• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fylla gasolflaskor i utlandet

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Jag tänker åka till Spanien och Portugal via Tyskland och Frankrike i januari 2019.

Någon som vet var jag kan fylla mina svenska flaskor med ny gas?

Jag har läst att några har köpt tyska och spanska flaskor. Behöver man verkligen det?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
I Frankrike kan du inte fylla flaskor.
I Tyskland och Portugal finns det möjlighet att fylla svaenska flaskor, men inte på många ställen. Lär visst finnas någon plats i Spanien också.
Finns flera trådar om detta på forumet. Använd sökfunktionen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Skal en følge EU reglene så trengs det en spesiell godkjenning for å fylle flasker. Dette skal gjøres med godkjent vekt og etter en masse regler som blir sjekket for å få godkjenningen. Spania som tidligere hadde en del ulykker ved privat fylling av flasker forbød først alle utenom de store produsentene å fylle flasker, nå er det en åpning for godkjenning også hos mindre leverandører. Portugal er mer liberale med tildeling av godkjenning, Tyskland har en lang tradisjon med godkjenning. Norge og Sverige ser ut til å ha lignende regler som Tyskland.

Så til kaoset, i prinsipp har hvert land sin standard for gasol flasker og tilkobling. Men den tyske og franske har samme kobling. Sverige og norske industriflasker er like, mens norske husholdningsflasker har samme kobling som spanske og britiske. Totalt er det om lag 10 forskjellige koblinger rundt i verdenen.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Hej!
Jag började får några år sedan att sammanställa ( nästan ostrukturerat) de tankställen jag hittade där man kunde fylla på svenska flaskor. Höll på med det tills jag bytte till LPG.
Så här är en kladd håll till godo.( kan inte garantera att den är 100% aktuell i dag).
Bengt
 

Bilagor

  • Svensk Gas.pdf
    320,9 KB · Visningar: 235

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Skaffa en adapter så så du kan sätta in en tysk flaska. Adaptern finns hos svenska husbilsförsäljare. Köp en flaska i tyskland så du har en svensk och en tysk. Fungerar bra, den tyska är lättare att få fylld i hela europa.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Om du behöver beror på vilken bil du har. Vi har en fransk bil med adapter till svensk flaska. Tar vi ort den passar en fransk flaska direkt. Kanske likadant med tyska bilar.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Byt till en LPG flaska. Det blir enklare, bekvämare och billigare. Fyll Gasol som du fyller Diesel. Se bl.a. Alugas.se
Hej!
Billigare? Jag tvingades kassera min fast monterade tank då en besiktning hade blivit dyrare än en ny tank. Bryr man sig inte om att besiktiga så blir det givetvis billigt men då äventyrar man sin egen och andras säkerhet. Så kostnaden för fast tank blev ca tusen kronor per år utan ett enda kilo gasol. komihåg att det inte bara är en yttre besiktning, nivå och säkerhetsventilers funktion skall också kontrolleras.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej ! Jag tillhör dom som reser och har rest mycket i Europa både seglat och numera med husbil. mitt råd till trådskaparen är att ha en full Svensk flaska samt en lokal flaska som man kan byta i i stort sett i varje större livsmedels affär. Kostnaden för en extra flaska är försumbar vid jämförelse. Det har jag gjort och aldrig haft några bekymmer på köpet får jag besiktigade och godkända grejor.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hej!
Billigare? Jag tvingades kassera min fast monterade tank då en besiktning hade blivit dyrare än en ny tank. Bryr man sig inte om att besiktiga så blir det givetvis billigt men då äventyrar man sin egen och andras säkerhet. Så kostnaden för fast tank blev ca tusen kronor per år utan ett enda kilo gasol. komihåg att det inte bara är en yttre besiktning, nivå och säkerhetsventilers funktion skall också kontrolleras.

Vi upplever det som mycket billigare. Utbytesflaskor kostar 300-600:- att byta. En LPG fyllning snittar på 200:- - 250:-. Vi ”tjänar” minst 100:- per fyllning. Tyvärr så fanns inte alltid lågprisalternativen till hands när det var dax att byta flaska, påfallande ofta så blev det en dyr bensinstation, en sen kväll...

Bekvämt är det, jätteskönt att slippa skruva loss, lyfta ur, lyfta in och ansluta i ett trångt skåp. Inte behöver vi vänta på att flaskan skall bli tom eller byta in den sista slatten. Vi fyller när vi passerar, precis som med Diesel.

Synnerligen enkelt att fylla. Anslut munstycket, håll in knappen på pumpen och pumpen slår ifrån automatiskt när flaskan är full. Enklare kan det inte bli.

När LPG flaskan passerat sin tidsgräns så byts den ut hos Alugas eller dess återförsäljare. Du betalar 1850:- och får en helt ny flaska, så någon extra besiktning av säkerhetsventiler etc behövs inte alls, allt blir nytt.

På tio år så blir det 185:- per år, det har jag tjänat in på årets första tankning... Som någon skrev, LPG borde vara standard på husbilar.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hej,
Vad kostar en system installation av 2st 11kg's Alugas flaskor?
Och var kan man göra detta

De flesta väljer att ha en svensk flaska (som reserv) och en LPG, så även vi. En LPG flaska kostar kanske 2000:- mer än en PA11, men det är det värt. För oss har det räckt med en LPG flaska a 14 kg, det är ju så enkelt att toppfylla när vi passerar en station.

Alugas.se hänvisar till din närmaste återförsäljare. Det finns andra typer av flaskor oxå med lägre pris men...
 
Toppen