• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasoltuber

ekko

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Boden
HBK-Nr
22240
Medlemskap
2024
Vad är för- respektive nackdelar mellan komposittuber och ståltuber.
 
F

F.d. 55562

Guest
Komposittuben fungerar sämre vintertid= NACKDEL
Komposittuben är lättare än ståltuben= FÖRDEL
Annars är det ingen skillnad
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej. Har själv haft två komposittuber som läckt och när jag påtalade detta för en gasolförsäljare sa han att det inte var ovanligt. Så för min del aldrig en komposittub mera. Alldeles för dålig erfarenhet av dom.

Hälsningar Sanddammaren
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Daghil skrev: Finns P11 i lättviktsstål med Tara (tonvikt) på 7,7 kg vilket är 4 kg mindre än en vanlig.
649kr tom, 20kr/kg att fylla
Var finns denna flaska?
 
F

F.d. 14324

Guest
Den här verkar kosta 649Kr: Gasolflaska P11 Light
Men, varför välja en lätt stålflaska istället för en i aluminium är något jag inte kan begripa vitsen med.
Med en P11 Light/lätt stålflaska blir man ju låst till ställen som fyller lösvikt.
Med en PA11/aluminium så har man ju kvar möjligheten att både fylla på i lösvikt precis som med en Light-flaska i stål, men man kan även byta flaskan på de ställen som erbjuder det.
Hur många ställen har vi i sverige som fyller på i lösvikt? (50 kanske?) Och byta flaska kan man ju göra på tusentals ställen..
För min del kan jag inte komma på något argument som håller för att motivera en lätt ståltub före en aluminiumflaska, men jag kanske missar något.

mvh jocke
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Hej. Har själv haft två komposittuber som läckt och när jag påtalade detta för en gasolförsäljare sa han att det inte var ovanligt. Så för min del aldrig en komposittub mera. Alldeles för dålig erfarenhet av dom.

Hälsningar Sanddammaren

Det här inlägget fick mig att börja fundera på att byta bort mina kompositflaskor!

När jag var hos Gasolfyllarna passade jag på att fråga hur vanligt det är att kompositflaskorna läcker?
Först såg han aning förvånad ut över frågan, ALDRIG hade han varit med om att en kompositflaska läckt eller varit trasig överhuvudtaget. Sen frågade han om jag hade varit med om det, nä jag var bara lite orolig fick han till svar. Den känsligaste punkten är där ventilen går in i flaskan men det gäller dom andra flaskorna också, fick jag till svar.

Fråga när ni fyller era tuber och redovisa gärna svaret här, så får vi se om det är så vanligt med läckande kompositflaskor.

//Chippen
 
Toppen