• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glöm inte "Spanienintyget"!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Snart är det dags för många pensionärer (även förtidspensionärer) att fly Sverige med sitt ofta ruskiga vinterklimat. Många övervintrar i Spanien och gör man det bör man beställa ett s.k. "Spanienintyg" från Försäkringskassan. Det korrekta namnet är "Intyg för förmånstagare" men Spanienintyget är Försäkringskassans eget namn på kortet.

Spanienkortet ger förmånligt pris på mediciner bl.a. Tidigare var medicinerna gratis för pensionärer i Spanien men jag tror att man numera måste betala en liten del av priset.

European Health Insurance Card bör man också ha vid utlandsvistelse. Beställes hos Försäkringskassan.

När vi ändå är igång så varför inte beställa "Gröna kortet" från försäkringsbolaget. Jag vet att det inte är obligatoriskt för Europas flesta länder men det underlättar rejält om man skull råka hamna i en "situation"!

Jappe
 
Senast ändrad:

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: Glöm inte "Spanienintyget"!

Bra Jappe med info! Ang. reseförsäkringar så står det under bla. Folksams resevillkor att försäkringen gäller inte, om du har varit hos en läkare i Sverige och blivit behandlad för en viss sjukdom och sedan, insjuknar inom 3 mån. i lika/samma sjukdom. Självklart har man ju behandling på plats i resp. land, med nödvändiga handlingar som du anger, men det kan nog bli problem vid ev. hemtransport. Kan ju vara bra att veta !
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Glöm inte "Spanienintyget"!

Jag funderar på hur stor nytta man har av att betala stora pengar för en tidsförlängning av reseförsäkringen, den som ofta ingår i hemförsäkringen, när man övervintrar sydeuropa. Eller byta till Folksam. Inom eu har vi ju samma sjukförsäkring som hemma i Sverige. Räcker inte den?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Glöm inte "Spanienintyget"!

Jag funderar på hur stor nytta man har av att betala stora pengar för en tidsförlängning av reseförsäkringen, den som ofta ingår i hemförsäkringen, när man övervintrar sydeuropa. Eller byta till Folksam. Inom eu har vi ju samma sjukförsäkring som hemma i Sverige. Räcker inte den?

Du får nödvändig vård inom Eu till samma villkor som landets invånare. Hem och reseförsäkring är väl mest till för hemtransport.
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Glöm inte "Spanienintyget"!

Hej Jappe!
Hur länge stannar Du i Spanien? Är Du i Santa Poola? Jag funderar mycket
starkt att åka ner i september. Finns det plats?

Hälsningar
Shanty IV

Bosse HBK 1812
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Glöm inte "Spanienintyget"!

Hej! Jag är kvar hemmavid. Meningen är att jag ska ta mig till Spanien i slutet av augusti eller början av september. Jag kommer att ta det väldigt lugnt på nervägen och tillbringa viss tid i Moseldalen i september till att börja med. Vi kanske ses där!

Jappe
 
Senast ändrad:

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Glöm inte "Spanienintyget"!

Det är nog som jag trodde, att försäkringen mest är till för en ev sjuktransport hem som kan bli fruktansvärt dyr.
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Glöm inte "Spanienintyget"!

Hej Jappe!

Vi kan väl öras av och planera resan ner till Spanien.

Behöver man boka plats?

Låt oss höras vid!

Hälsningar

Bosse

HBK 1812
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Glöm inte "Spanienintyget"!

Jag rekommenderar att teckna reseförsäkring som täcker hela tiden du är utomlands.
När vi var på hemväg från Spanien för 2 år sedan blev jag akut sjuk i Frankrike, ambulans till sjukhus och opereration. Efter 15 dagar ambulansflyg till Sverige för vidare behandling på svenskt sjukhus. Vi hade 4 dagar kvar på reseförs. när det inträffade så försäkringen täckte alla kostnader.
Det blå förs.kortet täckte 80%, resten reseförsäkringen. Ambulansflyget hem kostade c:a 100.000 enligt läkaren på planet. Utan förs. hade jag fått betala 20% av sjukhus-kostnaden själv. Hemtransporten (i det skicket jag var) vill jag inte ens tänka på. Det hade i alla fall inte blivit ambulansflyg.
Förs. gäller ju för en massa annat som kan inträffa t.ex: olycksfall, tandskador, överfall, rån, stöld m.m
Vi åker inte utomlands utan reseförsäkring.

Sven-Åke
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Glöm inte "Spanienintyget"!

Bonzo tack för detta.
Vi åker inte utan reseförsäkring Jag vet att det blåkortet fungerar i Spanien men R-försäkringen är en trygghet. Vet många som vi har talat med som ifrågasätter ex. försäkring.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Glöm inte "Spanienintyget"!

Jag rekommenderar att teckna reseförsäkring som täcker hela tiden du är utomlands.
När vi var på hemväg från Spanien för 2 år sedan blev jag akut sjuk i Frankrike, ambulans till sjukhus och opereration. Efter 15 dagar ambulansflyg till Sverige för vidare behandling på svenskt sjukhus. Vi hade 4 dagar kvar på reseförs. när det inträffade så försäkringen täckte alla kostnader.
Det blå förs.kortet täckte 80%, resten reseförsäkringen. Ambulansflyget hem kostade c:a 100.000 enligt läkaren på planet. Utan förs. hade jag fått betala 20% av sjukhus-kostnaden själv. Hemtransporten (i det skicket jag var) vill jag inte ens tänka på. Det hade i alla fall inte blivit ambulansflyg.
Förs. gäller ju för en massa annat som kan inträffa t.ex: olycksfall, tandskador, överfall, rån, stöld m.m
Vi åker inte utomlands utan reseförsäkring.

Sven-Åke

Eftersom jag råkade ut för en olycka nu i somras och det diskuterades hur jag och min hustru skulle transporteras hem så undrar jag om man har någon talan alls.
I mitt fall diskuterades det mellan SOS International/Länsf. och dom tyska läkarna hur det skulle ske. Är ganska säker på att det blir deras ansvar och då står inte patientens ekonomi som någon avgörande del. Dom är ju vårdgivare och ansvariga.
Jag/vi hade inget att säga till om.
 

GunillaoFolke

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Falun
HBK-Nr
9107
Medlemskap
2024
Sv: Glöm inte "Spanienintyget"!

Hej på er
Vi har också den här försäkringen. Vi har tyckt att den är dyr men vi kommer att fortsätta ta den. Vi har en vän i Torrevieja som har hus där. Deras granne trodde att han hade den här försäkringen och dog därnere i våras. Det kostar massor att ligga på bårhus därnere och frun fick betala över 30.000 för att kremera honom därnere och ta hem urnan. Har idag kollat försäkringen och fått veta om ett dödsfall inträffar så hjälper försäkringsbolaget till med allt. Sjukdom o hemtransport gäller som du beskriver men det gäller också för akut tandvård upp till ett visst belopp med undantag för 1500:- i självrisk.
Vi vågar inte åka utan att ha den här försäkringen. Vi är försäkrade i Dalarnas samma som länsförsäkringar.
Hälsningar från oss
Gunilla Folke och Hurley
 
Toppen