men bara i 5 år sen är det läkarundersökning igen. Det roliga är att jag fick även c1 behörgiheten också när jag fick nya körkortet.

Benke
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Glömt att förnya körkort med behörighet B

Detta är en liten käpphäst för mig. Skattefifflare som först får skattetillägg slipper fängelse, efter EU-dom. Man skall alltså inte kunna dömas för samma sak två gånger (skattverket har därför blivit "långsammare" för att låta polis ligga först vilket ju kan kännas vettigt). De som redan satt inne blir släppta och troligen kan det bli skadestånd också.

Personligen tycker jag detta är samma sak. Först fick jag dagsböter för mitt beteende av en domstol, sedan tar en annan myndighet ett beslut om att plocka kortet på en månad. När det begav sig tyckte jag det var rimligt, jag hade gjort en oförsiktig manöver och riskerade andras hälsa.

Jag inser att detta är lite annorlunda, dvs böterna är för brottet och kortet är egentligen en lämplighetsbedömning. Men ändå....

Värdet av ett gammalt B-kort är ju ganska stort, mycket enklare att underhålla än att ta och behålla ett C1.

Nåväl, hade jag inte slarvat hade jag haft det kvar, men nog skulle det vara intressant att testa om man var tillräckligt många som gjorde en gemensam sak för att göra det. Troligen kan det kompliceras av att det är för sent.

Så håll i korten och acceptera inte slentrianmässigt att kortet dras in "bara en månad" som jag gjorde.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Glömt att förnya körkort med behörighet B

Kanske lite utanför ämnet, men om man kör för fort och får böter samtidigt som körkortet dras in då undrar jag om inte detta också är dubbelbestraffning?
Vad har Ni andra för uppfattning? Hälsningar Göran Hellman.
 

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023
Sv: Glömt att förnya körkort med behörighet B

Tidigare har det varit så här
Efter 10 år ska körkortet förnyas.
Då har man 1 år på sig att göra detta.
Alltså efter 10+1 år så är körkortet förverkat.
Vad jag vill komma fram till är att ditt körkort bara ska
förnyas, alltså det fortfarande är giltigt.
Jag tycker att du ska driva detta vidare och bestrida att det fortfarande är giltigt

Är du medlem i Motormännens så kolla med dessa
Lycka till
Per r
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Glömt att förnya körkort med behörighet B

Man blir chockad över rättssamhället i detta land värre förseelse än göra något riktigt illa ta kontakt med Tomas Bodström han kan nog lösa fallet för han är en riktig ordvrängare. Läs advokat
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Glömt att förnya körkort med behörighet B

Tidigare har det varit så här
Efter 10 år ska körkortet förnyas.
Då har man 1 år på sig att göra detta.
Alltså efter 10+1 år så är körkortet förverkat.
Vad jag vill komma fram till är att ditt körkort bara ska
förnyas, alltså det fortfarande är giltigt.
Jag tycker att du ska driva detta vidare och bestrida att det fortfarande är giltigt

Är du medlem i Motormännens så kolla med dessa
Lycka till
Per r

Nya regler, nu vart femte år för "tyngre behörigheter"...
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Glömt att förnya körkort med behörighet B

Det verkar en aning strängt att bli fråntagen en behörighet då inget trafikbrott har begåtts.

Körkort kan av hälsomässiga orsaker återkallas, men kan återfås senare vid friskförklaring. Tappar man också då behörigheten för att köra PB2?

Det borde inte bedömas vara ett brott att bli sjuk under en period.

Angående dubbelbestraffning böter/körkort så kanske det inte är behandlat hela vägen, men så här är läget tills vidare. Ne bis in idem - Ã¥tal och interimistisk Ã¥terkallelse av körkort inget brott mot Europakonventionen | Dagens Juridik
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Glömt att förnya körkort med behörighet B

Ja, hur ska man läsa datumen på kortet?

Jag tog MC-kort 1973 och det står även på körkortet såsom första utfärdandedatum (baksidan).
B-kortet tog jag 1975, står på baksidan.

