• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas resedagbok till Portugal

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 1. Måndag 21 januari 2019 började jag min resa ifrån Stockholm till Portugal.

Jag reser ensam i en ny Adria Sonic 810 SL Supreme. Totalvikt 5 ton, tre axlar 8,8 meter lång.
De två främsta skälen till detta val var en lastförmåga på över 900 kg och en 53 cm avställningsyta i pentryt.
Jag lagar mycket mat och bakar därför är ett bra pentry mycket viktigt för mig.
Idag körde jag endast 8,6 mil till naturreservatet Stendörren i Nyköping. Som är ett mycket fint naturområde.

Dag 2. Började med en timmes promenad i vår vackra natur. Efter lunch gick färden till Vikbolandet öster om Norrköping city. 9,8 mil. För att besöka några vänner.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.378
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Det blir intressant att läsa Din dagbok. Vi har gjort 2 husbilsresor till Portugal dock på sommaren. För övrigt har vi inga erfarenheter från hb vinter-resor så varje information gällande sådana resor är högt uppskattade inför våra framtida liknande aktiviteter. Lycka till. Janne.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.032
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag tror inte du bröt mot någon regel i Stendörren,camping var det ju inte fråga om ,mer parkering över natten, troligen ensam.

Förutom reglerna i Allemansrätten får du inte göra något av följande i naturreservatet:

  • förstöra eller skada fasta naturföremål eller ytbildningar genom att borra, rista, spränga eller måla
  • på ett störande sätt använda musikinstrument, bandspelare, musikanläggning eller liknande
  • störa djurlivet, t ex genom att klättra i boträd, eller döda däggdjur, fåglar, kräl- och groddjur
  • medföra hund eller annat husdjur som inte är kopplat eller förvarat i bur
    göra upp öppen eld på annan än särskilt iordningställd plats som är markerad med skylt
  • bryta kvistar, fälla eller på annat sätt skada levande eller döda träd och buskar, samt att skada vegetationen i övrigt genom att gräva upp växter såsom ris, örter, mossor och lavar
  • för längre tid än två dygn i följd för-ankra förankra båt vid samma strand
    tälta längre tid än två dygn på samma plats (tältningsförbud råder dock inom Sanda Holme, Bokö-Askö, Bokö-Oxnö, Persö och på fastlandsdelen och öarna norr om den inre skärgårdsleden i Stendörrens naturreservat)
  • anordna tävlingar eller bedriva lägerverksamhet
  • färdas med, parkera eller ställa upp husvagn
  • landa med luftfarkost
  • färdas med motordrivet fordon eller hydrokopter (motorfordonstrafik är tillåten på anvisade vägar i Rågö och Stendörrens naturreservat)
  • släppa ut avloppsvatten, olja eller andra kemiska ämnen som kan skada naturmiljön
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Det börjar bra.Stendörrens natur reservat är camping förbjuden och avsett enbart för dagsbesök läs hemsidan eller skyltar
Ja, jag läste detta. På första stora parkeringen till vänster om vägen såg jag endast en stor vanlig P-skylt.
När jag promenerade på vägen fram till nästa p-plats såg jag tilläggstavlan om camping förbjuden.
Trodde att det endast gällde den p-platsen, som var närmare naturrum.
Det stod även att tältning och uppställning av husbilar- och vagnar var förbjuden.
Frågan är hur vi skall definiera ordet "uppställning" i relation till ordet parkering?
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Dag 1. Måndag 21 januari 2019 började jag min resa ifrån Stockholm till Portugal.

Jag reser ensam i en ny Adria Sonic 810 SL Supreme. Totalvikt 5 ton, tre axlar 8,8 meter lång.
De två främsta skälen till detta val var en lastförmåga på över 900 kg och en 53 cm avställningsyta i pentryt.
Jag lagar mycket mat och bakar därför är ett bra pentry mycket viktigt för mig.
Idag körde jag endast 8,6 mil till naturreservatet Stendörren i Nyköping. Som är ett mycket fint naturområde.

Dag 2. Började med en timmes promenad i vår vackra natur. Efter lunch gick färden till Vikbolandet öster om Norrköping city. 9,8 mil. För att besöka några vänner.
Blir kul att följa dig, vi befinner oss nu i Santa Pola... och åker om några veckor vidare söder ut och sedan ini Portugal
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 3. Har varit hela dagen här hos mina vänner på Vikbolandet. Vi har haft många trevliga samtal främst om politik och skolfrågor. De har jobbat som lärare och vi är medlemmar i samma politiska parti.
Promenader i omgivningen har det även blivit.

Dag 4. Vaknar som vanligt mycket tidigt. Går upp kl 05. för att äta min två kokta ägg, med kaviar och två glas juice.
När jag klär på mig upptäcker jag att vänsterfoten är svullen. Förstår inte varför. Funderar på om jag skall behöva uppsöka en vårdcentral idag eller om jag skall avvakta och ev göra det på fredag istället om svullnaden inte har gått ner.

Ser på en display att gasen är slut. Trots att jag har fått kopplat in 220 volt el till bilen. På TV nyheterna igår kväll sa meterologen att det skulle bli - 7 grader kl 07. Så någon ytterligare minusgrad var det nog på natten. Jag har tidigare på detta forum läst att el inte är tillräckligt om det är mycket kallt. Men att det skulle gälla vid minus över tio grader trodde jag ej.
Har ställt in termostaten på + 19 grader och det var +15 grader kl 05. Så ingen fara. Kommer att äta i lugn och ro innan jag går ut och kopplar om gasslangen till en full tub.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Dag 3. Har varit hela dagen här hos mina vänner på Vikbolandet. Vi har haft många trevliga samtal främst om politik och skolfrågor. De har jobbat som lärare och vi är medlemmar i samma politiska parti.
Promenader i omgivningen har det även blivit.

Dag 4. Vaknar som vanligt mycket tidigt. Går upp kl 05. för att äta min två kokta ägg, med kaviar och två glas juice.
När jag klär på mig upptäcker jag att vänsterfoten är svullen. Förstår inte varför. Funderar på om jag skall behöva uppsöka en vårdcentral idag eller om jag skall avvakta och ev göra det på fredag istället om svullnaden inte har gått ner.

Ser på en display att gasen är slut. Trots att jag har fått kopplat in 220 volt el till bilen. På TV nyheterna igår kväll sa meterologen att det skulle bli - 7 grader kl 07. Så någon ytterligare minusgrad var det nog på natten. Jag har tidigare på detta forum läst att el inte är tillräckligt om det är mycket kallt. Men att det skulle gälla vid minus över tio grader trodde jag ej.
Har ställt in termostaten på + 19 grader och det var +15 grader kl 05. Så ingen fara. Kommer att äta i lugn och ro innan jag går ut och kopplar om gasslangen till en full tub.
Hur gör du med Gasolen på resan söderut?
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 4 fortsättning. Igår kväll bestämde vi att träffas kl 08.00 för gemensam grötfrukost. Det blev rågmjölsgröt som Per kokade under tiden som Kerstin fixade bröd, pålägg, grönsaker, juice, kaffe och te.

Jag tog upp att min fot hade svullnat under natten. Så K. ringde närmaste vårdcentral efter att vi hade ätit klart. Jag fick komma kl 11,15 till en läkare. Så det blev ett snabbare uppbrott än planerat.

Väl på läkarmottagningen så blev det en bra undersökning och jag bad läkaren att kontrollera om hon kunde se min journal ifrån Tyresö. Eftersom det är olika landsting så är det inte säkert att det fungerar.
Det funkade. Eftersom jag har hög sänka och Psoriasis på vänster underben och att Psoriasisen hade blivit sämre de senaste veckorna så ville läkaren att jag skulle åka till ett sjukhus i Norrköping för att röntgas. Anledning var att undersöka om jag hade en blodpropp. Hon skriver även ut två recept på salva som jag skall smörja in psoriasisen med.

Jag åker in till akutröntgen. Det visar sig att det är ultraljudsundersökning av hela vänstra benet som görs.
Läkaren konstaterar att det inte finns någon blodpropp. Det var ju skönt att höra. Men vad är det då?
Läkaren svarar att jag skall gå vidare till akuten för att en annan läkare skall undersöka mig.

Sagt och gjort. Efter lång väntan får jag komma in för att skrivas in och vissa prover tas av systern.
Därefter ut i väntrummet igen för en ny lång väntan. Efter c två timmar blir jag ånyå kallad. Denna gång för att lämna blodprov som skall analyseras på sjukhuset. Jag frågar hur länge det tar. Det blir nog några timmar. Då frågar jag om det är ok att gå ut till bilen för att äta. Svar ja.

Kl 16.15 kommer en läkare och hämtar mig. Får lägga mig på en brits. Läkaren undersöker foten och benet. Han säger att alla prover är bra. Men eftersom svullnade kom i morse så har det gått så kort tid att det kanske inte ger utslag på proverna. Han tycker att jag skall ta medicin mot inflamationen i psoriasisbenet. Så han skriver ut ett recept. Om psoriasisen blir sämre eller att jag får hög feber och eller frossa skall jag åter uppsöka ett sjukhus.

Kl 17 lämnar jag sjukhuset och kör vidare söderut på E 4-an. Stannar vid 18 tiden i Mantorp.
Total körstäcka idag blev 11 mil.
Vet inte när jag vågar lämna Sverige. Stannar nog över helgen för att se hur jag kommer att må.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 5. Fredag 25 januari. Reser 31 mil till Båstad för att träffa vänner.

Kommer fram vid 15- tiden. Blir bjuden på kaffe med kaka. Pratar en hel del om husbilar, de har en plåtis, och släktforskning som mannen i familjen är intresserad av, liksom jag.
Tiden går fort när man har roligt så klockan är efter midnatt när jag kommer hem.
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Det börjar bra.Stendörrens natur reservat är camping förbjuden och avsett enbart för dagsbesök läs hemsidan eller skyltar

Jag är ny på detta forum och har ägnat mig åt att läsa väldigt mycket.
Fina och informativa trådar,
oftast med kloka och hjälpsamma kommentarer från andra, bra!

Men nu måste jag reagera när en självutnämnd civilpolis
uppmärksammar ett förmodat brott, av så pass grov kaliber,
som Gösta antas ha begått. ;)
Att då enbart nöja sig med att "hänga ut" den förmodade brottslingen
i en forum-insändare får nog anses vara en allt för
slapp-hänt hantering av ärendet?
Nej, fram för hårdare tag mot kriminalitet av det grova slaget! :(
Janir, tag med kamouflagenät och kamera och tillbringa alla nätter i hela Februari
spanande och dokumenterande grov kriminalitet på den P-platsen.
Överlämna sen bevismaterialet till våra rättsvårdande myndigheter.
Polisen kommer att vara tacksam om de äntligen får något rejält ärende att ta tag i. :)

Men sväng aldrig inom i Ljungby för här råder total anarki.
Bilister gör högersväng utan att blinka,
vid affären parkerade en husbil över flera p-rutor i somras,
skolungar cyklar på fel sida av vägen,
vuxna tittar i mobilen när de korsar gatan,
någon kastar en fimp eller spottar snus.
Det ryktas faktiskt att någon har gått mot röd gubbe,
när det inte var några bilar synliga. :)
Du förstår hur vi har det,
här skulle verkligen behövas någon som dränerade träsket! :twitcy:
 

Torsbobosse

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2024
Träsket.....

Om husbilsägare följer reglerna så får vi bättre möjligheter att bli accepterade av icke husbilsägare...om vi inte följer anvisningar på skyltar så blir det fler förbud och då kan du fundera över ditt träsk.
 
Toppen