• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas resedagbok till Portugal

F

F.d. 55989

Guest
Jag är ny på detta forum och har ägnat mig åt att läsa väldigt mycket.
Fina och informativa trådar,
oftast med kloka och hjälpsamma kommentarer från andra, bra!

Men nu måste jag reagera när en självutnämnd civilpolis
uppmärksammar ett förmodat brott, av så pass grov kaliber,
som Gösta antas ha begått. ;)
Att då enbart nöja sig med att "hänga ut" den förmodade brottslingen
i en forum-insändare får nog anses vara en allt för
slapp-hänt hantering av ärendet?
Nej, fram för hårdare tag mot kriminalitet av det grova slaget! :(
Janir, tag med kamouflagenät och kamera och tillbringa alla nätter i hela Februari
spanande och dokumenterande grov kriminalitet på den P-platsen.
Överlämna sen bevismaterialet till våra rättsvårdande myndigheter.
Polisen kommer att vara tacksam om de äntligen får något rejält ärende att ta tag i. :)

Men sväng aldrig inom i Ljungby för här råder total anarki.
Bilister gör högersväng utan att blinka,
vid affären parkerade en husbil över flera p-rutor i somras,
skolungar cyklar på fel sida av vägen,
vuxna tittar i mobilen när de korsar gatan,
någon kastar en fimp eller spottar snus.
Det ryktas faktiskt att någon har gått mot röd gubbe,
när det inte var några bilar synliga. :)
Du förstår hur vi har det,
här skulle verkligen behövas någon som dränerade träsket! :twitcy:

Ja vilken hemsk plats.
Oavsett var man är ska regler följas
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hur går det med benet, har det blivit bättre?
Tack för frågan.

Svullnaden på foten är lika stor. Psoriasis är samma. Äter medicin mot inflamationen och har två salvor som jag smörjer in benet med. Det har ju endast gått några dagar - så jag avvaktar ett förhoppningsvis bättre resultat.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Ja, jag läste detta. På första stora parkeringen till vänster om vägen såg jag endast en stor vanlig P-skylt.
När jag promenerade på vägen fram till nästa p-plats såg jag tilläggstavlan om camping förbjuden.
Trodde att det endast gällde den p-platsen, som var närmare naturrum.
Det stod även att tältning och uppställning av husbilar- och vagnar var förbjuden.
Frågan är hur vi skall definiera ordet "uppställning" i relation till ordet parkering?

Jag har redan svarat på P- skylten. Enl citatet ovan.
Jag såg endast en P-skylt utan tilläggstavla. Tilläggstavlan såg jag dagen efter när jag gick fram till soptunnorna med lite skräp. Ja, jag förstod dagen efter att jag hade gjort fel.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 6. Lördag.
Låg länge, ända till kl 07. Tog det lugnt med lite frukost fram till kl 09.
Gick in i huset och talade ett par timmar. Åkte därifrån mot Ängelholm för att byta en tom gastub på ByggMax, kr 339:- för en P11:a. Fortsätter till Jonstorp.
Har läst att bilbesiktningsföretaget Dekkra har miljözonsmärken. Tänker besöka de på måndag fm. Därefter åker jag över till Danmark.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Miliösoner i Frankrike enl Geen-Zones appen... ska man inte ha Vicnet 4 lila tex,på E4 motorer ? eller har jag fattat fel,.
 

Bilagor

  • 45AECFA2-E3F3-4EF1-9979-DC094A2FBD73.png
    45AECFA2-E3F3-4EF1-9979-DC094A2FBD73.png
    1,1 MB · Visningar: 71

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 8. Efter en som vanligt lång frukost går jag inpå Dekra och köper en Tysk miljödekal för 200:--. Skall ev åka in i Hamburg. Slipper att leta efter en tysk Dekra station och förklara på knagglig tyska vad jag vill.
På ByggMax byter jag en P 11. Åker vidare mot Helsingborg. Nu känns det äntligen som att jag är på väg mot Medelhavet. Hade ju tänkt att lämna 08 - området under vecka 1. Men p.g.a. läkarbesök, röntgenundersökning mm - så blev starten försenad ett par veckor.
Strax före Helsingborg fyller jag upp med vatten och disel.

Vid färjeterminalen går jag fram till den manuella portalen och talar om att jag har en Easy Go + transponder.
Men inget Autopass. Personalen säger att om jag ansöker om ett så blir kostnaden lägre. Hon hänvisar mig in till receptionen i en annan byggnad. Jag går in där och förklarar mitt ärende. Tjänstemanen vill att jag hämtar min transponder. När hon får den så vill hon veta mitt kundnr. Det har jag naturligtvis inte i huvudet utan i en pärm i bilen. Så hon ringer ett samtal och får reda på mitt kundnr hos Easy Go +.

Nu börjar hon att koppla ihop Autopass med Easy Go +. Säger att det kan ta någon timme. Jag säger att då går jag ut till bilen och lagar lunch under tiden. Hon säger att hon skall komma ut till min bil när allt är klart.

När jag har ätit klart så ser jag att hon kommer och säger att nu är allt klart. Det är en fin service.

Jag kör nu till den manuella portalen och lämnar fram min transponder. Eftersom bilen är längre än sex meter så måste jag göra det här manuellt. Priset var 542:-- sek för en enkel resa.

När jag kommer till Helsingör stannar jag på första bästa p-platsför att kontrollera om tel och laptopp fungerar i Danmark. För två år sedan så funkade inte det när jag var i Norge.

Nu i Danmark så var tel ok, men inte laptopp. Så jag ringer Tele 2 och får hjälp att koppla in laptoppen.

Vid Köpenhamn började det att snöa. Som smälte vid vägbanan.

Min Garmin - gps visar att högsta tillåtna hastighet för min HB är 80 km på motorvägen som är skyltad 110.

När jag kör 81 eller högre visar den rött sken runtom verklig fart. När jag nu kör i 78 till 83 km så är det några lastbilar som upp upp mycket nära och blinkar ihärdigt bakom mig. De tycker förmodligen att jag borde köra fortare. Det var på en tvåfilig motorväg med omkörningsförbud för lastbilar.

Är det någon här som vet hur fort vi med HB får köra?

Kör nu mot Odense via Stora Bältbron. Där måste jag också köra i den manuella linjen för att lämna över transponden till personal. Kostnad 610:-- Dkr.

Det börjar att mörkna - så utsikten ifrån bron var inte mycket att hörra för.
Kör in i Odense vid 18 - tiden för att försöka att hitta en p - plats. Tänkte stanna för att ta en öl och ett smörrebröd. Hittade ingen.

Så jag fortsatte E 20 västerut. Stannade på en stor rastplats någon mil väster om Odense.

En mycket fin plats. Hade t.o.m. särskild plats för tömning av grå- och svartvatten!!

Gick in på restaurangen för att få en öl och smörrebröd. Tänker sova här i natt.
 

Eva & Björn

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kalv
HBK-Nr
5330
Medlemskap
2024
Högre husbilsfart i Danmark
mar 16, 2018

Sedan 15 mars har de danska myndigheterna höjt den högsta tillåtna hastighet för husbilar med en totalvikt från 3 501 kg t.o.m. 7 500 kg.

På motorvägar får dessa husbilar numera köra som högst 100 km/h, och på övriga vägar högst 80 km/h.

Villkoren för detta är dock delvis snåriga, och skiljer för danska och utländska husbilar.

Stämmer inte detta???
 
Toppen