• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas resedagbok till Portugal

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 30 del 2.
Kl 16 kör jag fram till flygplatsen. Kör ett varv på markplanet mot p-huset för att se om min vän Lottie står där. Sen blir det nästa nivå. Då ser Lottie mig och vinkar. Plötsligt kommer höjdhoppsribban på 2,10 fram. Blir tvungen att stanna. Det här går inte. En vakt vinkar fram mig. Jag slår ut med armarna och börjar att backa. Hon envisas med att jag skall köra fram.

Jag backar, naturligtvis, med varningsblinkers påslagen. Det är en trefilig väg som det kommer en personbil ca var 40:de sekund på och kör förbi mig med högt tutande. De gillar inte att jag backar. Men de har ju gått om plats på de andra två filerna. De måste ju förstå att en person i en utlandsreggad bil kanske inte hittar så bra här på en flygplats. Dessutom är jag ju för hög för att kunna köra i rätt riktning.

Nåväl sånt här händer mig ibland, att jag kör fel. Men jag har inga problem med att backa. Stora yttre speglar och en backkamera hjälper ju till med god sikt.

Kör nu för fjärde gången in på marknivån mot parkeringshuset för personbilar (Pb1). Stannar för att välkomna in Lottie i mitt hem. Tar nog hela en minut - så naturligtvis måste en Pb 1 göra sin röst hörd med ett tutande. Det är ju en flygplats - de måste ju förstå att ibland kommer en bil för att hämta en flygresenär. Alla bilar är ju inte lägre än två meter - så det går ju inte för alla att köra in i p - husen.

Ja ja man får vänja sig vid att några blir irriterade när vi med större bilar tar vår plats.

Kör nu ut från flygplatsen mot campingen på väg A 7. Efter en stund missförstår jag skyltarna. Hamnar på en väg in till Malaga city. Det blir en liten rundtur i stan innan jag åter kommer upp på A 7:an, som är en motorväg. Den går högt upp med en fantastisk utsikt över byar och med fri sikt mot Medelhavet.

När vi kommer fram till campingen i Torrox så får jag inte upp bommen, med mitt plastkort.

Går fram till receptionen för att få hjälp. Kvinnan tar mitt kort och frågar efter numret. Jag svarar med reg.nr på bilen. Men det var fel. Hon ville ha nr på platsen på campingen. Hon kollar på datorn. Kommer ut och testar mitt kort på utgående avläsaren. Det funkade. Sen på ingående det funkade också. Jag såg då att hon höll kortet någon cm ifrån avläsaren. Jag hade hållit kortet för nära.

Bommen går upp och jag kör in. Backar in på min plats. Sen tar vi våra pass för att gå till receptionen för att registrera in Lottie på min plats.

Nu är det dags att fira med ett glas champagne. Därefter tar vi en promenad på området, för att Lottie skall bekanta sig lite grann.
Tillbaka till bilen blir det en enkel middag med avokado, lufttorkad skinka, kex, tre olika sorters ost och champagne. Ett parti yatzy avslutar kvällen.

13,1 mil blev dagens körning.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 31
Idag blir det för ovanlighetens skull havregrynsgröt till mellis på fm.
Vi promenerar ner till havet via en grusväg omgiven av odlingar av avokado, sqvurs, fikon mm. Vi går till stranden. Höga häftiga vågor gör att det blir inget badande i Medelhavet. Förmodligen även för kallt.

Vi promenerar vidare utefter stranden. I närheten av den höga fyren ser vi spår av arkeologiska utgrävningar.

Efter en lång promenadsträcka är det nödvändigt med en paus vid ett vattenhål. Därefter påbörjas den långa vägen hem. Tar den östra asfalterade bilvägen. Det är en brant och jobbig väg att gå.

Till lunch lagar jag lax med duchesspotatis och små körsbärstomater på kvist. På em sitter vi i halvskugga och läser. Tar senare en kort promenad.

Skriver två vykort. Spelar ett parti yatzy före sänggåendet.

Idag fick bilens motor vila.
 
F

F.d. 52635

Guest
Hej!
Var det Gösta som var med i Karlavagnen för några månader sedan? Jag gillade den kvällens tema och Göstas bidrag så jag lyssnade till och med två gånger på programmet. Är ny på HBK och funderar på att köpa en husbil i framtiden och söker nu lite info från olika forum med mera. Intressant att läsa reseberättelser och finns mycket kunskap att ta del av vad man kan uppleva och råka ut på färden som tekniska problem och annat som till exempel Göstas inslag här om AutoPass och Easy Go+. Har själv hyrt personbil några gånger utomlands och vägavgifter, transponder och bompeng och annat brukar ju då ingå i bilhyran utan att man behöver registrera sig kors och tvärs och fixa med IBAN och banköverföringar efteråt. Själv tycker jag att det vid färd i min svenska bil utomlands var enklast att betala kontant, något som även skapar jobb till folk.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 32 Torsdag

Idag är det avresedag ifrån camping El Pino.
Låg ända till kl 05.30. Lottie var vaken så vi bestämde att hoppa över äggen och gå direkt på havregrynsgröten. Kaffe och smörgås vid åttatiden.

Därefter var tiden inne för att fixa de olika vattnen. Eftersom det var mycket trångt att köra den påbjudna vägen till tömningsplatsen när jag gjorde det i tisdags - så körde jag upp till korsningen för att sedan backa ner till tömningsplatsen. På så sätt slapp jag den trånga 90 gradiga vänstersvängen vid receptionshuset. Där hade jag endast ca tre cm tillgodo.

Efter att ha checkat ut så gick färden till Nerja, för att besöka de berömda grottorna i Maro.
Kör in på en officiell parkering.

En otroligt stor och mycket intressant sevärdhet. I de största "salarna" var höjden över 40 meter. Vi gick en guidad tur efter att ha sett en visningsfilm. Vid entrén fick vi en hörapparat som man kunde ställa in det språk som man ville lyssna till. Rundturen tog ca en timme. Naturligtvis fanns det även en butik vid utgången. Där man kan köpa diverse souvenirer.

Efter lunch kör vi till Balconge de Europa i Nerja. Gps:en leder in mig på en smal gata. Jag bedömer att det blir för smalt att köra där och framförallt att svänga 90 grader två kvarter senare.
Så på med varningsljuset och påbörjar att backa ut ur korsningen till den väg som vi hade kört på. Är mycket försiktig och backar sakta. Denna gång är det ingen som tutar på mig. Vi bestämmer att överge denna sevärdhet.

Men efter en stund ser vi en skylt som hänvisar till Balcong de Europa med en buss och en husbil på. Följer denna till en stor parkeringsplats. Går ut mot stranden i den lilla stadsdelen. Smala bilfria gator.

Hittar en tvärgata mot havet. Platsen ser verkligen ut som en balkong. Med en vacker utsikt över havet. Det är visserligen inte den riktiga och gamla Balconge de Europa, som skall ligga ca 40 promenadminuter bort.

Vi kör vidare på väg N 340 mot Torrox där vi stannar för natten på en stor fricampingplats.

Eftermiddagskaffe och sen ut med campingstolarna för att sitta en stund i solen och läsa. När solen gömmer sig bakom molnen promenerar vi in till de mera centrala delarna. Sätter os på ett caffé och äter en bit mat.

Går hem och sätter mig att skriva här. Snart börjar det att skymma så kvällen närmar sig så sakteliga.

Idag körde jag hela 3,3 mil.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Nu blev jag nyfiken.....
Är ofta till Nerja men har missat att det finns både "Balconge de Europa"
och den "gamla och riktiga Balconge de Europa" ?
Vilken är vilken ??
// Janne

Som Lottie och jag förstår så ligger den ursprungliga och officiella "Balconge de Europa" ca 40 promenadminuter väster om centrala Nerja. När vi gick på en bilfri smal gata parallellt med havet så upptäckte vi en tvärgata, som slutade som en balkong mot havet. Bredvid fanns en brant trappa ner till stranden.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 32 del 2.
Glömde att berätta:
När vi kom tillbaka till Nerja, efter grottbesöket, så såg vi en Lidl-skylt vid en rondell. Parkerade och gick in för att handla. Kl var ca 12.15.
I kassakön såg det ut som om min bil var dubbel. Funderade på om det kunde vara något med fönsterglaset och solskenet som dubblerade min HB.

När vi kom ut såg vi att det verkligen var två exakt likadana bilar bredvid varandra. Dessutom svenskregistrerad.

Är det någon här i klubben som vet med sig att ha parkerat bredvid mig?
Det vore kul att veta hur du / ni upplever er Adria Sonic 810 SL Supreme och vart ni är på väg?
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 33 del 1

Låg och drog mig till kl 5.20. Går upp och tittar som vanligt på displayerna vid ytterdörren innan toabesöket.
Det blinkar att gasen är slut och att fläkten är ur funktion. Blir mycket förvånad att den spanska P11:a gasen, som jag köpte i tisdags, redan kunde vara slut.

Testar med att tända en gaslåga på spisen. Den tänds och brinner. Nu stänger jag av displayen för Aldevärmen. Startar upp igen efter en halv minut. Då blinkar det inte. Så det var väl något datafel.
Samma sak brukar det vara med min dator. Att om det inte fungerar - så brukar jag stänga av och därefter starta om. Då brukar det funka igen.

Strax före kl 06 så kokar jag vår havregrötsfrukost.
Efter frukosten försöker jag att komma ut på nätet. Det gick inte - så det är ju bara att stänga av laptoppen och försöka senare. Som ni nu ser så gick det.

Kvart över sju kommer en HB och ställer sig till höger om en annan HB. Någon minut senare kommer HB 2 och ställer sig bakom den nattparkerade HB:n och ytterligare en bil kommer och parkerar till vänster om den ursprungliga. Vi undrar nu om det kommer att bli något bus. Kanske födelsedagsöverraskning. Avvaktar.

Blir verkligen undrande vad det är som försiggår. Det verkar inte som att de bankar och skall väcka den nattparkerade bilen.

Nu kl 07.30 börjar det att ljusna.
Nu skymtar vi att det förmodligen inte är husbilar utan möjligen vanliga skåpbilar / arbetsfordon.
Efter fem minuter ser vi att en bil har en kran i bak. Det är alltså så att de skall utföra något slags arbete där. Otur för den nattparkerade HB:n att de ställde sig i den hörnan av platsen.
Lite oroligt var det.

Kl 07,39 kommer ett blåljus. Det är lokalpolisen som kör igenom området. Inga problem där.

Ja, det blev en ovanlig morgon. Nu drar det ihop sig till kaffe. Återkommer senare.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Som Lottie och jag förstår så ligger den ursprungliga och officiella "Balconge de Europa" ca 40 promenadminuter väster om centrala Nerja. När vi gick på en bilfri smal gata parallellt med havet så upptäckte vi en tvärgata, som slutade som en balkong mot havet. Bredvid fanns en brant trappa ner till stranden.

Njaaa....
Tror nog på EN Balconge de Europa.
// JanneNerja4.JPG
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Njaaa....
Tror nog på EN Balconge de Europa.
// JanneVisa bilaga 163067

Janne, du kan sluta tro, det finns bara en Balcon de Europa.

Historien berättar att Kung Alfonso XII den 12 januari 1885, namngav platsen genom att säga, ” este es el balcon de Europa”, när han stod på platsen som vi idag kallar just det.
Att det skulle finnas en annan tidigare plats med namnet och Kungen knyckte det kan nog bara en fullblods republikan påstå. :)

Här kan hela historien läsas;
La historia del Balcón de Europa de Nerja | Hotel los Arcos

TommyD
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Janne och Tommy!

Jag skrev att platsen som vi var på ser ut som en balkong. Men att den riktiga ligger ca 40 promenadminuter bort.
Vi har också läst historien. Men vi gick aldrig dit, utan nöjde oss med att beundra utsikten ifrån den med betong byggda utsiktsplatsen som är gjord som en balkong.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 33 del 2

Efter frukost kör vi vidare västerut. Försöker att hitta en annan lämplig fricamp.
Kommer till Tore del Mar, som jag har lästen en del om. Ser en skylt vid infarten som förbjuder camping efter kl 21.00. Ser en stor öppen plats. En HB står redan där. Svänger in genom en smal entré med koner / pålare på sidorna.

Går ur bilen och promeneraren stund på den fina strandpromenaden. Där finns en stor lekplats för barn, en iordningsställd cykelbana och en massa restauranger / caféer.

Till lunch lagar jag stekt lax med duchesspotatis, körsbärstomater, mitt hårda knäckebröd med ost.
Efter disk blir det en ny promenad. Denna gång åt andra hållet på strandpromenaden. Ser en stor gul skylt med ordet camping på. Går dit och finner stora stängda höga grindar. Förmodligen stängd för vintern. Går förbi och hittar ett hus som verkligen ser övergivet ut.
När vi har vänt och går tillbaka mot bilen ser vi en öppen camping. Där står många HB.

Vi kör vidare. Hittar strax efter Malaga en stor öppen grusplan vid havet. Stannar där för eftermiddagskaffe.
Tar ut campingstolar och ett litet bord för våra tidningar och kaffet med kanelbullar, som Lottie hade bakat i Sverige.

När vi kör vidare så bestämmer vi att vi kör till Cala Mijas, ca 7 km väster om "Funkan". Kommer in till en överfull fricamping. Stannar på sidan av asfalten, efter flera andra HB, vid marknadsplatsen, där det förmodligen inte är tillåtet. Vi tänker se efter om Plastpelle är hemma. Vi körde förbi hans HB.

Men han var redan utanför min HB när jag skulle låsa dörrarna.
Vi hälsar och samtalar en stund. Han säger att det skall vara marknad imorgon lördag. Därför är det så många bilar här. Risken är stor att vi kommer att bli bortkörda av polisen.

Så Lottie och jag går upp på vägen mot LIdl. För före Lidl har jag tidigare sätt att det har stått ett antal HB på en öppen plats. Idag stod det endast några Pb 1 där. Vi går tillbaka för att hämta min HB.
Lottie och Plastpelle går dit och jag kör upp min HB.
Efter att jag har parkerat på ett så jämt underlag som möjligt går vi in och tar ett glas godisdricka. Sitter och snackar en god stund.

När Plastpelle har kommit hem till sig så ringer han och säger att bilarna utanför den tillåtna delen hade blivit bortkörda. Så det var bra att vi redan hade flyttat på oss. Ingen av de bilarna hade kommit till oss. För när vi släckte för natten så var vi fortfarande ensamna här.

Resan idag blev 102 km.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 34

När de vanliga morgongöromålen är avklarade går vi till Lidl för att proviantera innan vi går till marknaden. Det är en ganska stor marknad som finns här varje onsdag och lördag. Vi träffar Plastpelle. Han bjuder in oss på kaffe. Vi sitter och pratar i hans plåtis om olika resmål härifrån och till Sagres i sydvästra hörnet av Portugal.

Vi går tillbaka till marknaden som bjuder ut en otrolig mängs kläder, porslinsföremål, godis, leksaker mm mm.
Vi hittar inget som vi vill ha. Går tillbaka hem för att laga rotsaksomelett till lunch.

Tar sedan en promenad till stranden. Det blir en lång promenad som går via utkanten av stan. Vi går in på Aldi för att kolla vad de har för något. Det är ungefär som Lidl. Vi hittar en bra plastsak som vi kan använda i pentryt för att slänga sopor i. Nu slipper vi att gå till dörren, som oftast är öppen och därmed otillgänglig. Dessutom sitter den sopbehållaren mycket lågt.
Går tillbaka genom marknaden. Som nu är stängd. Spelar lite yatzy som avslutning på dagen.

Bilmotorn fick vila, igen.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 35 söndag.

Återigen havregrynsgröt till frukost kl 06.00. Jag har försökt att äta lite senare nu när Lottie är med mig.

När det har ljusnat så börjar vi att förbereda ett kanelbullsbak. Tar fram ingredienser och upptäcker att jag köpte ris igår istället för strösocker. Min spanska är inte så bra efter 35 års vila.
Nåväl, affärerna är stängda - så här gäller den gamla devisen "man tager vad man haver". Fram med bitsocker som vi "slår" sönder. Någon degbunke har jag inte tagit med mig hemifrån - så degen blandas i en kastrull.

Florsocker får ersätta pärlsocker. Lottie kavlar ut degen med hjälp av en väl rengjord glasflaska. Under tiden diskar jag och skalar och kubbar upp rotsaker. Tänker att vi skall utnyttja den stigande ugnsvärmen för de rostade rotsakerna som skall bli dagens lunch.

I min gasugn kan jag inte ställa in värmen på en speciell temp. Så det kommer att bli spännande att se slutresultatet med en, uppskattad, temp på mellan 180 till 220 grader istället för normala 250.
När bullarna är avbakta (gräddade) så åker rotsakerna in för en sista omgång i ugnen.

När vi sitter och äter ser vi att det kommer flera personbilar (pb 1) och parkerar omkring oss. Ut kommer många upp- ut-klädda barn. Någon typ av event / karneval kanske?

Vi hade bestämt att städa idag efter lunch - men vi ändrar oss. Vi låter städningen bero. Det får bli senare, för vi blev nyfikna på vad som skall hända.

Vi går ut och upptäcker att något är på gång i lekparken på andra sidan vägen.

Bredvid lekparken finns en öppen yta och en scen. Bredvid scenen är en barnaktivitet under ett stort tygstycke. Det spelas hög musik. Så vi går därifrån efter en stund. Går ner till stranden.

Ser en typ av "karnevalståg" mellan husen. Åter tillbaka till lekparken. Nu kommer tåget in. Vi fotar en hel del.

Det blir många uppträdanden av barn.

Efter någon timme går vi hem och fikar. Kanelbullarna blev perfekta. Därefter tar vi tag i städningen, damsugning och skurning av golv samt avtorkning av instrumentbrädan mm mm.

Varma koppen får bli en enkel söndagsmiddag. Därefter lite spel innan Rapport på SVT Play.

Bilen har stått stilla hela dagen. Men imorgon drar vi till Marbella.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Några eftermiddagsbilder
 

Bilagor

  • Barnevent i Cala Miljas 012.JPG
    Barnevent i Cala Miljas 012.JPG
    6,2 MB · Visningar: 154
  • Barnevent i Cala Miljas 018.JPG
    Barnevent i Cala Miljas 018.JPG
    4,5 MB · Visningar: 158
  • Barnevent i Cala Miljas 023.JPG
    Barnevent i Cala Miljas 023.JPG
    5,4 MB · Visningar: 152
  • Barnevent i Cala Miljas 034.JPG
    Barnevent i Cala Miljas 034.JPG
    4,6 MB · Visningar: 152
  • Barnevent i Cala Miljas 054.JPG
    Barnevent i Cala Miljas 054.JPG
    5,2 MB · Visningar: 152
  • Barnevent i Cala Miljas 086.JPG
    Barnevent i Cala Miljas 086.JPG
    4,5 MB · Visningar: 152
  • Barnevent i Cala Miljas 109.JPG
    Barnevent i Cala Miljas 109.JPG
    4,7 MB · Visningar: 151
  • Barnevent i Cala Miljas 125.JPG
    Barnevent i Cala Miljas 125.JPG
    4,2 MB · Visningar: 147
Toppen