• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol kommer ej till spis

Status
Stängd för vidare inlägg.

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Har kollat att det finns gasol i flaskan,öppnat huvudkranen, tryckt in ventilen med manuell frigöring,
tryckt på kontrollenheten i bodelen, som visar grönt efter några sek. men övergår till rött och slocknar. men spisen tänder inte?
Likadant är det med kylskåpet när det ska gå på gasol men även det fungerar inte på 12V.
Har en fundering om en säkring gått men var sitter EBL 99 på en Burstner Aviano i 725 årsmodell 2010
 
Senast ändrad:

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
NU ÄR DET LÖST problemet med ingen fungerande gasol.: när solcellsladdaren ger för mycket ström
så lägger 12v systemet ner, såsom Truma värmen, Spisen, kylskåpet både på 12v och gasol.
Har nu kört en timme efter att ha kopplar ur solcellsladdaren och kört HB 60km, hoppas att detta hjälper Era andra.
Jag får väl se om jag måste köpa nytt batteri men det få sitta i tillsvidare men en ny solcellsladdare blir det iaf.
Hälsningar och tack till er alla som hjälpt till och sått ett frö till lösning, men min första tanke var att det var ett el-fel!:music-icon::mcride::spinny:
 
Senast ändrad:

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Min tanke är att elektroniken till gasen känner av systemet och när kylen känner av att ingen gas kommer stänger den av gas och 12v.
Efter att ha kopplat ur solcellsladdaren som laddade ca 18,4v till batteriet och därefter kört 60km
verkar gasen fungera fullt ut - spis, kyl, och värmen + 12v på kylen. Batteriet visar nu 13,75v.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Overspenning kan oppstå om batteriet er i ferd med å gå, alle lade regulatorer er avhengig av batteriets belastning for å kunne regulere spenningen. Eksempelvis tidlige AC dynamoer brente diodebroen om batteriet ble koblet fra med motoren i gang, dagens har mer holdbare dioder og smartere logikk men har heller ikke godt av dette. Hadde for en del år siden en bil med "vedlikeholdsfritt" batteri og fikk problemer med bensin innsprøytingen. Hadde omtrent 10 verkstedbesøk uten at feilen ble funnet, de byttet etter hvert hele innsprøytingen uten at det hjalp. Fikk selv en Bright spot og brøt opp de forseglete cellene på batteriet og helte på over 1 liter batterivatn og feilen forsvant, kort etter byttet jeg batteri. Innsprøytingsproblemet fantes på mange biler på 1980 tallet. Ladespenningen var før påfyllingen av vatn nesten 18 volt, og falt til normalt med fulle celler. Løsningen fant jeg i en verkstedhådbok fra Volvo for denne type innsprøyting, i en bisetning ble det nevnt en logikk for å kompensere for lav spenning, ikke et ord om høy spenning :D
 

BENTHEBITTE

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
16527
Medlemskap
2021
Ja många goda svar i tråden men de er ett problem so kan uppstå och det er den gröne knappen som
sitter på slangen den har en stålkula som ska aktiveras men jag har varet med om att denne kula har fastnat
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Hej Kenjon,
det vet jag inte hur förra eller för förra ägaren gjorde men nu blir det så, ska bara hitta ett batteri och laddare, men vilket ska jag välja då batteriet var ett Bosch 12v 180ah med djupurladdning.

Kanske jag ska välja 2st 90ah AMG eller GEL???
 
F

F.d. 51215

Guest
Din sol anläggning lader för mycket kolla eller byta utt din regolato som styr strömmen till batteri man kan ändra späningens på regolato den får endast lade 13,8 v Annas kan du förstöra dina batteria jag har byggt många anslutning jag vet vad jag tala om
 
F

F.d. 51215

Guest
Har ingen ting med elektronik att göra för att gas skal komme bytt den gröna knappen direkt vid indgånge till flaskan där sitter en stålkulor som kan fastna i stänkt läge
Angående batteri köp AGM på Biltema med 3 är Garanti jag har 2 extra som er 2 är gamla som knapt använt
Är på 2 gänga 90 ampr du kan köpa dom för halva priset
Ring mig om detta er intresserad 070 8984480
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen