• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin 3970- mysteriet

F

Fd.16159

Guest
Det du hittar i Extra Egna intresseplatser genereras av gpi-filerna i /POI katalogen.
Redigera gpi-filer låter sig inte göras varken på gps eller dator.
Enda sättet är att ersätta dem med nya. En ny gpi-fil skapas med underlag från en textfil där innehållet är lagt i kolumner eller strukturerad så att Garmin POILoader kan läsa filen och generera en gpi-fil.
Eller så laddar man ner andras t.ex HBKs.
Vill man inte ha dem så raderar man dem bara.

Beroende på om man vill lägga in flera textfiler från olika underkataloger i samma gpi så kan man få resultatet att bli lite oredig i sin visning i Extra Egna intresseplatser.

Bosse
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Tack Bosse,
Det blir både klarare och mer förbryllande. Efter att ha plockat ur SD-kortet har jag konstaterat att Extra Egna intresseplatser ligger i Garmin. Men det finns ingen förklaring till att innehållet är så spretigt.
Om vi antar att Extra Egna intresseplatser ligger i en eller flera av de 10 gpi-filarna jag visade, så skulle jag kunna flytta ut dem en och en till ett minneskort som jag sedan tar ut för att se vad som är kvar i Extra Egna intresseplatser. Eller hur?
//Conny
 
F

Fd.16159

Guest
I din bild finns bara tre (3) gpi som kommer att ge utslag i visningen under ikonen Extra, Egna intresseplaster och är de två som börjar på HBK*** någonting.gpi och den tredje som heter poi.gpi.
Övriga ser du aldrig annat än som varning för fartkamera. Dessa är bara demo för fartkameror som garmin vill ha en prenumeration för, alltså kan dessa tas bort.

Kvar är HBK filerna är ju 7 år gamla och ganska inaktuella idag. Nya finns på HBK filsida. Lugn att ta bort de också. Osäker så gör en kopia och lägg på datorn så kan du skicka tillbaka dem senare.
Sista filen poi.gpi kan ju vara intressant för dig så behåll den och kolla om det ger dig önskat resultat.
Så gör som du själv kommit fram till

Bosse
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Jag vet inte om detta tillför något, men jag har talat och mejlat över min filstruktur till Garmin Support och följande svar (min understrykning):
Kategorin "Egna intresseplatser" är något man lägger in själv, det kan vara ställplatser man har laddat ner från tredjepart eller alla soppstationer som finns i Sverige, för att nämna några exempel.
Hur allt presenterar inne under "Egna intresseplatser" är helt baserat på hur man själv har byggt upp den filen/filerna. Som ni ser när ni kopplar in GPS:en till datorn så har ni en map som heter POI och här syns alla sub-kategorier.
Tar ni bort någon av dessa filer, så tas dem bort under "Egna intresseplatser" i er GPS.
Alla filer slutar på .gpi och kan öppnas i exel, öppnar ni dessa filer kommer ni troligtvis bara se massa text med koordinater och troligtvis inte enkelt att arbeta med, men dessa filer är sällan det och inget vi supporterar med hur man hanterar dessa filer då det är väldigt komplext och inviduellt baserat på vem som gjort filen.


Dessvärre fungerade det inte så jag har bett om ett nytt svar, samtidigt som sökningar på Internet föreslår nerladdning av diverse program utan att nämna Excel
//Conny
 
F

Fd.16159

Guest
Tyvärr har Garmin-supporten fel i denna fråga.

gpi-filer kan inte redigeras i något program vare sig på dator eller gps.

gpi-filen kan ha sitt underlag i t.ex. Excel, Anteckningar, Word eller särskilda POI-program och har filändelsen .csv.
Därefter skickas csv-filen till Garmin POI Loader som skapar gpi-filen.

Vill du redigera gpi-filen så är det tillbaka till csv-filen och gör där ändringarna för att skicka den till Garmin POI Loader på nytt.
Finns inget annat sätt

Kan läsa mer här
POI Loader Help | Garmin
Har man inte underlaget för gpi-filen är det kört.


Dock finns en utväg och det är ett Excel-makro som heter GPIExtract.xls. Man behöver ha Microsoft Excel för kunna öppna makrot. Makrot kan extrahera (packa upp) vad som finns i gpi-filen. Är filen krypterad går det inte.
Man kan välja utformat i form av csv eller gpx som man då kan redigera och skicka tillbaka till gps via Garmin POI Loader.

Skaparen av makrot avled kort efter makrot gjordes så inga uppdateringar finns från 2010.
Har använt makrot och det fungerar men är på franska, även medföljande dokumentation.
programmes - alefdeti

länk till forum för makrot
GPIExtract : extraction de bases gpi

Garmin POI Loader httar du här
Garmin: POI Loader for Windows Updates & Downloads

Bosse
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej och tack Bosse,
Jag har öppnat programmes - alefdeti och tänker hämta GPIExtract.zip. Vad tycker du sedan att jag skall välja, csv eller gpx?

