• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktskadad husbil på blocket

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Skulle nog inte jag köpa med tanke på att jag vet hur mycket jobb det är att återställa. Och absolut inte till det priset.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er bil for en med helt spesielle interesser og uendelig mye ledig tid. Selv da er prisen for høy! I praksis er det kun plastskallet og noe av innredningen pluss chassi som kan brukes om igjen. Og det å renovere innenifra i et plastskall er en utfordring. Skulle tro et firma ville forlange over 300 000 for jobben.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Har man gott om tid, lämplig plats, rätt utrustning och vet vad man ger sig in på samt att man bedömer att priset är fördelaktigt så varför inte!

Jag har fått fixa fuktskador i bägge husbilarna jag har haft, och tanken har slagit mig att det kunde vara fördelaktigt att köpa en fuktskadad bil till rätt pris och sedan fixa den.

Jag har bekanta som har husvagnsfirma, och det finns mycket nyare vagnar som ser ut såhär!

//Peter
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Kolla noga, är det ytskiktet eller är det rötskador i stommen, riv bort allt där fuktskador finns. Har det börjat mögla ordentligt så är skadan gammal men känns stommen fräsch och inget mögel så varför inte om man har gott om tid. Du kan säkert pruta ordentligt, jag skulle alltså inte vara så rädd som många andra på forumet, pengarna du sparar räcker till flera års övervintringar i Spanien. Fördelen är att du vet vad du får vilket många andra köpare av husbilar inte inser förrän efter köpet med överraskning som följd.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Gissningsvis har säljaren försökt att byta in den & fått kalla handen eller ett skambud. Som den ser ut så är den ett demonteringsobjekt. Kan man bara få ner priset, i alla fall inte betala över 100000:- (om den ens är värd det) så kan det vara ide' att ge sig på en renovering. Med rätt verktyg, någonstans att stå inomhus & lite färdighet så skall det nog gå. Det mesta i inredningen går nog att rädda. Det stora arbetet är tak, väggar & kanske golvet. Börjar man riva insidan på dessa så är det ju bara ett tunt 1-2mm´rs plastskal kvar & det är stor risk att det säckar ihop. Om det finns möjlighet att lossa taket & lyfta av detta för att minska påfrestningen på väggarna & renovera dessa först så vore det en fördel. Materialet ( XPS-skivor, fuktbeständig 3-4 mm´rs plyfa & lim) är ingen stor kostnad utan arbetet om man skall värdera detta. Om man skulle tänka sig att köpa ett sådant här projekt så bör man nog förvänta sig det värsta scenariot så man vet vad man ger sig på. Jag har själv renoverat min förra HB som var uppbyggd på detta sätt & det gick bra. Problemet var att få väggarna släta utvändigt för att taket låg & tryckte på. Med rätt pris & alla förutsättningar så skulle jag våga mig på detta. Maskinellt är det nog ingen fara den har ju bara gått 53355km.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om du är beredd på att riva ut precis all inredning och kan få ner priset ca 50% ..... och vet exakt hur du skall göra för att återställa bilen och har inget annat att göra så kan det vara värt.... Och om du inte har en kvinna i ditt liv :twitcy:

Vad jag ser på bilderna så är även reglarna i taket fuktskadad, och fukten har gått ner i väggarnar....och har du otur så finns det också i golvet.... och innan man börja bygga upp så måste man vara 100% säker på att det finns ingen fukt kvar i isolerningen (Styren) och den kan vara svår att få ut ifrån styrenen....
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag trodde alla nya i plast var byggda som min som haft en läckande taklucka när jag köpte den. Var bara att byta luckan inga fuktskador fast takmattan var fuktig men torkade snart utan spår.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Veldig mange bygges med en plastplate, rammeverk og skumisolasjon - innvendig tynn plywood eller fiberplate. Dette er milevidt fra både selvbærende sandwich og monoc støp. Monoc bygges inne i en form og bruker XPS som styrkende fyll i vegger og tak. bengtic sin gamle bil er om jeg husker rett en monoc hvor vegger tak og front er i ett stykke, med kun noen mindre deler montert utenpå.

Expedition Camper - TravelTrucks er en moderne monoc for ekstrem bruk.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag reparerade för ett antal år sedan min HOBBY 750, fick en fuktskada i golvet. och jag minns att när jag väl började riva i skadan så kom jag bara längre och längre ifrån där jag trodde skadan var... Och jag kunde bara göra 50% åt gången för att inte få sättningar i väggarna, för hade jag fått det då hade det bara varit att skrota H-bilen... här kan du se hur jag lagade fuktskadan....

ETT RUTTET ÄMNE...

Nu har det gått ganska många år sedan dess... och allt fungerar perfekt än :eek: att laga hela H-bilen som den på blocket krävs att man vet vad man gör. men har man kundskapen och tiden så kan det vara ett hilmla trevlig fritids sysselsättning att renovera ett så stort projekt...
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja Knut du har rätt det är Monoc, den är gjord av en tysk firma Barth som gjorde på byggnader så den är speciell vad jag förstår bara denna modellen som gjordes så den måste vara ganska unik har inte sett någon eller hört talas om någon likadan. Den känns värd att bevara. Aldrig att jag skulle ge mej in i ett ruttet projekt det är bästa sättet att ta bort glädjen med en husbil och några år av det liv man förhoppningsvis har kvar.
 
Toppen