• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol kommer ej till spis

Status
Stängd för vidare inlägg.

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Har kollat att det finns gasol i flaskan,öppnat huvudkranen, tryckt in ventilen med manuell frigöring,
tryckt på kontrollenheten i bodelen, som visar grönt efter några sek. men övergår till rött och slocknar. men spisen tänder inte?
Likadant är det med kylskåpet när det ska gå på gasol men även det fungerar inte på 12V.
Har en fundering om en säkring gått men var sitter EBL 99 på en Burstner Aviano i 725 årsmodell 2010
 
Senast ändrad:

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Lite osäker på vad du menar med "ventilen för manuell frigöring".
På vår bil sitter det en liten grön knapp vid kopplingen till gasolflaskan, kanske den du menar.
Den knappen behöver vi trycka in då vi t.ex. bytt gasolflaska.
Dessutom har vi en Truma DuoControl med crash-sensor.
På den sitter det också en liten grön knapp, som behöver tryckas in rätt djupt om den löst ut.
(Brukar använda en smal penna för att trycka in den.)

Hälsar
Bettan o Einar
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Dette problem hænger oftest sammen med, at man ikke har trykket hårdt nok på den grønne "krocksensorknap". Der skal et reelt ryk til, før den udløser.

Men det er vel ikke bare så simpelt at du har drejet hanen på gasflasken den forkerte vej ;)
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Tack för era svar men det vill sig inte ändå. Ska nu ta ur flaskan och åter montera den så får jag resultatet.
Efter detta så var inget ändrat fast jag bytte till den bakre slangen på Truma DuoControl med crash-sensor
 
Senast ändrad:
F

F.d. 940

Guest
Har du gasfilter före regulatorn,om inte så har du nog fått olja i regulatorn och då får du byta regulatorn.
Ingen garanti gäller för regulatorn om du inte har filter.
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Inget fungerar av era förslag och jag tackar Er för dessa, Men bilden jag försöker lägga in är för stor. Hur kan jag minska bilden? Jag har en knapp på anslutningen till flaskan sedan den i mitten av vredet där man byter till andra flaskan.
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Vi köpte ju denna HB i oktober 17 och fick 3 mån garanti samt att vi fick gratis vinterförvaring då HB skulle
repareras på försäkringsjobb. Vi hämtade ut den ca 6/4 och gasolstrulet började den 2/6 så enligt oss är det inom garantitiden. Exakt inlämnings dag för vintern kommer jag inte ihåg men borde ha gjorts inom 14 dagar men firman räknar från leveransdagen och tre månader framåt fast HB står i vinterförvaring hos återförsäljaren och det säger konsumentverket är fel.
Så nu måste vi betala undersökningsavgift 1 200- kr.
Vad tycker ni andra
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Garanti är ett frivilligt åtagande från säljarens sida, och det är säljaren som bestämmer villkoren.

Utöver garantin ger konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt på "ursprungliga fel". Under de första 6 månaderna är det säljaren som ska visa att felet INTE VAR ursprungligt, under de resterande 30 månaderna är det köparen som ska visa att felet VAR ursprungligt.

Pålle
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Har du provat att lossa någon koppling efter den gröna tryckknappen? Kommer det gasol så ska det fungera annars ligger problemet med trycket in till den gröna knappen så då får man byta ut den slangbiten.
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Jag har ingen grön knapp, endast en mitt i omkopplaren samt visar vilken flaska gasen tas ur Jag har lossat slangen in till omkopplaren till den andra flaskan och det kommer gas ur slangen när jag trycker in frigöraren på flasksidan. Det verkar var ett system av fabrikat Burstner.
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Strax dax att åka till gasolverkstan för att se vad som är fel. Iaf ska vi göra en tillfällig lösning för sommaren.
Lite nervös är jag allt - har jag gjort något fel eller är det större fel på anläggningen????
 
F

F.d. 24550

Guest
Vi hade ett liknande fel i helgen. Ingen gasol till varken spis eller kyl. Öppnade och stängde alla kranar överallt och tryckte på alla knappar som har med gas att göra men icke. Gröna lampan vid knappen som gör att det kommer gas blinkade rött 3 gånger med jämna mellanrum och det skulle tyda på att det var dålig spänning någonstans.
Till slut stängde vi av strömmen på panelen och gjorde bilen strömlös, satte på den igen och då blev allt som det skall vara. Gas kom fram till både spis och kyl och den gröna lampan lyste som den skulle.

Det kanske inte hjälper i ditt fall men det kostar kanske inte att prova. Vår bil är en Bürstner.

//Evanders
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Stängde ni av strömmen på panelen samt gas vid diskbänken och därefter öppnade gaskranar och 12v på panelen samt vid diskbänken - har gjort det en á två ggr - inget resultat. Nu har vi monterat en reducerventil direkt på flaskan inför sommarens resor.
Har sett att det finns elektronik inblandad bakom påställningsknappen med den gröna dioden som förmodligen är orsaken. Har inte hittat enbart den lös utan endast kpl med resten för 1 919-.
 

Eva o Håkan

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Linköping
HBK-Nr
15184
Medlemskap
2024
Vi hade samma fel häromveckan. Efter koll i instruktionsboken verkade det som att man skulle göra någon reset. Så vi stängde av panelen (där den gröna dioden sitter) ett tag och slog på den igen och då funkade det för oss.

/ Håkan
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Har gjort det ett antal ggr liksom 12v, stängt gasol inne och ute - väntat och slagit på mmmeeen inte då. Så nu har vi kopplat förbi för att kunna använda HB i helgen och i juli. Har haft en tanke på att magnetventilen som släpper på gasolen in i HB kärvar eller inte får ström av elektroniken innanför lysdioden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen