• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas resedagbok till Portugal

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 26 fredag.

I morse satt jag och googlade på campingplatser. Skall ju få Stockholmsbesök på tisdag.

Sa till Plastpelle att idag skiljs våra vägar. Vi åkte tillsammans till Malaga. Handlade och därefter lunch i bilen. Tog farväl av Plastpelle och åkte österut.
Tänkte resa till Camping El Pino för att kolla läget. På vägen dit ser jag avtagsvägen till att orten Iznate. Känner igen namnet, skall finnas en camping där. Ser även en bränslestation från huvudvägen. Åker in och tankar. Frågar personalen om de känner till campingen. Får en vägvisning.

Så jag tänker titta till denna först. Det blir många smala serpentinkurvor att ta sig förbi i både uppför- och nerförsbackar, mer eller mindre branta.

Efter en lång färd ser jag en campingskylt i en vägkorsning, men förstår ej åt vilket håll den syftar på. Svänger av till vänster, för ortnamnet Iznate pekar ditåt. Kör en stund, kommer fram till samhället. När jag har kommit fram mellan husen blir gatan smalare och smalare. Ser en tvär kurva och bedömer att nu blir det svårt att fortsätta med min HB på 8,8 meter.

Så jag börjar att backa. Efter ca 100 meter ser jag en möjlighet att vända bilen. Fortsätter till vägkorsningen och väljer andra vägen denna gång.

Kör länge på den smala serpentinvägen. Ser en campingskylt - svänger in. Efter 50 meter tar vägen tvärt nerför och är ännu smalare.

Bedömer att det blir svårt att fortsätta nerför den branta smala backen utan att repa långsidorna samt att ta sig upp igen. Så jag vänder igen.

Kör tillbaka till huvudvägen, N 340, för att fortsätta fram till camping El Pino i Torro Costa. Ser efter ett tag en reklamskylt om Campingen, som skulle komma om 5 km. Vid en avfart tycker gps:en att jag skall fortsätta österut och inta vika av ännu. Så jag fortsätter någon ytterligar km, för att se om det kommer en ny reklamskylt. Men det gör det ej. Svänger av vid nästa avfart och kör in i samhället för att leta efter campingen. Hittar den ej. Så då kör jag ut på N 340 igen denna gång riktning västerut. Tar av vid första avfarten och ser så småningom en campingskylt. Äntligen!

Stannar på gatan utanför på en P-plats. Går in på campingen utan att anmäla mig i receptionen. Ingen stoppade mig, vilket är dåligt. Då kan ju kriminella också göra detsamma.

Ser mig omkring. Campingen är mycket stor, i mitt tycke, i flera etager med delvis branta backar. Flera servicehus. Solen skiner några sitter och solar utan för sina bilar.

Ser en svenskregistrerad bil. Går fram och hälsar. Frågar hur länge de har varit här och om stället är till belåtenhet. Möjligheten till att tvätta kläder mm. Allt är bra, de har varit flera år.

OK, då bestämmer jag mig för att checka in. Så nu har jag betalat för en vecka. 15 Euro per dag men 75 om jag betalar för en hel vecka i förskott.
Får en bestämd plats som jag hade sett ut. Kör in och backar in på min plats. Nu blir det äntligen kaffe. Därefter en promenad.

Efter middagen duschar jag i servicehuset. Utrymmet är ca 120 x 120 cm stort. Vilket är jättestort i förhållande till vad jag är van vid. Duschmunstycket går ej att reglera riktningen på och det är flagor i taket. För övrigt bra.

Nu skall det bli spännande att se om jag gillar att stå stilla flera dagar i ett sträck. Jag får lämna platsen på dagtid om jag vill, utan att någon annan tar den, För alla platser är numrerade.

Jag körde idag 12,6 mil.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 27 lördag 16:e jan. Del 1.

Glömde att skriva igår att svullnade i vänster fot har gått ner ordentligt. Skrev om det i dag 4.
Så det har tagit lång tid. Men tiden läker ju alla sår - även om det går långsamt åt rätt håll.

Idag vaknade jag kl 03. Gick ut på campingens WC. Därefter ner till entrén för att se om det är ordentligt bommat. Stora järngrindar var stängda. Men en järndörr för gående var öppen. För själva låskolven var fastrostad. Så personer kan gå in på natten. Receptionen är stängd mellan kl 24 och 08.

Idag skall jag försöka att tyda de spanska instruktionerna för tvättmaskinen.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 27 del 2

Såg ingen engelsk eller svensk text.
En bra pedagogisk bildserie gjorde att jag ganska enkelt kunde starta maskinen med det program som jag önskade. Satte upp ett snöre mellan spegeln och ett träd för att senare kunna hänga upp hälften av skjortorna, reste fick hänga i min dusch tills vidare.

Börjad att dammsuga golvet och tog ut och skakade mattorna. Efter lunch satt jag ute i solen och läste. Tog det lugnt större delen av dagen. På eftermiddagen tog jag en timmes promenad, under tiden som dammsugaren laddades med ny el. Hamnade i den delen av staden där bönderna bor och hade sina odlingar. Såg att de arbetade på åkrarna.

Efter middagen avslutade jag städningen och tog in skjortorna.

Idag har jag inte kört bil.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 28 del 1.

Förmiddagen har ägnats åt ytterligare en omgång tvätt av kläder. Under väntetiden har en del bankärenden uträttats samt mail. Försöker att ha det mesta i postväg på mail.

Talade med en engelsman om HB och dess bristande möjlighet att lasta utan att få övervigt. Han hade råkat ut för en polisviktkontroll som kostade honom 90 euro för ett tons övervikt. Han har en tvåaxlig bil. Nu är det tid för att laga lunch.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 28 del 2

Till lunch blev det sötpotatisgryta, rosévin och mitt eget knäckebröd med spansk ost.

Sen en lång promenad nedför berget till havet. Såg en HB med klamrat bakhjul stå i en kurva.
Hittade två campingplatser och en fricamping vid havet. Väg 340 a. Tillbaka promenade uppför backen var jobbig. På em kaffe i solen, 22 grader i skuggan och 28 i solen. Plitar med mitt sudoku. Skall ju vara bra med hjärngymnastik, för att fördröja åldrandet.
Tog några bilder. Det händer inte så mycket på campingen.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 29 måndag 18 / 2

Som vanligt en långsam frukost mellan kl 05.00 och 09.00. tuggar maten väl och vid många och korta pausar löser jag sudoku eller läser på laptoppen.

Ringer till mitt försäkringsbolag för extrareseförsäkring och meddelar när jag lämnade Sverige och när jag beräknar att komma tillbaka. Betalar några räkningar.

När jag går ut och tar fram min solstol så kommer en granne fram och säger att de skall gå till marknaden. Jag hänger på. Det är en ganska stor marknad i Torrox.

Vi går även en promenad på stranden. Stannar och äter en liten enkel tapaslunch. Sen börjar den jobbiga vandringen uppför berget till campingen.

Får ett samtal ifrån Plastpelle att han har checkat in på samma camping. På em kommer han till mig. Vi talar en stund sen skall han gå ner till havet.

Jag tar det lugnt. Det blir inte så mycket gjort idag heller.
Körde inget.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 30 tisdag. Del 1
Efter sedvanliga morgongöromål så kör jag fram bilen för att tömma gråvattnet. Det är mycket trångt. Först för att komma ut från min p - plats och sen att svänga 90 grader vid receptionshuset för att komma åt tömningsplatsen. Huset har ett utskjutande tak i höjd med bilen och på vänster sida i "innerkurvan" finns en vägskylt, som många har kört på. För den är lite böjd. Efter att ha backat och kört fram några gånger så kommer jag på plats. Kan därmed tömma gråvattnet på därför avsedd plats.

Kör ut från campingen. Mittemot grinden står en skåpbil. Åter igen får jag göra några "omtag" för att kunna köra vidare. Kör till vänster nerför berget på en smal och kurvig väg utan skyddsräcken.

HB:en med klampar står kvar i kurvan. Nere vid stora vägen, N340. svänger jag höger in mot samhället. Kör till Lidl för att proviantera livsmedel för ett par dagar.

Kör vidare i stan. Ser "Kinesenmarknaden" hittar en p-plats i närheten. Går in till kinesen för att kolla om han har en hårfön. Efter ett långt letande hittar jag några stycken olika. Köper en och går tillbaka till bilen för att testa om den fungerar i mitt el - uttag. Det gjorden den.

Nästa stopp blir hos Repsol för att byta ut min tomma gastub mot en full. Kostade här 12,82 E. I Sverige har jag betalt 289 eller 339 SEK för en P 11. Så ca halva priset här i Spanien.

Kör vidare mot Malaga på den mindre vägen. Stannar för lunch vid en mindre stad. Tar en lång promenad efter att jag har ätit pasta med morotssås. När det är ca 2 mil kvar till Malaga går jag upp på den större motorvägen A 7 för att lättare se vart jag skall svänga av för att komma till flygplatsen. Kör utan att gps:en är på. För det gick inte att ställa in flygplatsen i den.

Skall hämta en kär vän vid flygplatsen i Malaga. Beräknad ankomsttid 15.20. Men ser på lapptoppen att planet är 23 min försenad. Kommer fram en timme för tidigt. Får leta efter en P-plats. Alla platser verkar vara för personbilar 1. Hittar ingen med tillräcklig höjd för oss som kör Pb 2. Kör runt lite.

Hittar en väg som jag tycker att det ser ut som skall leda till ett Museum. Men det var nog fel. Hittar så småningom en plats för lastbilar. Stannar där och fixar kaffe med dopp i väntan. Samt skriver detta. Skall vid 16 -tiden kör fram för att leta rätt på min vän.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 30 del 2.
Kl 16 kör jag framtill flygplatsen. Det blir några varv. Min vän. Lottie, ringer och säger att nu är hon ute. Men det är svårt att förklara var. Det är två nivåer som jag kan köra på. Först kör jag ett varv på nivå ett. som är samma som marknivån. Sen när jag kör upp en våning ser hon mig. Då är Lottie på marknivån. Jag ser några bommar och anvisad fri höjd 2,10. Så jag börjar att backa, naturligtvis med varningsblinkers påslagen. Vägen är tre filer bred. Det kommer enstaka bilar ca var 30:e sekund. De tutar högt på mig, trots att de har två tomma filer att köra förbi mig på. Jag backar långsamt längst ut till höger och stannar till när bilar kommer.

De måste ju se på registreringsskylten att jag inte är van vid denna plats. Dessutom är jag ju för hög för att kunna fortsätta i rätt riktning.

Nåväl ingen större skada skedd. Lite felkörning får jag räkna med, när jag är på en plats för första gången.

Nu kör jag för fjärde gången in på marknivån, mot p-huset. Denna gång för att stanna på den smala vägen och göra det möjligt för Lottie att komma hem till mig. Naturligtvis är det en personbil (Pb1) bakom som måste göra sin röst hörd och visa sitt missnöje med att jag blockerar vägen i ca en minut.

Nu kan färden mot campingen i Torrox påbörjas. Råkade missbedöma vägskyltarna på A 7:an vid ett tillfälle. Det medförde att jag kom in i Malaga centrum. Men det gjorde ingenting. Fick då på ett naturligt sätt se en del av den stora staden.

Kommer så småningom åter upp på motorvägen A 7. Kör en lång stund i makliga 80 till 90 km i timmen.
När jag kommer fram till bommen på campingen och visar mitt plastkort går bommen inte upp. Går fram till receptionen för att få hjälp. Kvinnan tittar på kortet och frågar vilket nr jag har. Svarar med reg nr. Men det var fel. Hon ville ha numret på min plats på campingen. Det här med olika språk är inte så lätt alla gånger.
Hon kollar på sin dator. Så går hon ut och kollar plastkortet för utgående, det funkade. Sen går hon till ingående, det funkade även där. Jag såg nu att hon hade kortet några cm från avläsaren. Mitt fel var att jag hade satt kortet emot avläsaren eller för nära.

Ja ja nu kunde jag köra in och backa in på min plats.
Lottie och jag gick nu med våra pass till receptionen för att registrera in Lottie på min plats.
Sen var det dags att fira in med en flaska kyld champange.

Vi tog en promenad på området innan det blev mörkt.
En enkel middag med avokado, lufttorkad skinka, kex, ost och champange och ett parti yatzy fick avsluta denna dag.

13,1 mil blev det idag.
 
Toppen