Båda dessa behörigheter blev jag blev av med runt 1977/78 och fick ta om det. Så då borde inte datumen på baksidan var de som gäller för om man får köra tyngre personbil klass 2.

Nästa datum man kan läsa (förutom alla övriga behörigheter) är det på framsidan. 4a) Datum för utfärdande 2011.

Så om man ska gå efter datumet på framsidan så får jag inte köra tung PB klass2. Men jag har alltid förnyat kortet i tid och inte blivit av med kortet efter 1977/78.
Så då måste ju första utfärdandet vara giltigt? Men däremellan HAR jag ju varit av med det och tagit om kortet.

Så vilket datum gäller?
 

Stefan51

HBK Medlem
Inlägg
1.960
Kommun
Falköping
HBK-Nr
13501
Medlemskap
2024
Sv: Glömt att förnya körkort med behörighet B

Hej
Det måste vara på baksidan under kolumb 10 som gäller
Framsidan är när du förnyade , det jag själv tog körkort 1971 står på baksidan
framsidan står det när jag förnyade det 2012 .
Med vänlig hälsning
Stefan
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Glömt att förnya körkort med behörighet B

Utdrag från Transportstyrelsen. Vad som står på kortet har inte med detta att göra. Framför du en PB2 tyngre än 3500 kg och bara har b-kort kommer polisen att kolla via körkortsregistret. Var säker på det.


Övergångsregel B

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av annat skäl) efter detta datum. B-körkort som förvärvats före den 19 januari 2013 ger rätt att köra trehjulig motorcykel med mer än 15 kW före 21 års ålder förutsatt att behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av annat skäl) vid något tillfälle efter detta datum.
 
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Glömt att förnya körkort med behörighet B

Fick tips om att om man kan gå till ett av Transportstyrelsens kontor som har fotoapparat, och ta foto, apparaten talar om hur man ska stå/vända ansiktet för att bilden ska bli godkänd, så slipper man riskera att fotot inte har rätt kvalitet.
icon7.gif
icon7.gif
icon7.gif
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Glömt att förnya körkort med behörighet B

Hej
När jag började läsa tråden kom jag att tänka på att mitt körkort kanske också behöver förnyas. Vid kontroll visade det sig att det gick ut i juni 2013.Jag kontaktade Transportstyrelsen via mail och i dag kom svaret:
Hej Klas

Den 1 december 2010 skedde en förändring i körkortsförordningen avseende förnyelse av körkort för personer som är bosatta i utlandet. Det som gäller är följande:
En person som är utvandrad till ett annat EES-land, i ditt fall Tyskland, får inte förnya sitt svenska körkort. Man får istället byta ut sitt svenska körkort till ett körkort från det land som man är bosatt i.
Du bör kontakta den tyska körkortsmyndigheten för information.

Med vänlig hälsning
Transportstyrelsen

AnnSofie Westman
Trafikregistret
701 97 Örebro

Nu blir det till att åka till fotograf, Rådhuset och till körkortsmyndigheten i Strausberg.
Mvh. Klas
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Glömt att förnya körkort med behörighet B

Om du har tur kanske du får C1 utan krussiduller, i alla fall lycka till.:)
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Glömt att förnya körkort med behörighet B

Hej
Jag håller på att försöka förlänga mitt C-Kort som gick ut 2013.
Jag har tagit för givet att B-Körkortet är utan tidsbegränsning men så är tydligen inte fallet. Eftersom jag är bosatt i Tyskland måste jag ha ett Tyskt körkort. Så idag var jag hos läkare:allt OK Skaffade foto och ett papper som bekräftar att jag bor på min angivna adress.
Därefter åkte jag till körkortsmyndigheterna (Verkersamt) med papperna. Där säger dom att mitt Svensk körkort är ogiltligt gernom att det utfädades ett svenskt körkort av Svenska myndigheter 2003 trots att jag var mantalsskriven i Tyskland. Det innbär att jag kört med ett ogiltligt körkort i 13 år. Så nu återstår det att se om jag måste ta ett helt nytt körkort.
Mvh. Klas
 
Toppen