• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktspärra eller inte?

F

F.d. 1874

Guest
Hej,
funderar lite på om jag ska fuktspärra husbilsbygget eller inte, det är en Citroeng Jumper från 2001 som är basen så plåtskåp.

Ska få tjock isoering(6 cm frigolit) och kommer användas en hel del på vintern.

Som jag ser det så vore en fuktspärr väldigt bra för att hålla fukten innifrån borta från plåten, problemet är bara om det kommer in någon fukt så kommer den stanna där. Dels så finns det väääldigt många springor och ej helt täta svetsfogar inne i bilen runt stolpar, dörrar etc, de flesta kommer ju täckas över av plastfolien men har svårt att tro att jag kommer få till allt 100%.

Sen börjar det även komma lite rost i hjulhusen, de kommer inte hålla för evigt så även om jag slipat ner, grundat och lagat ordentligt nu så kommer de inte hålla för evigt, den dagen det då blir ett litet hål någon stans och vatten kan läcka in så kommer jag antagligen inte märka det förräns det är för sent.

Skippar jag då fuktspärren så kommer en del vatten kondensera mot plåten och ev. ge upphov till rost, men jag har också möjligheten att torka ur bilen ordentligt emellan åt. Vad har ni andra för tankar och erfarenheter?
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Fuktspärra eller inte?

Jag valde att inte ha fuktspärr, tror som du att man mest stänger inne fukten i väggen. Men se till att rostskydda så noga du kan innan du monterar isoleringen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fuktspärra eller inte?

Velg en isolasjon med lukkede celler slik at den ikke kan suge vatn. Selv ville jeg også droppet fuktsperre, for da kan en tørke ut veggene ved å sette en avfukter inn i bilen. God beskyttelse av platene i ytterveggen er en stor fordel!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Fuktspärra eller inte?

På järnvägsvagnar använder man Isoflex närmast plåten. Både isolerande och ventilerar bort fukt. Dyrt men bra. Jag skulle önska att min plåtis var isolerad på detta sätt.
Moniflex
 
F

F.d. 1874

Guest
Sv: Fuktspärra eller inte?

Allright, fler som resonerar som jag. Ni som skippat fuktspärren, har ni undersökt något hur det gått med väggarna efter ett par år? Typ rivit isär pga andra reparationer?

Antar att det också beror lite på hur många dagar man är ute i taget, en hel vinter eller en helg? Inte mycket fukt som hinner samlas upp under en helg men är man ute en hel vinter utan möjlighet att ställa in bilen i varmgarage och torka ordentligt så samlas det ju upp en hel del!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Fuktspärra eller inte?

Super Crimp!! detta ämne är någonting som jag har funderat en hel del på i ett par månaders tid och nu kommer det fram lösningar som jag måste kolla upp.:D

Kalleiviken, du råkar inte ha någon ungefärlig siffra på vad isoflex kan tänkas kosta?
Jag blev nyfiken (som vanligt) men jag tänkte kolla med dig först innan jag börjar terrorisera dem med mail. :)

mvh jocke
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Fuktspärra eller inte?

Jag har ingen aning. Jobbade på en tågtillverkare i Kalmar (var personalare på den numera nedlagda fabriken) där vi använde Isoflex. Vet ej om busstillverkarna använder samma. Du får kolla/terrorisera tillverkaren.
Hittar du något skriv gärna om det.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Fuktspärra eller inte?

Okej, jag ska kolla upp vad det handlar om för pengar men jag tar nog inte tag i det förrän efter sommaren.

mvh jocke
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Fuktspärra eller inte?

Jag har använt stenull / rockwool - vägg mattor 50 - 150 mm.
Men som en inre isolering för höga temperaturer runt Truma 3400 watt värmare.

Fuktspärren som trädstrukturen - kachering på insidan (normal ~ 0,1 plast).
Vanlig Rimor produktion.
Linoleumgolv på plywood.

isoleing varmvand.jpg grön = isolering varmebatterier.jpg

Är det fel ?
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Fuktspärra eller inte?