Från det ena till det andra.
På Internet finns ett flertal program som uppges öppna gpi-filer. Har du någon erfarenhet av någon och vad blir resultatet?
//Conny
 
F

Fd.16159

Guest
Välj csv.
Prova att öppna det med Excel eller ett kalkylprogram så ska det förhoppningsvis hamna i kolumner.
Csv är ju kommaseparerat mellan kolumner

Alternativ är Wordpad eller Anteckningar eller Notepad++

Har provat några enstaka som utgett sig för att fixa gpi men det gick inte bra

Bosse
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
421
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag skulle rensa GPS-en på egna POI och därefter börja om att ladda in de POI jag önskar.

Kopiera alla gpi-filer till datorn

Ta bort alla filer som finns i POI-mappen på GPS-ens minneskort

Kör därefter Garmins program POI-loader och välj "Ta bort alla tidigare installerade egna intressanta platser från enheten".

Om du inte har Garmin POI Loader kan du hämta programmet från nedanstående länk:

Garmin: POI Loader for Windows Updates & Downloads

Koppla därefter loss GPS-en från datorn och starta den. När den har startat skall du inte se några egna POI på den. Stäng av GPS-en.

Nu till nästa steg där du skall uppdatera GPS-en med dina egna POI.

Anslut GPS-en till datorn.

Har du filer i Garmin gpx-format laddar man dessa med Garmin POI-loader.

Med programmet Garmin BaseCamp kan du öppna POI-filer i gpx och gdb-format.

I BaseCamp kan du exportera lista med POI som gpx-fil. GPX-filen kan du sedan använda i POI-loader för att uppdatera GPS-en.

Om du inte har programmet BaseCamp kan du hämta det på nedanstående länk:

Garmin: BaseCamp Updates & Downloads

Om du vid uppdateringen av kartor i GPS-en har valt att uppdatera både GPS och dator öppnas kartan när du startar BaseCamp.

På kartan kan du se dina POI och flytta på dem om de kommit på fel position. Du kan också komplettera med egna anteckningar och länka bild till en POI.

Jag har sparat alla färdiga gpx-filer i en egen mapp som jag länkar till POI-loader för att uppdatera GPS-en.

Filer i gpi-format kan man konvertera till Garmin gdb-fil med programmet GPSBabel.

Om du inte har programmet GPSBabel kan du hämta det på nedanstående länk:

GPSBabel official download

Jag har mest använt mig av gpx-filer för att man direkt kan öppna dem i BaseCamp och rätta felaktiga POI eller komplettera med nya POI. Det går också att ha olika listor i Basecamp för olika typer av POI, till ex en lista med rastplatser, en med ställplatser och en med parkeringsplatser. När man söker POI för en ort i GPS-en kan man välja alla listor eller en speciell lista.

//Jan-Olov
 
F

Fd.16159

Guest
GPSBabel fungerar att konvertera en gpi-fil delvis.

Använder HBK2018.gpi på 186MB nedladdad från HBK/Filer

Konvertering till csv fungerar inte
Konvertering till gdb fungerar men Basecamp vill inte öppna den. Filstorlek 2.58MB
Konvertering till gpx fungerar och Basecamp öppnar filen. Filstorlek 2.84MB

Gpx-filen i Basecamp visar lat, long, namn och anteckningar (description) men då endast rubrikraden. All övrig text från beskrivning av platsen saknas.
N56.16167°, E15.56445°, Saltö, Parkering.

Bilden eller länk saknas samt efterföljande text
"Plats: Asfalt, gräs och bra med uppställningsplatser
Vägbeskrivning: Följ mot Karlskrona centrum, sen mot Saltö, höger efter bron
Service: Ingen
Avgifter: Gratis
Att Göra o Sevärdhet: Gå till centrum eller äta gott i ha mnen
Avstånd: 0,5 km till centrum"

saknas

Ser man på filstorleken 186MB till 2.84MB har mycket försvunnit. Merparten är väl fotona kan man ta men att även merparten av texten försvunnit är trist.

Jag ser GPSBabels konvertering mer som en räddningsplanka där man får acceptera förluster i data men har i allafall har kvar positionerna.

Basecamp är väl ett OK program för att hantera POI. I mitt tycke lite omständigt och minneskrävande. Har lätt att bli segt vid större datamängder.


Länken fungerar i min webbläsare Chrome men bifogar pdf fil på sidan

Bosse
 

Bilagor

  • GPIExtract_ extraction of bases gpi.pdf
    498,7 KB · Visningar: 14

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
421
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Håller med Bosse om att GPSBabel skall ses som en räddningsplanka för att kunna se positionerna på kartan i datorn.

Nu ser jag inte vitsen med att konvertera Husbilsklubbens gpi-fil med bilder. Man tappar bilder och en hel del information. Jag har för mig att filen också finns att ladda ner som gpx-fil med information men utan bilder.
I GPS-en använder jag Husbilsklubbens fina gpi-fil som den är.

