• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas resedagbok till Portugal

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 43 del 2

Kvällen inleddes med lite krossande av Valnötter som jag fick av Karin i Offingen. Hon odlar själv på sin tomt.
Ost, kex och vin därtill.

Sen börjar jag att baka en sockerka. Det var tredje gången i denna HB. Det är, såvitt jag vet, omöjligt att ställa in en viss temperatur. Dessutom så är värmekällan en öppen låga längst in. Så där är det mycket varmare än vid ugnsluckan.
Min stora runda gummiform får pricise plats. Den använde jag vid första försöket, men var rädd att den skulle ta eld eller smälta. Det gjorde den inte. Men sen har jag använt en rektangulär metallform istället.

Ugnen var uppe i strax över 200 grader när jag satte in kakan. Sjönk ganska snart till ca 175 grader. Efter 10 min vänder jag på långformen och har den inne ytterligar 10 min. Sen ar den gräddad. Trots den korta tiden blir den lite torr. Nästa gång får jag ta en mindre form så att kakan blir lite tjockare och förhoppningsvis något saftigare.

Ja, ja det är bara att öva och öva ännu mera, innan jag behärskar ugnen. Det bästa vore om man på något vis kan få luften att cirkulera genom en fläkt.

Finns det någon här som vet?
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 44. Tisdag.

Efter frukost så börjar vi att planera dagens resa.
Jag vill testa att fylla en svensk gasflaska i Spanien. Hade fått koordinater till ett ställe i Ayamonte i närheten till Portugal.

Ställer in gps:en ock kör småvägar utefter kusten. Kommer in i Ayamonte söderifrån. Följer gps:en som visar att vi skall köra en liten väg. Som visar sig vara ut på landet. Mycket dålig kvalitet, med gropar och ojämnheter i massor. Det hoppar och skakar. Skåpluckor öppnas, saker ramlar ut.

Vi snurrar runt i stan. Tankar fullt med diesel. Kommer fram till en stor parkering med många bilar, förmodligen p.g.a. att det är karnevalstider. När jag har kört förbi p-platsen blir det ett vägarbete. Gatan blir enkelriktad och smal, som blir smalare och en kraftig högersväng med högt nätstaket omgärdar den mycket smala gatan. Det finns ungefär fem cm tillgodo på varje sida. Fortsätter rakt fram. Sen är gatan helt avspärrad. Måste svänga höger. Påbörjar en försiktig högersväng men konstaterar att det ej går.
Börjar att backa. Får gå ut ur bilen för att vinka till bakomvarande att även de måste backa.
Backar ett kvarter för att göra ett nytt försök att svänga höger. Blir även denna gång tvungen att gå ut och titta om vänster framflygel möjligtvis kan klara den höga trottoarkanten - det går. Tittar även till hur det går på högersidan. Vägskylten är ca 1o cm ifrån långsidan, men bakhjulen är emot trottoaren.

Om jag nu försöker att köra fram - så kommer höger bakhjul att gå upp på den höga kanten om jag sattsar. Men det vill jag ej.
Nu har många personer samlas och talar om vilket som är bäst. Fast jag har svårt att hänga med i det spanska språket. En polis lokal kommer och talar spanska. Jag försöker att förklara att jag måste backa hela vägen tillbaka genom den smala gatan till p - platsen. Det kommer flera poliser.

Polisen ser till att alla bakomvarande bilar försvinner in på en tvärgata.
Nu kan jag backa tillbaka. När jag kommer fram till p -platsen ser jag att en annan lokalpolisbil hade stängt av gatan för andra. För att ge mig fri tillgång till allt utrymme.
Nu skall jag även vända bilen. Kör in en bit på p-platsen. Backar tillbaka ca 20 cm kör fram 20 cm backar 20 cm ett antal gånger. Sedan är bilen vänd-

Ett sista samtal och tack med handskakning med en polis.

Till slut tar jag kontakt med hedersknyffeln Plastpelle som styr upp det hela så att jag hittar fram till rätt ställe för att fylla min svenska gasflaska.

Sen åker vi in i Portugal. Stannar i Tavira. Försöker först att ta in på en camping men det var för många höga träd. Kör till St Luzia. Efter många smala gator hamnar vi åter på väg N 125. Stannar på en p-plats vid Parken Ria Formosa för natten.

Körsträckan idag blev 10,3 mil.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Några bilder från i måndags. Vi var då vid klostret där Cristopher Columbus bodde innan finansieringen var klar för den historiska upptäcktsresan till Indien. Men som slutade i den Caribiska övärlden. En ny världsdel var upptäckt, trodde man. Men redan på vikingatiden så hade vikingar varit i vad som idag är Kanada.
 

Bilagor

  • Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 010.JPG
    Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 010.JPG
    2,4 MB · Visningar: 119
  • Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 013.JPG
    Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 013.JPG
    1,2 MB · Visningar: 115
  • Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 018.JPG
    Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 018.JPG
    1,5 MB · Visningar: 117
  • Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 022.JPG
    Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 022.JPG
    2,7 MB · Visningar: 123
  • Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 025.JPG
    Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 025.JPG
    2,6 MB · Visningar: 118
  • Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 036.JPG
    Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 036.JPG
    2 MB · Visningar: 117
  • Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 046.JPG
    Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 046.JPG
    2,7 MB · Visningar: 117
  • Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 048.JPG
    Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 048.JPG
    2,1 MB · Visningar: 116

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Bilder ifrån Punta Umbria, söder om Huelva.
Utefter kajen ser det ut som skiffersten.
Fina blommor.
 

Bilagor

  • Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 060.JPG
    Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 060.JPG
    3,2 MB · Visningar: 57
  • Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 061.JPG
    Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 061.JPG
    2,4 MB · Visningar: 58
  • Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 068.JPG
    Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 068.JPG
    3 MB · Visningar: 57
  • Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 069.JPG
    Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 069.JPG
    5,8 MB · Visningar: 55
  • Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 077.JPG
    Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 077.JPG
    3,9 MB · Visningar: 54
  • Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 081.JPG
    Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 081.JPG
    3,2 MB · Visningar: 56

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Entrén till "Natural da Ria Formosa".
Vi står parkerad på väg N 125 väster St Luzia, söder om Tavira.
 

Bilagor

  • Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 106.JPG
    Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 106.JPG
    3,1 MB · Visningar: 78
  • Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 111.JPG
    Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 111.JPG
    2,5 MB · Visningar: 79
  • Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 125.JPG
    Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 125.JPG
    3,6 MB · Visningar: 83
  • Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 117.JPG
    Mazagon, Punta Umbria (S) St Luzia (P) 117.JPG
    2,7 MB · Visningar: 77

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.700
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Ta nu Olhao vid hamnen kör genom Olhao på 125 ta vänster innan LidlLmot hamnen stor gratis plats mycket att se du kan tömma o fylla vid tvätten vid lidl kostar 3eu missa inte saluhallarna vid hamnen o ta en kaffe vid kafé o en nationall bakelse hälsa också på en svenks mercabuss från min han heter Lars från Stockholm lycka till från El Rengo
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 45 onsdag.
I natt blåste det så mycket att bilen vaggade. Vid halv sex började det att regna. Höll på till ca kl 09.
Då går vi ut på en lång promenad i Naturparken Ria Formosa. Det blåser fortfarande kraftigt.

Det finns en liten smalspårig järnväg som man kan åka en bit, men vi gick bredvid. Vid stranden fanns en gammal fiskeby. Där hade ett åttiotal fiskare med familjer levt under sommaren mellan 1840 och 1966.

Vi gick förbi ner till strandkanten och fotade de höga vågorna som välde in.
Efter någon timme gick vi i den gamla fiskebyn som delvis hade byggts om till en litet Café. Där vi fikade.

Vi körde vidare mot Quelfes där jag ville försöka att fylla en svensk gasflaska. Jag hade noterat tre olika ställen med kordinater som jag hade läst här och på andra sidor. Ingen stämde. Kanske beroende på att min gps vill ha åtta siffror men jag hade fått andra antal. Körde runt lite. Hittade en station där man kan fylla. Men stationen hade stängt.

Körde vidare till Faro. Står nu på en stor parkering tillsammans med många andra HB. Platsen ligger direkt under in och ut flygningsmattan.

Körde endast 55 km idag.
 

Bilagor

  • Naturpark Ria Formosa 003.JPG
    Naturpark Ria Formosa 003.JPG
    2,6 MB · Visningar: 135
  • Naturpark Ria Formosa 010.JPG
    Naturpark Ria Formosa 010.JPG
    4,6 MB · Visningar: 134
  • Naturpark Ria Formosa 015.JPG
    Naturpark Ria Formosa 015.JPG
    5,6 MB · Visningar: 134
  • Naturpark Ria Formosa 023.JPG
    Naturpark Ria Formosa 023.JPG
    4 MB · Visningar: 134
  • Naturpark Ria Formosa 032.JPG
    Naturpark Ria Formosa 032.JPG
    3 MB · Visningar: 133
  • Naturpark Ria Formosa 049.JPG
    Naturpark Ria Formosa 049.JPG
    5,9 MB · Visningar: 135
  • Naturpark Ria Formosa 148.JPG
    Naturpark Ria Formosa 148.JPG
    4,2 MB · Visningar: 137
  • Naturpark Ria Formosa 081.JPG
    Naturpark Ria Formosa 081.JPG
    3,2 MB · Visningar: 142

Nova46

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
10039
Medlemskap
2025
Dag 45 onsdag.
I natt blåste det så mycket att bilen vaggade. Vid halv sex började det att regna. Höll på till ca kl 09.
Då går vi ut på en lång promenad i Naturparken Ria Formosa. Det blåser fortfarande kraftigt.

Det finns en liten smalspårig järnväg som man kan åka en bit, men vi gick bredvid. Vid stranden fanns en gammal fiskeby. Där hade ett åttiotal fiskare med familjer levt under sommaren mellan 1840 och 1966.

Vi gick förbi ner till strandkanten och fotade de höga vågorna som välde in.
Efter någon timme gick vi i den gamla fiskebyn som delvis hade byggts om till en litet Café. Där vi fikade.

Vi körde vidare mot Quelfes där jag ville försöka att fylla en svensk gasflaska. Jag hade noterat tre olika ställen med kordinater som jag hade läst här och på andra sidor. Ingen stämde. Kanske beroende på att min gps vill ha åtta siffror men jag hade fått andra antal. Körde runt lite. Hittade en station där man kan fylla. Men stationen hade stängt.

Körde vidare till Faro. Står nu på en stor parkering tillsammans med många andra HB. Platsen ligger direkt under in och ut flygningsmattan.

Körde endast 55 km idag.
Hej Gösta I de flesta navigatorer kan man ändra format för koordinater. I min Garmin ändrar man där man lägger in koordinaterna. Lycka till.
 
Toppen