Byggde en MB 508 -77 färdig -94 denna bil rullar fortfarande efter åtskilliga mil.
Strök "målade" alla väggar och golv samt tak med en blandning av "Hagmanit-tectyl och kedjeolja (ej vegetarisk). Detta för att få blandningen mera lättstruken.
Var väldigt noga med att det kom in överallt. Särskilt vid hjulhusen och balkarna under. Där det var svårt att koma åt sprutade jag rikligt med tectyl. "Bilen fick sedan "torka" under en tid. Isolerade sedan med 5 cm frigolit runt om, Var också väldigt noga med att det blev isolering överallt vid "kurviga" ställen fick det bli gullfiber.
Efter detta kläddes bilen med foam samma plast som används till underlag för "klickgolv". Därefter blev det tunna skivor med vitkalkad ek som yta inåt samt till golvet samma skiva som golv till släpkärror.
För några år sedan träffade jag på MB:n igen, fick kolla om rosten kommit åt någonstans men icke. Det var en skön känsla att veta att det jag gjorde blev rätt. Måste säga att det var många olika ideer om hur jag skulle göra
Den nuvarande ägaren vilken också var den som köpte bilen av mig var helnöjd med bilen. Han hade endast bytt några hjullager samt bytt bromsar på den. På bilprovningen är de lika förvånade varje gång han dyker upp med bilen eftersom "dessa bilar" ska rosta som de säger.
Var också väldigt noga med ventilationen, takluckor och elektrolux takventiler ett måste. Samt att inte förglömma ventilation i golv under kylskåp.
Monterade en Primus panna med vattenburen värme i bilen. Primuspannan monterades i ett skåp på utsidan.

Ett tips var väldigt noga med att utsidan blir "rostfri" se till att det inte finns rost. Det är väldigt svårt att åtgärda senare.
Lycka till med ditt bygge och gå sedan med i klubben.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fuktspärra eller inte?

I en tradisjonell husbils bygge med trereglar ville jeg si at fuktsperre er noe en trenger. I en plåtis stiller det seg litt annorlunda - her har du en absolutt fuktsperr utvedig, skal du ha en innvendig så må den og være 100%. Er den ikke det så er det bedre helt uten fuktsperre, men med materiale som ikke holder på fukten - isoflex eller en cellplast med lukkede celler kan begge fungere - hver på sin måte. Ser ut til at isoflex drenerer vekk fukten heller enn å støte den fra seg. En helllimt cellplast fungerer både som isolasjon og fuktsperre om en limer fugene mellom platene samt platene til stålveggen.

Tror en trenger avløp for kondensen nedenfor isoflex, dette kan komplisere det hele endel.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fuktspärra eller inte?

Finns även nåt som heter ångbroms som kanske kan vara värt att fundera på. Den är inte helt tät, till skillnad från plast.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Fuktspärra eller inte?

Tog tag i detta nu och svaret jag fick är: moniflex finns att tillgå i tjocklekarna 10-60mm och priset/kvm ligger på 50kr/kvm för den tunnaste och närmare 200kr/kvm för den tjockaste.

Vi får se hur jag går vidare med min egen bil.
mvh jocke
 
F

F.d. 28906

Guest
Sv: Fuktspärra eller inte?

Byggde en MB 508 -77 färdig -94 denna bil rullar fortfarande efter åtskilliga mil.
Strök "målade" alla väggar och golv samt tak med en blandning av "Hagmanit-tectyl och kedjeolja (ej vegetarisk). Detta för att få blandningen mera lättstruken.
Var väldigt noga med att det kom in överallt. Särskilt vid hjulhusen och balkarna under. Där det var svårt att koma åt sprutade jag rikligt med tectyl. "Bilen fick sedan "torka" under en tid. Isolerade sedan med 5 cm frigolit runt om, Var också väldigt noga med att det blev isolering överallt vid "kurviga" ställen fick det bli gullfiber.
Efter detta kläddes bilen med foam samma plast som används till underlag för "klickgolv". Därefter blev det tunna skivor med vitkalkad ek som yta inåt samt till golvet samma skiva som golv till släpkärror.
För några år sedan träffade jag på MB:n igen, fick kolla om rosten kommit åt någonstans men icke. Det var en skön känsla att veta att det jag gjorde blev rätt. Måste säga att det var många olika ideer om hur jag skulle göra
Den nuvarande ägaren vilken också var den som köpte bilen av mig var helnöjd med bilen. Han hade endast bytt några hjullager samt bytt bromsar på den. På bilprovningen är de lika förvånade varje gång han dyker upp med bilen eftersom "dessa bilar" ska rosta som de säger.
Var också väldigt noga med ventilationen, takluckor och elektrolux takventiler ett måste. Samt att inte förglömma ventilation i golv under kylskåp.
Monterade en Primus panna med vattenburen värme i bilen. Primuspannan monterades i ett skåp på utsidan.

