F
F.d. 1874
Guest
Hej,
funderar lite på om jag ska fuktspärra husbilsbygget eller inte, det är en Citroeng Jumper från 2001 som är basen så plåtskåp.
Ska få tjock isoering(6 cm frigolit) och kommer användas en hel del på vintern.
Som jag ser det så vore en fuktspärr väldigt bra för att hålla fukten innifrån borta från plåten, problemet är bara om det kommer in någon fukt så kommer den stanna där. Dels så finns det väääldigt många springor och ej helt täta svetsfogar inne i bilen runt stolpar, dörrar etc, de flesta kommer ju täckas över av plastfolien men har svårt att tro att jag kommer få till allt 100%.
Sen börjar det även komma lite rost i hjulhusen, de kommer inte hålla för evigt så även om jag slipat ner, grundat och lagat ordentligt nu så kommer de inte hålla för evigt, den dagen det då blir ett litet hål någon stans och vatten kan läcka in så kommer jag antagligen inte märka det förräns det är för sent.
Skippar jag då fuktspärren så kommer en del vatten kondensera mot plåten och ev. ge upphov till rost, men jag har också möjligheten att torka ur bilen ordentligt emellan åt. Vad har ni andra för tankar och erfarenheter?
funderar lite på om jag ska fuktspärra husbilsbygget eller inte, det är en Citroeng Jumper från 2001 som är basen så plåtskåp.
Ska få tjock isoering(6 cm frigolit) och kommer användas en hel del på vintern.
Som jag ser det så vore en fuktspärr väldigt bra för att hålla fukten innifrån borta från plåten, problemet är bara om det kommer in någon fukt så kommer den stanna där. Dels så finns det väääldigt många springor och ej helt täta svetsfogar inne i bilen runt stolpar, dörrar etc, de flesta kommer ju täckas över av plastfolien men har svårt att tro att jag kommer få till allt 100%.
Sen börjar det även komma lite rost i hjulhusen, de kommer inte hålla för evigt så även om jag slipat ner, grundat och lagat ordentligt nu så kommer de inte hålla för evigt, den dagen det då blir ett litet hål någon stans och vatten kan läcka in så kommer jag antagligen inte märka det förräns det är för sent.
Skippar jag då fuktspärren så kommer en del vatten kondensera mot plåten och ev. ge upphov till rost, men jag har också möjligheten att torka ur bilen ordentligt emellan åt. Vad har ni andra för tankar och erfarenheter?