• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gilbeys godare än Gordons!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Redan de gamla engelsmännen förstod att uppskatta en läskande dryck blandad på gin and tonic. I synnerhet i Indien där klimatet kunde vara väldigt påfrestande emellanåt så krävdes vissa drycker "to keep the heat away". Jag vet inte vilka sorter de nyttjade där men jag vet att jag tycker att Gilbeys smakar mycket bättre än det engelska "nationalhelgonet" Gordons.

De senaste dagarnas hetta har fått mig att undersöka de olika sorterna närmare och min favorit blir Gilbeys.

Synpunkter?

Jappe
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gilbeys godare än Gordons!

Jag gillar denna:

Biostilla.jpg

Ekologisk, dessutom i PET returflaska. Det borde appelera dig, Jappe.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Gilbeys godare än Gordons!

Redan de gamla engelsmännen förstod att uppskatta en läskande dryck blandad på gin and tonic. I synnerhet i Indien där klimatet kunde vara väldigt påfrestande emellanåt så krävdes vissa drycker "to keep the heat away". Jag vet inte vilka sorter de nyttjade där men jag vet att jag tycker att Gilbeys smakar mycket bättre än det engelska "nationalhelgonet" Gordons.

De senaste dagarnas hetta har fått mig att undersöka de olika sorterna närmare och min favorit blir Gilbeys.

Synpunkter?

Jappe

Där håller jag med dig till 100% även om jag föredrar en god whiskey istället Laphroaig Quarter Cask.

/Pelle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Gilbeys godare än Gordons!

Just till en GT funkar det med "ful-gin" :cool:

Men ska det till en riktig drajja så krävs bättre doningar.

Denna Finsbury Platinum 47% tycker jag är riktigt ok, och prisvärd, under 150sek litern i Tyskland :)
 

Bilagor

  • finsbury47_atmo_m.jpg
    finsbury47_atmo_m.jpg
    98,4 KB · Visningar: 674
Senast ändrad:

Farabolarna

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Olofström
HBK-Nr
21210
Medlemskap
2024
Sv: Gilbeys godare än Gordons!

Köper en höjdare från mitt favoritdestilleri (whisky) Bruichladdich. Den heter Botanist och är godare än all annan gin jag smakat.
Rekommenderas varmt :)
 

Bilagor

  • TWE-Spirit-of-the-Year-The-Botanist-Gin.jpg
    TWE-Spirit-of-the-Year-The-Botanist-Gin.jpg
    63,7 KB · Visningar: 563
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Gilbeys godare än Gordons!

Jag tror att engelsmannen hade så trist där i Indien att de var beredda att dricka vad som helst, tom Gin. Skall man få ned en del Gin utan retur, grävs en del grape och tre delar tonic..

Värme och sprit är ingen bra kombination och lägger man till husbil blir det än värre. Överhuvud är det svårt att "njuta" av alkohol ens i måttliga mängder när man är så beroende av bilen.

Jag minns med fasa den glada 80 talen? då systemet delade ut sådana skivor där man kunde vrida en annan skiva där man uppgav hur mycket man druckit och på det viset räckna ut när man kunde köra bil igen. Efter en kanska "ordinarie" midsommar party lekte vi med skivan under småtimmarna och kom fram till att hemfärden kan tidigast bli om en vecka....
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gilbeys godare än Gordons!

Så här är det:

Kinin är nyttigt (motverkar inte bara malaria, utan även depression).

Kinin i stark koncentration smakar inte gott.

Alltså "uppfann" man Indian Tonic, som innehåller kinin.

För att göra denna ännu mer "drickbar", kom man på att man kunde blanda den med gin.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Gilbeys godare än Gordons!

Jag föll för grupptrycket och svängde förbi bolaget på vägen hem i går. :)
Köpte en liten plastflaska med den organiska Michael visar upp, den fungerade helt okej och jag tyckte nog att min GT lyftes en aning med en kvarts Lime.

GT.jpg

mvh jocke
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Gilbeys godare än Gordons!

Den bästa Dry Martinin görs av den bästa ginen...
 

Bilagor

  • plymouth.PNG
    plymouth.PNG
    125,8 KB · Visningar: 275

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Gilbeys godare än Gordons!

Nackdelen med starka "drajjor" före maten är att de effektivt stänger alla smaklökar. Jag har aldrig förstått mig på starka aperitifer. Det måste vara ett amerikanskt påfund.

Gin utan Indian tonic water har jag knappt provat förutom Larios med inhemsk söt tonic i Spanien och den gick väl an med mycket is och citron. Priset i Spanien är ju också positivt.

Batista i baren i Santa Pola gjorde finfina gingroggar på det spanska viset med hjälp av en sked.

bat.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

nysaaben

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
6952
Medlemskap
2022
Sv: Gilbeys godare än Gordons!

Världsmästaren
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    391,7 KB · Visningar: 4
Toppen