Ett tips var väldigt noga med att utsidan blir "rostfri" se till att det inte finns rost. Det är väldigt svårt att åtgärda senare.
Lycka till med ditt bygge och gå sedan med i klubben.

Hej Eva och Sven-Uno,
Jag är intresserad att veta mer av hur ni gick till väga när ni fuktspärrade eran MB. Är det inte ohälsosamma ämnen i tectylen som är opassande att bo i och andas in? Eller använde ni er av vaxbaserad produkt?

Jag köpte en begagnad VW transporter, som redan varit husbilsinredd. Den hade isolerats med gullfiber rakt mot plåt. På ett ställe långt bak i bodelen var gullfibret på golvet blött och plåten lite rostig.

Vill därmed göra om isolering samt använda någon sorts av fuktspärr/rostskydd. Har funderat mest på betongtäckmatta, men då mitt golv består av korrugerat plåt blir det ett väldigt stort projekt att limma mattan på golvet för att få det jämt utan bubblor osv. Hade därmed varit lättare att använda sig av något man kan spraya/måla. Betoning på att det ska vara hälsosamt att kunna leva i bilen utan att andas in farliga ämnen.

Tack på förhand, alla tips är välkomnande.
Ellinor
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Sv: Fuktspärra eller inte?

Okej, jag ska kolla upp vad det handlar om för pengar men jag tar nog inte tag i det förrän efter sommaren.

mvh jocke


Hej Jocke,
Jag ser att denna inlägg är några år gammal, men du kanske kan hjälpa mig vidare. Jag har också kollat upp moniflex som alternativ för insuleringen till våran buss. Moniflex tillsammans med gullfiber. Har du använt det? Fick du fram en prisuppgift?. Jag har ringt till företaget och en väldigt trevlig herre sa bara att jag skulle komma förbi och titta på materialet. Och priset går nog att lösa. De brukar inte sälja till privatpersoner. Bara till multistora tåg företag....
 
F

F.d. 14324

Guest
Hej, jag fick fram ungefärliga priser och det finns ett par inlägg upp i den här tråden.
Jag valde en annan lösning med grejer jag hade i min närhet, jag fick en laddning cellplast med slutna celler av en bekant och för svängda ytor köpte jag en mjuk isolering med självhäftande baksida vid en fordonsinredningsfirma samt Julas lite tjockare liggunderlag.

mvh jocke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag har funderat på isolering i olika sammanhang där man vill ha bort alla håligheter där lite fukt/kondens kan samlas. Jag vet inte om det här fungerar men kan kanske väcka upp funderingar för att alla småutrymmen blir ju helt uppfyllda samt det sitter fast direkt på plåtväggarna, även ljuddämpningen i plåtlådan borde också bli högklassig. Jag har läst att det finns med stängda celler så fuktvandringen borde också kunna hämmas.
Om någon tycker det är värt att kolla vidare på så finns det ett flertal fabrikat och då troligen mer eller mindre fuktsäkra varianter.

Lycka till om någon variant kan vara av intresse och användbar.
M.v.h. JANKRO.
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Hej Jankro! Tack för tipset. Vi har faktiskt funderad på sprutisolering men inte riktigt kommit fram till om det är bästa lösningen. Men vi pluggar lite till och då kanske det blir just det!
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Hej Jocke! Jag ska lusläsa tråden mer noggran. Jag vil verkligen hitta en lösning som vi vet kommer att funka så vi slipper framtida problem. Mycket själ, svett o pengar går i detta projekt och isoleringen känns väldigt viktig. Tack för tipsen om cellplast. Det ska jag kolla upp. Liggunderlag har vi använt i motorutrymmet. Köpt på Biltemas. Ena sidan silverfolie, andra som en matta. Tack! /Lobke och Juha
 
Toppen