• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fungerar kylskåpet på batteri när bilen är avstängd?

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Som rubriken, lampan lyser inte på panelen förrän bilen startas. Då lyser en orange diod. Inte f-n har jag läst manualen heller om någon undrar. Räknade med att indikeringsdioden säger sanningen.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Fungerar kylskåpet på batteri när bilen är avstängd?

Om du har absorptions køleskab med AES så virker 12 volt kun når bilens motor er i gang.

Har du bilens motoren slukket prioriteres 220V og er det ikke til stede så kører køleskabet på gasol. (Gasol først efter 15 minutter, så du kan tanke på benzinstation uden ild) Men 12V virker når du holder stille.

Har du et kompressor køleskab så er det en anden ting, men da må andre svare.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Fungerar kylskåpet på batteri när bilen är avstängd?

Svaret på din fråga. På vår bil slår den automatiskt över till gasol när vi slår av tändningen, lampan lyser grönt hela tiden tills något är fel tex slut på gasol då lyser det orange.
230 v tar den endast när vi kopplar in på elstolpe och då gör den det automatiskt. När jag startar bilen och har kylskåpet påslaget väljer den 12v automatiskt före gasol och lampan lyser grönt hela tiden så länge inget är fel.

Har du gasol till spisen och det fungerar?
Kolla isf så kranen till kylskåpet är öppnad.


/Pelle
 
Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Fungerar kylskåpet på batteri när bilen är avstängd?

AES har prioriteringsordningen:

1: 220v
2: 12v då motorn är igång
3: gasol.

Då motorn stoppas stängs kylet av, startas igen på 12 v om motorn startas; om inte, så går det igång på gasol, men först efter 15 minuter.

Ingen lampa slocknar eller tänds på skåpet under tiden. Den blå (på vårt skåp) lyser konstant hela tiden.

Brukar bara vara en röd som blinkar ibland mitt i natten då gasen tagit slut :(
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fungerar kylskåpet på batteri när bilen är avstängd?

Brukar vara kl 3.

Leif
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Fungerar kylskåpet på batteri när bilen är avstängd?

Kul att göra narr av något som någon har problem med, bättre ni kom med hjälp istället så dom slapp problemet istället för något som att gasolen tar slut på natten.
Usch va dåligt så ovärdigt. Gäller även er som tackar för dyliga svar.
/pelle
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Pelle, fint att du värnar om attityden på vårt forum. Men lite humor skadar inte, dessutom gör det inte så mycket om någon gör narr av min okunnighet på husbilsområdet, jag är medveten om den och tycker att det lättar upp när jag får dra på smilbandet. Jag har även områden där jag skulle kunna driva med en och annan, men de frågorna väcks inte här. Jag är glad att så många erbjuder hjälp när man behöver. Skrattar någon lite så gör det livet lättare. Men det är bra att några värnar om stämningen på nätet, den kan lätt bli hänsynslös. Här har jag dock inte märkt det. vänligen annar
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Re: Fungerar kylskåpet på batteri när bilen är avstängd?

Pelle, fint att du värnar om attityden på vårt forum. Men lite humor skadar inte, dessutom gör det inte så mycket om någon gör narr av min okunnighet på husbilsområdet, jag är medveten om den och tycker att det lättar upp när jag får dra på smilbandet. Jag har även områden där jag skulle kunna driva med en och annan, men de frågorna väcks inte här. Jag är glad att så många erbjuder hjälp när man behöver. Skrattar någon lite så gör det livet lättare. Men det är bra att några värnar om stämningen på nätet, den kan lätt bli hänsynslös. Här har jag dock inte märkt det. vänligen annar

Jisses hur trevligt är det att ha problem med bilen vad det nu gäller och skriva i klubben efter hjälp, sen få lite humor när man verkligen behöver hjälp. Hallå vakna är det så jäkla kul att höra att gasolen tog slut kl 03? Hoppas du inte får problem för då får du oxå kanske dra på smilbanden när dumma kommentarer kommer istället för en hjälpande hand.
Nä tack, har jag problem vill jag ha hjälp inte en jäkla massa fåniga kommentarer för det hjälper inte mig den dagen jag behöver det.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fungerar kylskåpet på batteri när bilen är avstängd?

Pelle, nu överreagerar du

Tycker Håkansson2 fick in en liten kul poäng om typisk tidpunkt för gasolslut i sitt i övrigt väldigt tydliga och informativa inlägg.

Jag tror nog att Bussige-Benke klarar lite lätt humor i tråden. Speciellt som han själv visade lite prov på det i sin trådstart.
Dessutom tror jag att han är kapabel till att säga ifrån själv om det nu skulle behövas…
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Fungerar kylskåpet på batteri när bilen är avstängd?

På min 2012 års husbil med Thetford AES gick det bra att driva kylskåpet på batteri under kortare färjeresor etc .
Har nu bytt till en 2017 med Dometic AES och där fungerar batteridriften enbart om motorn är igång. Tyvärr
 
Toppen