• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukttest

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Hur brukar ni göra om ni lämnar in bilen på fukttest - är ni med medan de gör testet, eller lämnar ni den och hämtar den senare? Hur lång tid kan det ta?

Förra året lämnade jag den på Opus och hämtade den senare, men det hade känts bättre att vara med under själva mätningen.

Testar ni varje år? Funderar om man ska börja ha det som rutin. (har inte haft husbil tidigare)
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Har gjort årlig fukttest för att hålla den fem-åriga garantin vid liv, men har funderingar på att inte fortsätta.
Ser egentligen inte mycket mening med detta att testa den varje år. Har en Adria -15 och det finns väl inte så mycket i den karossen, som kan dra till sig fukt. Funderar också på att installera AC och då måste jag ta upp ett hål i taket och då faller iallafall garantin i och med det ingreppet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Så lenge jeg hadde husbil var jeg selv med på alle tetthetskontroller, de siste årene gjorde jeg selv alle testene og teknikkeren loggførte data i følge N+B regelverk. Medgått tid pr. år om lag en time når jeg på forhånd hadde ryddet ut av de skap og luker som vi trengte å gå inn i.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
P g a fuktgarantin tvingas jag göra fukttest varje år. Då det är säljaren som SKA göra testen, är jag lite tveksam om resultatet. Det finns ju inget incitament att finna fukt så länge säljaren är ansvarig för eventuella åtgärder. Får se vad som händer när garantin gått ut. Hur som helst, den utförda testen har tagit mer än en timme, så något har säkert gjorts.
Betr framtiden får jag se hur jag gör. Sporadiska tester kanske är bra.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag gör fuktttest på min bil varje år 1500kr, eftersom den 10 åriga garantin ska gälla, pratat med med verkstan dom anser att tester är viktigare på en gammal bil, eftersom det är då problemen kommer ytterst sällsynt med skador under garantitiden.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Opus tog 795:- förra året, så jag funderar på att fortsätta hos dem.

Tänker att om man gör det en gång per år så hinner man ju iaf vara med om det skulle ha blivit någon skillnad på någon mätpunkt.
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Om man inte regelbundet gör fukttester finns altid risken att en liten skada blir en stor skada. Det faktum att det säljande företagets personal gör testet tror jag inte spelar någon som helst roll. Det är inte de som står för kalaset om det finns en skada. För övrigt så är det inte enkelt att göra bra fukttester i moderna bilar där allt är inbyggt. Tror inte för en sekund att de skruvar bort något för att mäta. När jag testat har jag alltid vari med. Tidsåtgången är sällan mer än 30 minuter.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
tordan, det är knappast så att garantin försvinner vid installarion av AC.
Sedan är det frågan om mätningar på bilar med metallskickt på in /utsidan, detta har avhandlats i andra trådar.
 
S

Sören-6830

Guest
Har inte heller tyckt eller trott att fukttesten har någon vettig funktion men gjort dem ändå. Inte den minsta fukt har hittats någonstans. Men jag hade nytta av att ha gjort testerna när vi tre år efter att bilens garanti gått ut fick båda de dubbelglasade sidorutorna utbytta utan kostnad när det emellanåt kunde ses en aning kondens mellan dem. Utan att ha gjort fukttesterna hade jag inte fått det på garantin.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kondens mellan dubbelglas är inte helt ovanligt, tror inte det har med fuktkontroll att göra.
 
S

Sören-6830

Guest
Kondens mellan dubbelglas är inte helt ovanligt, tror inte det har med fuktkontroll att göra.
Jo, N+B menar att om man gjort fukttesterna som man ska har man skött bilen efter deras riktlinjer. Men i och för sig har kondens mellan rutorna inte med den fukt man letar efter i ett fukttest att göra.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Min uppfattning är att verkstäderna inte vill släppa in någon icke anställd i själva verkstadslokalen.Det kan vara så att det är en försäkringsfråga om "gästen" skadar sig. Jag fukttestar varje år för garantins skull.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Fukttest är för att hålla andrahandsvärdet upp, knappast några garantireparationer.
Har också upplevt att verkstan släpper inte in någon av försäkringsjäl, tvärtom mot min Volvo där man blir visad till verkstan för sin personliga tekniker.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Täthetsgarantin är en försäkring och handlarna/tillverkarna vill gärna ha in oss i hallen en gång om året och dessutom få betalt för försäljningstillfället. Jag hade en Sun Living plåtis = Adria, för några år sedan och det krävdes fukt kontroll på den också. När jag frågade hur kontrollen gick till fick jag svävande svar. Det går inte att mäta med den vanliga "kulan" eftersom det ligger plåt direkt bakom väggpanelen. Jag ville följa med in i verkstaden och se hur de gjorde, men det fick jag inte. Jag gissar att de tittade på en del platser och fyllde i protokollet med ingen anmärkning. Normalt står det en % sats fukt.
Ni som har bilar med aluminium klädda innerpaneler hur hanterar de protokollet, det borde också vara omöjligt att mäta. Nu har jag en Pössl/Globecar inga krav på fukttest.
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Vår plåtis besiktas okulärt utan instrument, speciellt runt fönster och takiuckor. Jag har aldrig fått vara med vid någon fukttest under de 11 år som vi har haft husbil. I början fick vi testprotokoll med angivna testpunkter och ett siffervärde. Numera bara en stämpel i serviceboken.
 

Leffeboy1

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
10510
Medlemskap
2024
Vår LMC husbil har så förhöjda värden i garagegolvet att de BG Husvagncenter i Backamo vill byta hela golvet
det är 15 års modell med 12 års täthetsgaranti som ska fukttestas varje år av auktoriserad verkstad a 1.500 kr
varje gång. Nu har vi fått lämna in den hos Hedströms Fritid i Överlida och väntar på att material ska komma från LMC i Tyskland. Beställd i februari och inte inkommit än. Vi har haft bilen där en månad utan att något hänt. Det är bedrövligt dålig service från LMC de prioriterar ej garantijobb utan bara sälja nytt. Vad är det för måndagsexemplar vi fått.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Vår LMC husbil har så förhöjda värden i garagegolvet att de BG Husvagncenter i Backamo vill byta hela golvet
det är 15 års modell med 12 års täthetsgaranti som ska fukttestas varje år av auktoriserad verkstad a 1.500 kr
varje gång. Nu har vi fått lämna in den hos Hedströms Fritid i Överlida och väntar på att material ska komma från LMC i Tyskland. Beställd i februari och inte inkommit än. Vi har haft bilen där en månad utan att något hänt. Det är bedrövligt dålig service från LMC de prioriterar ej garantijobb utan bara sälja nytt. Vad är det för måndagsexemplar vi fått.
Har det inträffat något speciellt som orsakat fuktskadan? Har själv en LMC 2013 som varit snustorr vid varje test. Har ni kört mycket på vintern? Att behöva byta garagegolv på en 2015 låter ju inte bra.
 
Toppen