• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Vad ska man med utbildning och behörighet till när man inte kan tillämpa den i trafiken?

Det finns ju alko-lås. Jag tycker det skulle vara tekniskt omöjligt att ligga närmare än tre sekunder bakom framförvarande fordon. Vid omkörning ska framförvarande godkänna omkörningen genom att tekniskt låsa upp tre-sekundersspärren på bakomvarande fordon och samtidigt sänka sin egen hastigheten med 20%.

Fiffigt va?

Låter ju väldan bra MEN har du en aning om varför den bakomvarande vill köra om?
Kanske bråttom till BB, eller kanske bråttom till Sjukhuset som gett besked om att nu är snart tiden ute för din förälder och du bör nog komma in snabbt. Kanske den bilen transporterar en svårt skadad eller sjuk person till Sjukhuset!

Lek inte Polis, är det någon som kör fortare än du så låt den göra det men hindra inte denne för det är faktiskt olagligt att uppträda hindrande i trafiken och som sagt det kan finnas många orsaker till fortkörning eller det du tycker är fortare.
 
Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

precis kompis,,detta har inget med tråden att göra,,vi kan ta detta du o jag via mail,,


nu är det ingen konstruktiv diskussion längre,,så ja bugar för mej,,tack-tack..
 
Senast redigerad av en moderator:

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Så bra då då kan vi väl komma överens om att varför skall det vara högre behörighet bara för att du kör gods/personer med ett liknade fordon mot ersättning = Yrkestrafik?
Fordonet har väl samma egenskaper oavsett vad det är för last på flaket heller personer i säterna:confused:

Då kan vi utgå ifrån att har man tagit körkort för bil (B) så är det bara att köra alla fordon, slopa 3 årigt Gymnasium för att bli Yreksförare, slopa Yrkesbevis, ADR utbildningar (Farligt gods) , Färdskrivare och kör och vilotider och f-n och hans moster.

Ja så kom vi in på det på grund av en olycka på E4.:)

Herre gud va du eldar upp dig vingen3!
Tänker inte gå i svaromål, men är så ofint såja svarar med en fråga, har du Mc kort? Hur har du fått/tagit det?

Ha de Lars
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Herre gud va du eldar upp dig vingen3!
Tänker inte gå i svaromål, men är så ofint såja svarar med en fråga, har du Mc kort? Hur har du fått/tagit det?

Ha de Lars

Ja ibland någon gång om året så "hetsar jag upp mig":)
Särskilt när det förekommer påhopp på en Yrkesgrupp som verkligen får ligga i för brödfödan.
Till din fråga. Jo jag får köra MC på den behörighet jag har. Det ingick bland annat i min militära grundutbildning 1964, att framföra ett dyligt fordon och det var en skola som hette duga på den tiden. MC, var av märket JAVA (Tjeckiskt). Standard inom Armen på den tiden
Dessutom tog jag körkort för PB och militärt Förarbebis för Tungt fordon vid en ålder av 17 år med följande undertext.
Gäller endast för miltära övningar och operationer fram tills den dag körkortinehavaren fyller 18 år.
Jag utbildades som Befäslelev (det som förr kallades Värvad) vid Armén på tunga fordon med släp vid 17 års ålder + MC. (Det kallas väl numera Barnsoldater som Sverige höll sig med på den tiden) Den yngste på kompaniet var 16 år:)

Efter det vid 21 års ålder tog jag Trafikort som var ett måste för att få köra gods på ett Åkeri.

Men jag har aldrig i mitt liv som civil kört MC av den enkla anledningen att jag inte underhöll mina kunskaper om framförande av detta fordon.

Ja så var det med detta:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Är du säker på att inte de "onödiga bokstäverna" har givit dig en del kunskap i samband med att du förvärvade dessa bokstäver?
Borde kanske inte skrivit svensson och yrkesbilist utan yrkesförare med behörighet att framföra tungt fordon och andersson, pettersson .....som kanske enbart har b kort. Ber om ursäkt om någon tagit illa vid sig.
Jag är ganska säker Bror, jag upplevde inte kraven bakom dessa "mer"körkort som särskilt svåra eller särskilt givande (bla ingen halkkörning ... etc) på den tiden det begav sig, det var säkert likadant även för många andra. Positivt och argument för de "högre" behörigheterna var förstås att jag lagligt fick köra de fordonskombinationer som jag önskat!

Utifrån mina erfarenheter så tror jag att du med C krav överskattar betydelsen av "gammal överkompetens" för att köra ex HB >3,5 ton som inte har med körning/uppträdande på allmänna vägar att göra och som redan omfattas av befintlig B kompetens. Kraven för uppträdande i trafik tillgodoses redan med B behörighet samt tillämpning av prestigelös körning, vilket ibland verkar brista.

För egen del eftersom du ifrågasätter, så anser jag att mitt yrke under ca 30 år, inom "fordonsutveckling" (tunga fordon och personbilar), har tillfört mig mer kunskaper än vad jag kunnat få genom relativt enkla körkortsutbildningar som numera tillhör forntiden då kraven säkert var lägre än vad de är i dagsläget!

Allmänna vägar är ingen bra plats att bevisa hur duktig man är som förare, här räcker det med "tillräcklig" kunskap och att inte överskatta sig själv map på bla fart, halka, avstånd, sikt, mm samt att vara ödmjuk och förlåtande mot andra och inte provocera sina medtrafikanter som kanske inte känner sig lika duktiga!
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Det är hundra år sen folk fick KK på postorder.Hur många yrkesförare har fått sina KK så som lever i dag ?Hur många aktiva MC förare ?Det är inte därför svenne kör och smäller.Hade Zlatan "läst" spelet lika dåligt som många traffikanter "läser"trafiken skulle han nog inte ens lirat i 7 an.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Jag tycker nog yrkestrafiken får sig en orättvist stor känga i tråden.
Men visst kör yrkeschaufförerna många gånger precis lika illa som Svenne banan. Att de får betalt för att sitta och köra och kanske skall leverera en limpa till min närbutik ger dem ändå inget frikort att bryta mot trafikreglerna. Reglerna gäller alla och jag tycker heller inte att de har större rätt till vägarna än privatbilisten.
Att 7 av 10 tradare kör för fort är väl ingen överraskning för någon som någon gång har legat bakom några tradare.

8-10km/h för fort är ändå inte mycket jämfört med hur mycket för fort som många Svenne banan ofta kör, inklusive jag själv....

Nä det finns nog lika mycket ”brottslingar” och skitstövlar i trafiken oavsett chaufförskategori. Hur är det förresten med våra kära cyklister....:rolleyes:

Hmmm.. undrar varför vi alltid skall försöka bryta ner, kategorisera och sen generalisera allt och alla hela tiden.
Visste ni förresten att blinda står för absolut minst antal singelolyckor i trafiken? Dem skulle vi alla kunna lära oss något av.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Det är hundra år sen folk fick KK på postorder.Hur många yrkesförare har fått sina KK så som lever i dag ?Hur många aktiva MC förare ?Det är inte därför svenne kör och smäller.Hade Zlatan "läst" spelet lika dåligt som många traffikanter "läser"trafiken skulle han nog inte ens lirat i 7 an.

A-kort försvann 1/7-76 som fritt tillägg. C kort delades ut fritt 1982 eller va det 1983 så eftersom jag är 54 så känns det lång som du skriver för "hundra år sedan".
Räkna på min ålder så ser du att väldigt många i produktiv ålder lever idag med körkort som levererats i påskägget. Så var reglerna då.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Yrkeschaufförer!
Mellan Vellinge och Trelleborg har där varit en bedrövligt dålig vägsträcka med mycket tung trafik. Där är nu en ny fin motorväg, har det blivet bättre? Nä det har det inte, lastbilarna lägger sig i rondellen. Man måste väl vara vaken hela tiden på jobbet, ända fram till färjeläget. Titta här Lastbil i diket i Maglarpsrondellen - Trelleborg - Trelleborgs Allehanda - Nyheter dygnet runt
Eller googla på Maglarps rondellen och se hur många träffar ni får.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

A-kort försvann 1/7-76 som fritt tillägg. C kort delades ut fritt 1982 eller va det 1983 så eftersom jag är 54 så känns det lång som du skriver för "hundra år sedan".
Räkna på min ålder så ser du att väldigt många i produktiv ålder lever idag med körkort som levererats i påskägget. Så var reglerna då.

Jag menar att det är inte specielt många yrkesförare av tunga fordon som endast har C-kort
För fick man inte heller köra yrkesmässigt tung bil med B-kort.
Jag bluffade oxå till mig C-kort -82 .Men senare tog jag E-behörighet
Men som sagt det är inte därför det smäller titt som tätt
 

batju

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Vägverket har nu beslutat att bygga om rondellen för två miljoner kronor.
Man ska sätta upp tre portaler som ska upplysa om annalkande rondell.
Kan sen upplysa om att inte endast lastbilar har missat rondellen, det har under de senaste åren inträffat åtta olyckor med personskador med personbilar i denna rondell.
Därför undrar jag varför uppmaningen om att vara uppmärksam ända till färjeläget
är riktat till enbart yrkeschaufförer??
Man får nog leta efter något liknande i Europa där en motorväg plötsligt slutar med en rondell.

OLA
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Det kan ju vara bra med ställen i trafiken där man skiljer agnarna från vetet! :D

Finns där inga skyltar, Motorväg upphör, hastighetsskyltar m.m. före rondellen? Måste man sätta upp chikaner för att vissa ska hinna uppfatta enkla och tydliga skyltar? Kanske ett SMS i god tid innan motorvägen upphör! :D

Jappe
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Ja då var vi där igen Teddi. Står det att chauffören somnat? Inte vad jag kan se med min begränsade förmåga att läsa skriven svenska. Halka i kombination med en idiotiskt rondell som avslutning på en Motorväg!!? Ja vad finner vi en sådan på hela vägen E4 från Sundsvall till Helsingborg. Förstår att denne utlänning blev överraskad på grund av detta. Nu har tydligen även TSV förstått detta genom alla de PB olyckor som skett där. Alla är tydligen inte lika bra förare som Jeppe o du som alltid är på "hugget" och anser att Varningsmärken utmed våra vägar är onödiga. Det är väl bara att utgå ifrån att välghinder finns och köra därefter. Vad skall vi ha alla dessa varningsskyltar för, kostar bara en massa pengar. Bort med dom, kör så att du kan stanna oavsett om det utan förvarning dyker upp en Järnvägsövergång, ett övergångsställe, eller stark kurva, brant backe som uppmanar till Low Gear och så vidare, vad skall de vara till för? Allt sådant kan väl var enda person som kör ett fordon i förväg räkna ut att dessa faror finns. Så bort med dyra vägmärken:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Skärpning nu, Vingen3!