Jag tycker att gpx-filen är intressant att öppna i BaseCamp för att se var den ligger på kartan.
Sedan kan man öppna den i Google Earth och se platsen från ovan. Ofta går det också att i Google Earth gå ner på gatunivå för att se hur det ser ut på platsen. Nackdelen med gatunivå är att bilden kan vara flera år gammal och att platsen förändrats sedan bilden togs.

Bifogar en fil med kartbild och bild från Google Earth.

//Jan-Olov
 

Bilagor

  • Saltö.pdf
    408,1 KB · Visningar: 12
F

Fd.16159

Guest
HBK filen var bara ett exempel på vad som händer.

För några år sedan var det vanligt att man kunde köpa tour-guider i form av gpi-filer som innehöll både bilder och ljud som spelades upp allt efter som man passerade eller bara visade vad som fanns på platsen.
Här finns ju då inga andra filer att luta sig mot.
Behövde man ändra något för att positionerna var åt skogen sett när man var vid stranden så gick det inte utan man fick ta den smällen eller försöka använda GPSBabel eller något annat för att få det rätt.

Till saken hör ju att filerna var riktigt dyra

Bosse
 
F

F.d. 14324

Guest
Jag har för mig att filen också finns att ladda ner som gpx-fil med information men utan bilder

Japp, den fil vi arbetar med finns uppladdad till Filer, extern länk eftersom ni hamnar rakt in i den skarpa arbetsfilen vid onedrive:
https://www.husbilsklubben.se/forums/resources/hbk2018.47/

Den är just nu hyggligt uppdaterad, jag ligger bara några dagar efter just nu, vilket faktiskt är mycket bra med tanke på hur det sett ut de senaste åren. :oops:
Vill ni dessutom ha koll på exakt hur mycket jag ligger efter så går det spana in det här inlägget: https://www.husbilsklubben.se/forums/threads/husbilsplatsinfo.113694/
Det går att läsa ut status på gpx-filen sär, tom ruta i kolumnen för GPX-fil innebär att jag inte hunnit dit ännu.

mvh jocke
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Nu har jag kopierat, läst och markerat saker i alla tidigare inlägg, så tack alla som bidragit till min förkovring.

Innehållet i Extra, Egna intressanta platser är dock fortfarande ett mysterium.
För helt klart är att den tidigare ägaren till min GPS inte medvetet har laddat ner detta sammelsurium.

Men det finns en ledtråd i inlägg 21 och 23 där Bosse skriver ”Det du hittar i Extra Egna intresseplatser genereras av gpi-filerna i /POI katalogen” och ”I din bild finns bara tre (3) gpi som kommer att ge utslag i visningen under ikonen Extra, Egna intresseplaster”

Så frågan är om det i Extra, Egna intressanta platser, ligger/eller bara visas (?) osorterade dubbletter?

Notera att väldigt många val är kryptiska som exempel KE14ww22 med texten ”Varningsinformation: Sträcka; 0,7 km. Hastighet:70.0km/h och Garmin 100 och därunder valen KUMEE02 och KUMEW1 med liknande Varningsinformation.

Med andra ord så är det svårt att se någon praktisk användning för Extra, Egna intressanta platser som det ser ut i denna GPS.
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
[QUOTE="Jolie, post: 960982, member: 46673"
Kör därefter Garmins program POI-loader och välj "Ta bort alla tidigare installerade egna intressanta platser från enheten".
Om du inte har Garmin POI Loader kan du hämta programmet från nedanstående länk:
Garmin: POI Loader for Windows Updates & Downloads
//Jan-Olov[/QUOTE]

Hej,
Jag gjort som du skriver men programmet vill ha ett bibliotek med en csv eller gpx-fil som den sedan skapar en POI av och gratulerar mig. Något annat val finns inte.
//Conny
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
421
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag har sedan tidigare en beskrivning av hur jag gjorde med POI-loader. Bifogar beskrivningen.

//Jan-Olov
 

Bilagor

  • Beskrivning POI-Loader.pdf
    328,6 KB · Visningar: 20

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Jag har sedan tidigare en beskrivning av hur jag gjorde med POI-loader. Bifogar beskrivningen.
//Jan-Olov

Hej och tack för hjälpen Jan-Olof,
Jag gjorde det du beskrev i inlägg 8 och flyttade egna POI till datorn innan jag kollade men fann att allt i Extra, Egna intressanta platser var kvar både före och efter jag flyttade poi.gpi, men inte efter att jag kört POI Loader.
Sedan jämförde jag resterande filer i GPS med tidigare PrtSc utan att hitta någon skillnad. De enda resterna av det som visades i Extra, Egna intressanta platser, är under Senast sökta som verkar vara lagrat i GarminDevice.xml, men som är svårtydd.
//Conny
 
Toppen