Jappe
 
T

Teddi

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Ja då var vi där igen Teddi. Står det att chauffören somnat? Inte vad jag kan se med min begränsade förmåga att läsa skriven svenska. Halka i kombination med en idiotiskt rondell som avslutning på en Motorväg!!? Ja vad finner vi en sådan på hela vägen E4 från Sundsvall till Helsingborg. Förstår att denne utlänning blev överraskad på grund av detta. Nu har tydligen även TSV förstått detta genom alla de PB olyckor som skett där. Alla är tydligen inte lika bra förare som Jeppe o du som alltid är på "hugget" och anser att Varningsmärken utmed våra vägar är onödiga. Det är väl bara att utse ifrån att välghinder finns och köra därefter. Vad skall vi ha alla dessa varningsskyltar för, kostar bara en massa pengar. Bort med dom, kör så att du kan stanna oavsett om det utan förvarning dyker upp en Järnvägsövergång@ ett övergångsställe, eller stark kurva, brant backe som uppmanar till Low Ger och så vidare, vad skall de vara till för? Allt sådant kan väl var enda person som kör ett fordon i förväg räkna ut att dessa faror finns. S bort med dyra vägmärken:)[/quo


he j käre kombattant:D inte har väl jag skrivit att nån chufför somnat,

om du menar mej så har du rätt puus-kram:present-2-icon:
ja gillar vingen,,ock du är ju en härlig debattör,,men du blir ju så arg,,:p
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Det är väl ingen som tvekar om yrkesförarnas kompetens! Det är inte det som är problemet! Problemet verkar vara att arbetsgivarna har sådan makt att förarna känner sig tvingade att ta risker i trafiken och bryta mot reglerna eftersom de är rädda att förlora sina jobb. Konkurrensen från utländska åkerier ställer säkert till det också!

EU har stor skuld i detta, enligt min uppfattning! :cool:

Jappe
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Skärpning nu, Vingen3!

Jappe

Jah och vad skall jag skärpa mig för???

Teddi skriver "att det gäller att vara vaken ända till Färjeläget "heller hur? Och det anspelar väl på att Chauffören varit trött, kört för länge, inte haft tillräkligt dygnsvila.
Inget säger inget gjorde att denna Trailer hamnade i diket på grund av sömnbrist.
Men att harpla ut sig egna "teorirer" det behövs det inte någon skärpning för att göra.
Jag tycker att vi skall hålla oss till fakta på detta forum.

Jag anser mig ha rätt att gå i svaromål när det skrivs felaktiga inlägg om en yrkekeskår som jag verkat inom mellan 1968 -2009 med några avhopp inom andra yrken, och då i ett sådant som har mycket insikt i vårt Rättsväsende och hur det fungerar inom vår Poliskår.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Det är väl ingen som tvekar om yrkesförarnas kompetens! Det är inte det som är problemet! Problemet verkar vara att arbetsgivarna har sådan makt att förarna känner sig tvingade att ta risker i trafiken och bryta mot reglerna eftersom de är rädda att förlora sina jobb. Konkurrensen från utländska åkerier ställer säkert till det också!

EU har stor skuld i detta, enligt min uppfattning! :cool:

Jappe

Ja visst är det så Jeppe, och det gäller inte bara inom Transportbranchen i dagen Sverige,
Passar inte galocherna så kan du dra åt H-vete det finns tusen andra som står i kö för jobbet.

Det finns inga Arbetsgivare som bedriver välgörenhet, och det borde inte finnas Lönearbetare som "hyr ut sin kropp/kompetens" som gör det samma.

Arbetsgivaren behöver kunnig/lojal personal, Arbetstagaren behöver Arbetsgivare/köpare så ömsigsidig respekt vore väl ändå det optimala:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4556

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

nu får du väl snart lägga av
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Jag har dristat mig till att läsa igenom hela tråden från början till slut. Jag kan konstatera att det skrivs massor av osammanhängande inlägg där skribenter svarar på inlägg efter att grundligt ha misstytt dessa eller helt enkelt förvrängt innehållet i det besvarade inlägget.

I något fall utgår en skribent från en orsaksteori och blir genast beskylld för att förvränga fakta trots att det bara rörde sig om en teori. Andra försvarar någon eller något och när fakta dyker upp som motsäger försvaret så ställs fokus plötsligt om till något helt annat.

En viss rundgång verkar också uppstå och jag får en känsla av att vi kommit till vägs ände i denna tråd. Tråden stängs därför.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen